Gå til innhold

Er S-ATA bakoverkompatibelt?

LL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike overganger finnes nok, ja - Ihvertfall andre veien. Men helt hvorfor du skal kjøpe S-ATA disk er jo en annen sak da. "Gammeldagse" disker er vel litt billigere? Hvis du tenker på fremoverkompabilitet, er ikke det noe problem med en P-ATA disk. Som sagt finnes det jo overganger, pluss at hovedkort kommer fremdeles med P-ATA kontrollere.

Lenke til kommentar

Hæ? Jeg fikk vite på komplettbutikken i Trondheim at det ikke er bakoverkompatibelt, men bare fremoverkompatibelt. Jeg selv har S-ATA på hovedkortet, men ingen S-ATA HD. Men jeg fikk med en overgang fra P-ATA til S-ATA med Abit NF7-S v2 som jeg bruker. Det er bedre å bruke den enn å ikke gjøre det siden S-ATA vil kjøre på egen bus.

Tviler på at det finnes bakover-overganger. Det er liksom ingen vits. Du får jo ikke noe bedre ytelse siden harddisken bruker samme bus som ellers.

Dessuten kommer du til å merke lite/ingen forskjell i ytelse vil jeg tro. Jeg merker ikke en dr*tt. Og i tillegg så er det mye dyrere for harddiskene, ihvertfall i forhold til hva du legger merke til.

Mitt råd er dette: Kjøp en vanlig P-ATA nå. Senere når du har tenkt å oppgradere til nytt HK kan du utnytte S-ATA sine alle fordeler. Du kan f.eks kjøpe 2 og kjøre RAID 0. Først da vil du sikkert merke forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...