Joshiwo Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Kjøpte for to dager siden et Canon 15-85-objektiv hos en butikk her i byen. Dette er et objekt jeg har hørt mye fint om, og tenkte at det måtte være den perfekte erstatningen for kit-objektivet. Da jeg kom hjem og testet det, synes jeg at det var noe som ikke stemte, men jeg kunne ikke helt sette fingeren på det. Det fant jeg fort ut av da jeg overførte bildene til PC-en. De var... skuffende og uskarpe. Jeg tok en rekke testbilder, og fant til slutt ut at det var IS-funksjonen det var noe galt med. Bildene ble betydelig skarpere uten. Dermed pakket jeg sakene mine og tuslet ned til den samme butikken. Jeg forklarte problemet, og de fant frem et nytt objektiv jeg kunne teste. Jeg gikk så ut av butikken, tok en rekke bilder, både med og uten bildestabilisering, leverte fra meg objektivet og gikk hjem for å se nærmere på bildene. Dette var bilder av en helt annen verden. Bildene var skarpe og fine. For de som vil se bildene: Mitt objektiv med IS, det nye med IS. Jeg gikk dermed tilbake til butikken for å forklare situasjonen, i håp om å få et nytt objektiv. Der møter jeg en annen selger, som sier at objektivet må sendes inn til reparasjon, noe som kan ta tre til fem uker. Jeg mente, uten å være bombesikker, at jeg kan forlange et nytt produkt når feilen var der ved kjøp. Dette benektet han. Jeg var på det tidspunktet ikke hundre prosent sikker på hvilke rettigheter jeg har i en slik situasjon. Vi ble enige om å sende det til reparasjon. Jeg gikk hjem for å lese meg opp på forbrukerkjøpsloven, og jeg kom frem til at jeg har rett på et nytt produkt, så lenge tre ganger reparasjonskostnader ikke overstiger verdien på produktet, og om forventet reparasjonstid overstiger sju dager, har jeg rett på et låneprodukt av samme kvalitet eller bedre i den perioden jeg må vente. Er det noen her inne som kan avkrefte eller bekrefte dette, eventuelt som har noe å tilføye? Jeg har forklart saken for selger, og han skulle teste objektivet og ringe meg tilbake. Jeg har enda ikke hørt noe mer. Reparatør mente at lovet om at man skal få et erstatningsprodukt kun gjelder ved nettkjøp. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Det er IKKE opp til selger å avgjøre om du skal ha ny vare eller reparasjon når feilen er der fra dag 1. Du har full rett på ny vare. Selger kan kun nekte dette dersom det påfører selger en URIMELIG utgift. Det kan jeg ikke se at det vil gjøre i dette tilfelle da selger vil kunne kreve dette igjen fra leverandør Endret 14. august 2013 av Nelson09 1 Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Det er IKKE opp til selger å avgjøre om du skal ha ny vare eller reparasjon når feilen er der fra dag 1. Du har full rett på ny vare Selger skjuler seg bak at han ikke er kvalifisert til å se om dette er et problem som er forårsaket av meg, og at det blir en kostnad for butikken om det viser seg å være en vannskade eller lignende. Derfor hevder han at objektivet skal sendes inn til reparatør før de kan ta en avgjørelse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Reparatør mente at lovet om at man skal få et erstatningsprodukt kun gjelder ved nettkjøp. Nei, det gjelder overalt, men det er kun hvis det er en stor ulempe for deg og ikke ha varen under reparasjons-tiden. Det er ingen frist på hvor lang tid det tar og reparere en vare, men man kan forvente seg en tid på 3 til 4 uker. Endret 14. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Selger skjuler seg bak at han ikke er kvalifisert til å se om dette er et problem som er forårsaket av meg, og at det blir en kostnad for butikken om det viser seg å være en vannskade eller lignende. Derfor hevder han at objektivet skal sendes inn til reparatør før de kan ta en avgjørelse. Igjen, dette er bare tull fra selger. Skader meldt/oppstått innen 6mnd etter kjøp regnes som tilstedeværende ved leveranse/salg så det han sier er irrelevant. 1 Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Dette høres ut som en DOA (dead on arrival) sak. Så lenge du har produktet og alt tilbehør komplett i eske, skal de registere en doa sak. Dette må gjøres innen 7-10 dager, kommer litt an på hva slags produkt det er. Men hvis du ikke leverer produktet inn til butikken innen den tid, må de sende det inn på rep eller en sjekk. Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Dette høres ut som en DOA (dead on arrival) sak. Så lenge du har produktet og alt tilbehør komplett i eske, skal de registere en doa sak. Dette må gjøres innen 7-10 dager, kommer litt an på hva slags produkt det er. Men hvis du ikke leverer produktet inn til butikken innen den tid, må de sende det inn på rep eller en sjekk. Så om jeg møter opp på butikken i morgen, fire dager etter kjøp, kan jeg kreve at det registreres som DOA og at de gir meg et nytt produkt? Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Ja Ta gjerne med utskrift av forbrukerkjøpsloven, spes kap6 § 29 Se ellers fagstoff, Når varen er feil fra advokatfirmaet Haakstad & Co Del gjerne suksesshistorien her etterpå. Ellers er det bare å levere saken til forbrukerrådet. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Kommer an på butikk, ser at mange har denne ordningen, men finner ingenting i forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Tror det lønner seg å lese Forbrukerkjøpsloven. Kapittel 6 omfatter reklamasjon. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html 6mnd regelen som Nelson06 viser til står i Kapittel 4, paragraf 18. Finner ikke noe om DOA i loven. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Du har en mulighet, det er og heve kjøpet hvis ikke selger følger forbrukerkjøpsloven, og der står det at du kan velge en ny vare eller reparere varen, hvis bytting av vare medfører stor ulempe for butikken kan du ikke kreve ny vare, jeg vil si at dette ikke medfører stor ulempe for butikken. Ta en kopi av forbrukerkjøpsloven og slå den i bordet § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Endret 14. august 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) En del kjedebutikker gir garantier utover Forbrukerkjøpsloven som f. eks bytterett en viss tid etter kjøpet. Du er sikker på at denne butikken ikke gir bytterett? Endret 14. august 2013 av eriknor Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 En del kjedebutikker gir garantier utover Forbrukerkjøpsloven som f. eks bytterett en viss tid etter kjøpet. Du er sikker på at denne butikken ikke gir bytterett? Det er et problem, hvis du reklamerer har du ikke bytterett siden varen er mangelfull, det beste er å holde kjeft og bare levere varen tilbake, synd for nestemann som får varen da. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det er et problem, hvis du reklamerer har du ikke bytterett siden varen er mangelfull, det beste er å holde kjeft og bare levere varen tilbake, synd for nestemann som får varen da. Ja, man biter kanskje seg selv i halen da. Gadd vite hvilke butikk som gjør det så vanskelig selv om reklamasjonen, ettersom jeg forstår, skjer samme dag som levering. Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Varen er alt levert inn til reklamasjon, men ikke sendt til verksted, siden selger ville se nærmere på det selv. Jeg ringer dem i morgen for å prøve å overbevise dem om å gi meg et nytt, eventuelt låne meg et objektiv. Jeg skal på festival til helga neste uke, og kunne tenke meg å knipse noen bilder der. Da blir det tungvint med bare 50mm og 70-300mm på crop. Ja, man biter kanskje seg selv i halen da. Gadd vite hvilke butikk som gjør det så vanskelig selv om reklamasjonen, ettersom jeg forstår, skjer samme dag som levering. Ikke samme dag. To dager etter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 DOA regler er valgfritt fra butikk eller produsent. Dette er noe de bruker som en ekstra "gullerot" men ikke som de er pålagt å tilby. Med andre ord, lovmessig har du ikke krav på ett nytt produkt kun fordi du oppdaget feilen såpass kort tid etter kjøp. Butikk/selger HAR rett til å få varen sendt inn til verksted for reparasjon. Lånegjenstand har du krav på dersom dette ikke er kostnadsmessig urimelig for butikken og du har ett reelt behov for det, og reparasjonen tar lengre tid enn ei uke. Mao må du vente til det går ei uke før du kan kreve lånegjenstand, _med mindre_ det allerede nå er kjent at avhjelp(reparasjon) vil ta lengre enn ei uke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Butikk/selger HAR rett til å få varen sendt inn til verksted for reparasjon. Sålenge det ikke er urimelig for butikken har kjøper faktisk rett til en ny vare, spørmålet er om objektivet vil medføre store tap for butikken. Sitert fra forrige innlegget mitt: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Endret 14. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Joshiwo Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Sålenge det ikke er urimelig for butikken har kjøper faktisk rett til en ny vare, spørmålet er om objektivet vil medføre store tap for butikken. Sitert fra forrige innlegget mitt: Har ingen direkte kilde, men leste at ved "urimelige kostnader" er det at tre ganger reparasjonskostnad overstiger verdien på varen. I dette tilfellet er det på rundt 5500 kroner. Lånegjenstand har du krav på dersom dette ikke er kostnadsmessig urimelig for butikken og du har ett reelt behov for det, og reparasjonen tar lengre tid enn ei uke. Mao må du vente til det går ei uke før du kan kreve lånegjenstand, _med mindre_ det allerede nå er kjent at avhjelp(reparasjon) vil ta lengre enn ei uke. Selger har alt sagt at det vil ta tre til fem uker. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hva som er urimelig ikke lovfestet, men kommer av forarbeidet til loven og av rettspraksis. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 DOA regler er valgfritt fra butikk eller produsent. Altså avhengig av om butikken tilbyr denne tilleggsytelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå