LL Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg vuderer å kjøpe ny HD, men problemet er at mitt HK ikke støtter S-ATA. Finnes (er det i det hele tatt mulig) det en overgang fra P-ATA til S-ATA slik at jeg kan koble en ny S-ATA disk på et eldre HK? Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Slike overganger finnes nok, ja - Ihvertfall andre veien. Men helt hvorfor du skal kjøpe S-ATA disk er jo en annen sak da. "Gammeldagse" disker er vel litt billigere? Hvis du tenker på fremoverkompabilitet, er ikke det noe problem med en P-ATA disk. Som sagt finnes det jo overganger, pluss at hovedkort kommer fremdeles med P-ATA kontrollere. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hæ? Jeg fikk vite på komplettbutikken i Trondheim at det ikke er bakoverkompatibelt, men bare fremoverkompatibelt. Jeg selv har S-ATA på hovedkortet, men ingen S-ATA HD. Men jeg fikk med en overgang fra P-ATA til S-ATA med Abit NF7-S v2 som jeg bruker. Det er bedre å bruke den enn å ikke gjøre det siden S-ATA vil kjøre på egen bus. Tviler på at det finnes bakover-overganger. Det er liksom ingen vits. Du får jo ikke noe bedre ytelse siden harddisken bruker samme bus som ellers. Dessuten kommer du til å merke lite/ingen forskjell i ytelse vil jeg tro. Jeg merker ikke en dr*tt. Og i tillegg så er det mye dyrere for harddiskene, ihvertfall i forhold til hva du legger merke til. Mitt råd er dette: Kjøp en vanlig P-ATA nå. Senere når du har tenkt å oppgradere til nytt HK kan du utnytte S-ATA sine alle fordeler. Du kan f.eks kjøpe 2 og kjøre RAID 0. Først da vil du sikkert merke forskjell. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Ehhh... Hva med en S-ATA-kontroller? Koster fra 350,- for en tokanals. "Unskyld, jeg bare lurte: går det ann å få utstyrt denne automobilen med seletøy for hest, slik at jeg kan bruke den som karjol?" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå