eriknor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Varen er alt levert inn til reklamasjon, men ikke sendt til verksted, siden selger ville se nærmere på det selv. Jeg ringer dem i morgen for å prøve å overbevise dem om å gi meg et nytt, eventuelt låne meg et objektiv. Jeg skal på festival til helga neste uke, og kunne tenke meg å knipse noen bilder der. Da blir det tungvint med bare 50mm og 70-300mm på crop. Ikke samme dag. To dager etter. Fortsatt rimelig raskt etter levering. Selv om de kanskje har loven på sin side, syns jeg det vitner om en lite kundefokusert butikk. Hvilke butikk er det? Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Fortsatt rimelig raskt etter levering. Selv om de kanskje har loven på sin side, syns jeg det vitner om en lite kundefokusert butikk. Hvilke butikk er det? Japan Photo. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Japan Photo. Hmmm, overraskende at de ikke viser større smidighet Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hmmm, overraskende at de ikke viser større smidighet Ikke overraskende når jeg ser hvilken by TS bor i. Anbefaler og ta direkte kontakt med hovedkontoret så er jeg helt sikker på at det ordner seg, meget profesjonelle der i forholdt til spesifikke forhandler. 1 Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Selger har nå testet objektivet og klarte selv ikke å finne feilen. Måtte forklare selger at det ikke holdt å se på bildene på kameraet. Jeg skal ned på butikken og se nærmere på det selv. Håper selv dette bare var en fluke, sånn at jeg slipper mer av dette styret. Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Nå har jeg henta objektivet og testet det, og de fleste bildene med IS er skarpere, men ikke alle. Kan det skyldes dårlig IS? EDIT: Eksempler på både óg: Dårlig IS: Med, uten. God IS: Med, uten. Endret 15. august 2013 av Joshiwo Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Er dette utsnitt av bildene? Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Er dette utsnitt av bildene? Ja, her har du hele bildene: Dårlig IS: Med, uten. God IS: Med, uten. EDIT: Her har jeg to eksempler til, som jeg nettopp tok ut av vinduet. Med, uten. Her ser man det tydelig både på blomsten og på blomsterjorda i bakgrunnen. Endret 15. august 2013 av Joshiwo Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Jo, det er jo tydelig på siste bildet du la ut. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Stor variasjon på hvordan butikker opererer her; de beste gir nytt uten spørsmål om man ikke er happy så lenge dette gjøres relativt raskt etter kjøp (noen bruker 3 dager; andre 10 dager). Uansett, det er ikke god service av butikken å sette seg på bakbeina i en slik situasjon. Anbefaler å aldri bruke denne butikken igjen om det ikke kommes frem til en løsning. Endret 15. august 2013 av TGB 3 Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Da har jeg tatt 26 bilder, 13 med og 13 uten IS. Resultatene ble som følger: I åtte sett ble bildene dårligere med IS, hvorav det ene bildet var så dårlig at det var skremmende. I tre sett var IS bedre. I to sett var de så like at det ikke utgjorde noen forskjell. Legger ut de åtte settene her: 1: Med/uten. 2: Med/uten. 3: Med/uten. 4: Med/uten. 5: Med/uten. 6: Med/uten. 7: Med/uten. 8: Med/uten. Legg spesielt merke til sett nummer 1 og 5. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Da har jeg tatt 26 bilder, 13 med og 13 uten IS. Resultatene ble som følger: I åtte sett ble bildene dårligere med IS, hvorav det ene bildet var så dårlig at det var skremmende. I tre sett var IS bedre. I to sett var de så like at det ikke utgjorde noen forskjell. Legger ut de åtte settene her: 1: Med/uten. 2: Med/uten. 3: Med/uten. 4: Med/uten. 5: Med/uten. 6: Med/uten. 7: Med/uten. 8: Med/uten. Legg spesielt merke til sett nummer 1 og 5. Er du helt sikker på at du bruker IS rett? Husk at IS trenger litt tid til å stabilisere seg. Også viktig å huske på at IS ikke er noe utenomjordisk voodoo som løser alle situasjoner. Edit: Jeg påstår ikke at du gjør noe feil, men stiller spørsmål. Har vært borti flere eksempler på at enkelte har hatt full krise med defekt optikk hvor det viste seg at årsaken var feil bruk. Endret 15. august 2013 av TGB Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Er du helt sikker på at du bruker IS rett? Husk at IS trenger litt tid til å stabilisere seg. Også viktig å huske på at IS ikke er noe utenomjordisk voodoo som løser alle situasjoner. Edit: Jeg påstår ikke at du gjør noe feil, men stiller spørsmål. Har vært borti flere eksempler på at enkelte har hatt full krise med defekt optikk hvor det viste seg at årsaken var feil bruk. Jeg er klar over at IS trenger tid til å stabilisere seg. Derfor bruker jeg lenger tid før jeg knipser med IS enn uten. Man ser jo også at IS har slått inn om man prøver å bevege litt på kameraet. Har henholdsvis IS og VC på to av de andre objektivene her også, og der har jeg aldri opplevd noe lignende. Personlig håper jeg at dette kommer av feil bruk, for dette er i grunn bare til irritasjon. Tro meg, jeg har stilt spørsmål ved det selv. Men når jeg da prøver å gjøre mitt beste for å bevise at dette var noe jeg selv gjorde feil, og det likevel blir dårlig, mens jeg knapt får noen uskarpe bilder uten IS, så begynner jeg å lure. 1 Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 Det hele løste seg til slutt, og jeg fikk da et nytt objektiv. Jeg har nå tatt 19 testbilder med det nye, og ikke et eneste viste tegn til uskarphet, bortsett fra det som er å forvente (ting i bevegelse osv). Jeg fikk i går testet et tilsvarende objektiv, og der var det ingen uskarpheter. Jeg kunne derfor konkludere med at kameraet ikke var problemet. Samtidig ble objektivet testet på et annet hus, hvor det ble oppdaget uskarpheter. Det ble da også testet på stativ, som igjen ga uskarpheter. Takk til de som stilte opp for meg, sånn at jeg fikk orden på dette. Da kan jeg knipse bilder uten å være redd for å miste over halvparten. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Igjen, dette er bare tull fra selger. Skader meldt/oppstått innen 6mnd etter kjøp regnes som tilstedeværende ved leveranse/salg så det han sier er irrelevant. Jeg ser at denne saken er løst, men har lyst til å poengtere akkurat dette. Hvis det oppstår en mangel på et produkt innen seks måneder fra kjøp, er utgangspunktet at det har eksistert ved salgstidspunktet, men dette kan selger bestride ved å hevde feil bruk (støtskade, vannskade og lignende). Det er imidlertid da selger som har bevisbyrden. Det må da bevises for eksempel i form av bilder og sannsynliggjøres at dette har oppstått etter salgstidspunkt. Hadde du hatt rett i det du skriver, så kunne hvem som helst ha byttet et defekt produkt innen seks måneder, uavhengig av hvorfor feilen har oppstått. Det er urimelig å forvente. Så selv om kunde krever omlevering, har forhandler rett til å sende gjenstanden inn til verksted for å utelukke feil bruk før de omleverer. Dessverre er det mange kunder som "prøver seg" på å få nytt produkt selv om de vet at de har sølt vann på eller mistet gjenstanden i gulvet. Opplevde det selv en del ganger den tiden jeg jobbet i butikk. Angående omlevering fremfor retting, så er dette noe som har en mye større kostnad for selger enn å sende produktet til verksted. Grunnen er at ved omlevering må produktet repareres og selges til sterkt redusert pris som demo. Med de marginer som elektronikkbransjen opererer med i dag, snakker vi mest sannsynlig en tapspris. Reparasjonen betaler imidlertid produsent/importør, slik at kostnadene ved omlevering er i praksis uendelig antall ganger større enn ved reparasjon av kundens eksemplar og de har derfor loven på sin side ved å kreve reparasjon. Det er derimot slett kundebehandling å ikke tilby omlevering om feilen oppstår innen en uke eller to (men som sagt, det er rimelig å forvente at de vil få en vurdering fra verksted først på om feilen er en mangel eller en følge av feil bruk). EDIT: Alt dette står for øvrig i artikkelen du lenket til tidligere i tråden. Greit å lese det man selv lenker til, før man kommer med uriktige og bastante påstander :-) Endret 20. august 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå