PSycHOerlENd Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hei! Jeg skal kjøpe meg en ny laptop og har funnet min perfekte match (http://www.logicalblueone.com.au/store/543-horize-w550eu-ultranote.html). Prisen for produktet er $1,097, + $50 i porto. I hvor stor grad lønner dette seg? Med tanke på pris for toll og mva, og spesielt garanti og service? Jeg har sett litt på norske nettsteder etter pcer med samme specs og de koster omtrent 2000 kr mer enn på logical blue one. Jeg skulle satt opp et regnestykke over hvor mye det vil koste totalt å kjøpe pcen via logical blue one; noen tips? (i.e. hvordan finner man ut prisen for toll?) Siden prisen for å kjøpe utenlands etter et raskt overslag synes å være tilnærmet lik prisen i norske butikker (uten at jeg vet noe med sikkerhet), gjenstår spørsmålet om garanti og service. Jeg lurer på hvorvidt dette kommer til å bli et problem. Takk! Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hei! Jeg skal kjøpe meg en ny laptop og har funnet min perfekte match (http://www.logicalbl...-ultranote.html). Prisen for produktet er $1,097, + $50 i porto. I hvor stor grad lønner dette seg? Med tanke på pris for toll og mva, og spesielt garanti og service? Jeg har sett litt på norske nettsteder etter pcer med samme specs og de koster omtrent 2000 kr mer enn på logical blue one. Jeg skulle satt opp et regnestykke over hvor mye det vil koste totalt å kjøpe pcen via logical blue one; noen tips? (i.e. hvordan finner man ut prisen for toll?) Siden prisen for å kjøpe utenlands etter et raskt overslag synes å være tilnærmet lik prisen i norske butikker (uten at jeg vet noe med sikkerhet), gjenstår spørsmålet om garanti og service. Jeg lurer på hvorvidt dette kommer til å bli et problem. Takk! Sum før fortolling 6 790,24 norske kroner Toll 0,00 norske kroner Merverdiavgift (25%) 1 697,56 norske kroner Sum etter fortolling 8 487,80 norske kroner Lenke til kommentar
PSycHOerlENd Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Takk. Hvorfor er det 0 kr for toll? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Du sparer altså 320 kroner om du betaler kjøper fra utlandet + at alt av reklamasjon,granati osv vil bli dyrt med frakt og tar veldig lang tid om du må gjøre det på varen du kjøper fra utlandet, Og til vanlig kunne jeg sagt at du kunne bedt selger legge det i en anonym boks og skrivd "gave" for eks og lagt bare ved frakt, Men dette er lett og gjennomskue på en kliss ny laptop. Takk. Hvorfor er det 0 kr for toll? Gebyr Vær oppmerksom på at de fleste firma vil belaste deg med et ekspedisjons- eller fortollingsgebyr for å transportere og fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma. http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no&step=2#anchorResult Endret 14. august 2013 av Eriksendrul Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Takk. Hvorfor er det 0 kr for toll? Det er ikke toll på elektronikk, men du må betale moms (25%) på vareverdi+porto hvis vareverdi er over 200,- kroner. I tillegg må du betale et fortollingsgebyr, hos posten er det 261,- på varer over 1000,- kroner. Lenke til kommentar
PSycHOerlENd Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Har egentlig aldri hatt bruk for hverken reklamasjon eller produktservice så sjansen er liten for at det blir nødvendig nå, men man vet jo aldri. Er det evt. noen konsekvenser hvis det blir oppdaget (det du nevnte med å legge det i en anonym boks)? --- På sida står det som så angående transport: Jeg vet ikke prisen for selve garantien; det står bare at det kommer med "1 Year RTB Warranty + 90 Day 100% Pixel Guarantee". Endret 14. august 2013 av PSycHOerlENd Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Du kan ta gift på at hvis du ikke har hatt behov for å reklamere før så skjer det når du handler så komplisert elektronikk fra utlandet. Hvis du er dead set på allikevel å gjøre noe så idiotisk så anbefaler jeg at du kjøper en Dell eller Asus som tilbyr global support. Dell kan tilogmed overføre garantien til Norge. Men det vil også påvirke annenhåndsverdien kraftig. Antallet potensielle kjøpere av et slikt produkt kjøpt i utlandet er veldig snevert, og hvis du finner noen så vil de ha det gratis. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Om du blir tatt kan du bli dømt for tollsvindel igjen så er strafferammen på dette utrolig variert med tanke på hvor mye penger som er i bildet og åssen produkt det er og hvor mange produkter. En seriøs forhandler vil nok ikke gjøre dette for deg uansett og en kliss ny laptop merket som "gift" er uvanlig, + at de skjønner at det ikke er en gave om de ser avsender adresse + de må da evt endre avsender adresse og en forhandler vil nok ikke støtte deg når det er noe kriminelt i bildet. Endret 14. august 2013 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Ville ikke engang vurdert å kjøpe laptop i utlandet uten å spare betydelig mer enn det der. Du går jo mer eller mindre i null når fortollingsgebyrer er lagt til. Norske forbrukerrettigheter er betydelig mer verdifullt enn det, spør du meg. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Ja er vel ikke noe og lure på egentlig Lenke til kommentar
PSycHOerlENd Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Fant en tilsvarende pc på multicom.no, den koster 9000 kr. (men har mye bedre skjermkort) Er fortsatt usikker men det kan godt hende jeg kjøper denne. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Norske forbrukere har det sterkeste lovverket i verden med 5års reklamasjonsrett. Og den er verdt hver eneste krone. Ved kjøp fra utlandet blir man som regel sittende med hele regningen på frakt til og fra en evt reparasjon og det kan fort bli enormt dyrt. Du får også kompleksiteten med midlertidig ut/inntolling av varene samt en evt. refusjonssak mot tollvesenet. Det kan lønne seg og kjøpe enkle komponenter som f.eks cpuer som det sjelden er noe feil på hvis man får en god pris på det i utlandet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Norske forbrukere har det sterkeste lovverket i verden med 5års reklamasjonsrett. Og den er verdt hver eneste krone. Ved kjøp fra utlandet blir man som regel sittende med hele regningen på frakt til og fra en evt reparasjon og det kan fort bli enormt dyrt. Du får også kompleksiteten med midlertidig ut/inntolling av varene samt en evt. refusjonssak mot tollvesenet. Det kan lønne seg og kjøpe enkle komponenter som f.eks cpuer som det sjelden er noe feil på hvis man får en god pris på det i utlandet. Den store fordelen med å handle fra Norge er egentlig ikke de materielle reglene i seg selv (de er nemlig med noen få unntak like i hele EØS-området inkl. EU, og vi er "midt på treet" hva gjelder lengden på reklamasjonsfristen), men at det er svært mye lettere å kreve sin rett når man kan forholde seg til et norsk selskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå