Gå til innhold

Haster det med å komme inn på boligmarkedet?


rioi

Anbefalte innlegg

Der du tar feil er at du tror det må innføres noen ny politikk for at dette skal skje.

Det er allerede i full sving takket være den rødbrune regjeringa.

Firmaer går konkurs en etter en, og vi har masse gjestearbeidere med trygderettigheter som ikke snakker norsk, som er ansatte i bransjer der arbeidssikkerheten er lav - ved nedgangstider vi hele gjengen miste jobben.

 

Nå skal vi i tillegg ta inn 1000 syriske "flyktninger".. så du kan jo tenke deg selv hvordan dette vil gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der du tar feil er at du tror det må innføres noen ny politikk for at dette skal skje.

Det er allerede i full sving takket være den rødbrune regjeringa.

Firmaer går konkurs en etter en, og vi har masse gjestearbeidere med trygderettigheter som ikke snakker norsk, som er ansatte i bransjer der arbeidssikkerheten er lav - ved nedgangstider vi hele gjengen miste jobben.

 

Nå skal vi i tillegg ta inn 1000 syriske "flyktninger".. så du kan jo tenke deg selv hvordan dette vil gå.

 

Ideal, når hadde vi sist ett boligkrakk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, bare gi gass, fremstill dette som at det er relatert til Høyreregjering.

Faktum er at dette er en varslet greie, som vi har ventet på lenge, og nå ikke vil ha noe med at Høyre kommer i regjering. Det er uungåelig nå, pga den politikken som har vært ført hittill.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/fredagsras-i-kronekursen/21612387

 

Høyre får dette rett i fanget, og ved neste valg kommer AP og resten av den rødbrune gørra til å mele på om, "se hva som skjer når dere stemmer høyre, da blir det boligkrakk hver gang etc", mens dette i virkeligheten ikke vil ha noe som helst med Høyre å gjøre.

 

Norsk økonomi bremser opp, flere firmakonkurser, mer arbeidsledighet, mer innvandring, overskudd av arbeidssøkere, sosial dumping en mass, masse arbeidsledige østeuropeere med trygderettigheter.. dette kommer til å smelle godt.

 

Men det har ingenting med høyreregjeringen som ikke engang har overtatt etter AP å gjøre, at det har blitt sånn. Skjønt, det kan jeg vel ikke forvente at venstrevridde folk skal forstå.

 

Bare kjør på med mer innvandring og åpne grenser, så blir dette riktig bra for norsk økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, bare gi gass, fremstill dette som at det er relatert til Høyreregjering.

Faktum er at dette er en varslet greie, som vi har ventet på lenge, og nå ikke vil ha noe med at Høyre kommer i regjering. Det er uungåelig nå, pga den politikken som har vært ført hittill.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/fredagsras-i-kronekursen/21612387

 

Høyre får dette rett i fanget, og ved neste valg kommer AP og resten av den rødbrune gørra til å mele på om, "se hva som skjer når dere stemmer høyre, da blir det boligkrakk hver gang etc", mens dette i virkeligheten ikke vil ha noe som helst med Høyre å gjøre.

 

Norsk økonomi bremser opp, flere firmakonkurser, mer arbeidsledighet, mer innvandring, overskudd av arbeidssøkere, sosial dumping en mass, masse arbeidsledige østeuropeere med trygderettigheter.. dette kommer til å smelle godt.

 

Men det har ingenting med høyreregjeringen som ikke engang har overtatt etter AP å gjøre, at det har blitt sånn. Skjønt, det kan jeg vel ikke forvente at venstrevridde folk skal forstå.

 

Bare kjør på med mer innvandring og åpne grenser, så blir dette riktig bra for norsk økonomi.

 

Spør igjen... enkelt å greit spørsmål. Når var hadde vi sist ett boligkrakk i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der du tar feil er at du tror det må innføres noen ny politikk for at dette skal skje.

Det er allerede i full sving takket være den rødbrune regjeringa.

Firmaer går konkurs en etter en, og vi har masse gjestearbeidere med trygderettigheter som ikke snakker norsk, som er ansatte i bransjer der arbeidssikkerheten er lav - ved nedgangstider vi hele gjengen miste jobben.

 

Nå skal vi i tillegg ta inn 1000 syriske "flyktninger".. så du kan jo tenke deg selv hvordan dette vil gå.

Faktisk har de rødgrønne hatt meget god økonomisk styring. På tross av finanskriser verden over, har Norge merket minimalt til følgene av disse (men selvsagt, noen firmaer går konkurs på grunn av det). Norge klarer seg faktisk mye bedre enn de fleste andre land i verden for tiden, på grunn av fornuftig økonomisk styring.

 

Og som sagt, på slutten av 80-tallet kom boligkrakket, økt arbeidsledighet og bankkrisen etter lengre tids høyrestyring der Høyre rett og slett brukte for mye oljepenger.

 

Det ble AP sin oppgave å rette opp i elendigheten, noe de klarte meget bra. Høyre, og spesielt Frp sin nåværende varslede økonomiske politikk ligner skremmende mye på politikken som førte til krisen på slutten av 80-tallet. Men som jeg også sier, vil vi ikke merke noe til det på noen år da de tross alt ikke klarer å skakkjøre landet med det første. Jeg håper jo at de har lært av historien, men da vil de heller ikke klare å gjennomføre spesielt mange av valgløftene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk har de rødgrønne hatt meget god økonomisk styring. På tross av finanskriser verden over, har Norge merket minimalt til følgene av disse (men selvsagt, noen firmaer går konkurs på grunn av det). Norge klarer seg faktisk mye bedre enn de fleste andre land i verden for tiden, på grunn av fornuftig økonomisk styring.

 

Og som sagt, på slutten av 80-tallet kom boligkrakket, økt arbeidsledighet og bankkrisen etter lengre tids høyrestyring der Høyre rett og slett brukte for mye oljepenger.

 

Det ble AP sin oppgave å rette opp i elendigheten, noe de klarte meget bra. Høyre, og spesielt Frp sin nåværende varslede økonomiske politikk ligner skremmende mye på politikken som førte til krisen på slutten av 80-tallet. Men som jeg også sier, vil vi ikke merke noe til det på noen år da de tross alt ikke klarer å skakkjøre landet med det første. Jeg håper jo at de har lært av historien, men da vil de heller ikke klare å gjennomføre spesielt mange av valgløftene sine.

 

Det er selvfølgelig helt svada at AP sin regjering de siste 8 årene har gjort noe som kan anses som stor kunst innen økonomi og politikk egentlig.

 

Når de tok over var vi i en tid hvor Asia og spesielt Kina begynte sin fremmarsj for alvor i verdensøkonomien, oljeprisen steg til rekordnivåer, noe som gjorde oss rikere. Samtidig ble balansen mellom ting vi eksporterer og importerer mye bedre, vi solgte dyrt og kjøpte billig. Dette har ingenting med Stoltenberg å gjøre. I tillegg er oljeproduksjonen vår sterkt fallende, noe som stimulerer til over 200 milliarder i investeringer hvert år, nå er vi jo godt over det også. Hvor mange arbeidsplasser får du ikke for det? Ingenting med Stoltenberg å gjøre, det er bare markedet som styrer seg selv. I tillegg gjør dette at Stoltenberg sin regjering kan ansette de som ikke får plass i det private i det offentlige, noe en oljenasjon med liten befolkning kan gjøre.

 

SV gjorde jo en stunt før finanskrisen, de økte aksjeandelen i oljefondet fra 40 til 60 prosent, jada, oljefondet sank med 800 milliarder over 2 år etter 2008. Nå er det gjerne slik at aksjer henter seg inn igjen, men det har vi ingen garanti for. Nye regjeringen har i hvert fall noen forslag om å investere i landet Norge for fremtiden.

 

Si hva du vil, men at de rødgrønne har gjort så mye bra økonomisk sett er bare tøys. Innvandring er også et kapittel for seg selv. De rødgrønne har ikke gjort noe for å gjøre Norge mindre avhengig av oljeindustrien, vi er dårligere rustet for fremtiden enn noen gang.

 

Edit: De rødgrønne snakker om uansvarlig økonomistyring fra de borgerlige, hva med å kaste bort så mange milliarder på Mongstad? De har blitt advart mot det der, men de holdt på som de gjorde fordi om. Milliarder av skattekroner tapt så langt.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge går snart kraftig på trynet. Utelukker ikke Hellas-tilstander her om en del år, og scenarioet er høyst reelt.

Foreløpig har vi reddet oss på olje, noe vi er TOTALT avhengige av.

Industrien blir stadig bygget ned og bortsett fra oljerelatert virksomhet er det ikke særlig til verdiskapning her til lands, kanskje sett bort fra bygg og anlegg (disse er også avhengige av statens store oljeinntekter for å få oppdrag).

Fiske og oppdrett er dog en viktig bransje som det bør satses på (Les: Ikke oljeboring i nordhavet)

 

Husker i forbindelse med valget så sa Stolten-(bløffen)berg at utenlandske valgobservatører ikke kunne forstå hvorfor landets innbyggere ville ha en forandring, økonomien gikk jo så det grein (hans ord).

Faktum er vel at en styringsrente på 1.5 % tilsier alt annet enn en økonomi som går så det griner, heller en økonomi som trenger kraftig stimuli.

 

Boligpriser er jo enda et kapittel der Norge er noe for seg selv (tilsynelatende). Lave renter siden 2008 (minner om at sentralbanksjefen kalte inn til rentemøte på en helgedag for å kutte renten med 1.75 prosentpoeng, dette var høsten 2008). Kraftige økonomiske incentiver for å eie sin egen bolig; Hvis du betaler 100 tusen i renter vil 28 tusen av disse sponses av staten, 25 % ligningsverdi av reell verdi, Startlån som kan ha bidratt med så mye som 30 % stigning de siste årene. En artikkel fortalte at kommunene var tomme for startlån nå og reglene hadde blitt skjerpet, og hva skjer så? Jo full opphopning av boliger til salgs.
Merk dere at når meglerne sier at markedet har blitt mer selektivt, da er nedturen allerede i gang. DNB har hatt 40 % reduksjon i sine boliglånsøknader i år (ingen kilde, muntlig fra DNB).

 

Det som egentlig er aller morsomst er jo at nordmenn tror de blir så jævla rike av oppgang i boligpriser. Dette er jo helt feil, boligen de sitter på har ikke noen større reell boligverdi, faktisk taper du penger siden de fleste skal oppover i størrelse og den du skal kjøpe har steget mer enn den du skal selge. Folk bruker boligen som minibank og låner på ekstra på huset for å kjøpe dyre biler, hytter og ferieturer. Man har jo sett en god stund på hyttemarkedet nå at det er bortimot full stopp og luften har gått ut av ballongen. Foreldregenerasjonen vil selge sine hytter og heller spytte inn til sine barn så de får kjøpe leilighet, enten ved forskudd på arv eller kausjonere på huset så de får låne selv. På visninger og budrunder ringer folk til både banken og foreldrene for å høre om de kan låne mer så de får det høyeste budet. Med andre ord, strikken begynner å bli tøyd så langt at det er like før den ryker. Folk satser alt de eier og har på og "komme inn på boligmarkedet" (hvor mange ganger har du ikke hørt dette i media de siste årene). Prisveksten kommer av videre tro på prisoppgang, og når den troen etterhvert forsvinner vil også oppgangen forsvinne.

 

Har fulgt med en del på markedet i Trondheim, og det er ganske ville tilstander. 2.3 mill for 30 kvm på Rosenborg park f.eks. Man kan jo spørre seg selv, er dette bærekraftig over tid? Alt for mye kapital er bundet opp i bolig og dette er en villet utvikling fra rød regjering, de vil jo bare ta vare på sine egne verdier, og helst trekke stigen langt opp etter seg. Mange blir da sperret ute av marked og henvist til leie resten av livet. Og hvem får inntektene fra det? Foreldregenerasjonen per i dag som er rundt 50 år, kjøpte på bunn i 93 og sitter idag med boligverdier på ofte rundt 5 mill og gjerne noe for utleie. Anbefaler programmet Boligjakten, der får man se mye rart og hvor ekstremt langt er folk er villig til å strekke seg for å få tak over hodet. Mange har svært liten eller ingen buffer og dette er med dagens rentenivå på 3.5 - 4 %. Hva med dobbel rente til 8 %, hva skjer da? Tvangssalg over en lav sko.

 

Må komme med noen grafer også, her er en jeg fant i farta. Hvilke faktorer taler for videre prisoppgang her synes dere? Minner om en rekke andre land sine bobler, som USA, Danmark, Irland, Spania, Hellas, osv. Hvorfor er vi annerledes og avskåret fra resten av verden?

Hvis man ser historisk på det har man aldri hatt en kraftig oppgang som ikke har endt i kraftig nedgang før eller siden.

 

729x.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som egentlig er aller morsomst er jo at nordmenn tror de blir så jævla rike av oppgang i boligpriser. Dette er jo helt feil, boligen de sitter på har ikke noen større reell boligverdi, faktisk taper du penger siden de fleste skal oppover i størrelse og den du skal kjøpe har steget mer enn den du skal selge. Folk bruker boligen som minibank og låner på ekstra på huset for å kjøpe dyre biler, hytter og ferieturer. Man har jo sett en god stund på hyttemarkedet nå at det er bortimot full stopp og luften har gått ut av ballongen. Foreldregenerasjonen vil selge sine hytter og heller spytte inn til sine barn så de får kjøpe leilighet, enten ved forskudd på arv eller kausjonere på huset så de får låne selv. På visninger og budrunder ringer folk til både banken og foreldrene for å høre om de kan låne mer så de får det høyeste budet. Med andre ord, strikken begynner å bli tøyd så langt at det er like før den ryker. Folk satser alt de eier og har på og "komme inn på boligmarkedet" (hvor mange ganger har du ikke hørt dette i media de siste årene). Prisveksten kommer av videre tro på prisoppgang, og når den troen etterhvert forsvinner vil også oppgangen forsvinne.

 

 

Det morsomste må vel være at du ikke forstår bedre!!!

Lenke til kommentar

Hvis man selger så får man mer penger.... jeg kjøpte min leilighet for 1450 000 kr, før det så leide jeg bolig. I dag så får jeg ca 2200 000 kr. Hvis jeg velger å selge å gå tilbake til leiemarkedet så sitter jeg med ca 900 000 kr i overskudd etter jeg har solgt og betalt megler. Det er 900 000 kr som jeg ikke ville ha hatt dersom jeg bare hadde leid helt til nå. I tillegg kommer det som jeg har betalt ned på leiligheten som også kan regnes som fortjeneste da mine månedlige utgifter ikke er høyere etter jeg kjøpte enn når jeg leide.

 

Skjønner faktisk ikke hvordan folk ikke forstår en så enkel ting!!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvis man selger så får man mer penger.... jeg kjøpte min leilighet for 1450 000 kr, før det så leide jeg bolig. I dag så får jeg ca 2200 000 kr. Hvis jeg velger å selge å gå tilbake til leiemarkedet så sitter jeg med ca 900 000 kr i overskudd etter jeg har solgt og betalt megler. Det er 900 000 kr som jeg ikke ville ha hatt dersom jeg bare hadde leid helt til nå. I tillegg kommer det som jeg har betalt ned på leiligheten som også kan regnes som fortjeneste da mine månedlige utgifter ikke er høyere etter jeg kjøpte enn når jeg leide.

 

Skjønner faktisk ikke hvordan folk ikke forstår en så enkel ting!!!

 

Tror ikke du skjønte poenget helt, men ser ditt poeng likevel. Nå skal vel ikke du inn på leiemarkedet? Som sagt, de aller fleste går på en større og dyrere bolig.

 

Godt å se at noen i tråden her klarer å se forbi Stolten-bløffen og illusjonen om at Norge går så bra.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du skjønte poenget helt, men ser ditt poeng likevel. Nå skal vel ikke du inn på leiemarkedet? Som sagt, de aller fleste går på en større og dyrere bolig.

 

Godt å se at noen i tråden her klarer å se forbi Stolten-bløffen og illusjonen om at Norge går så bra.

 

Jeg skjønte vel egentlig poenget men det var egentlig ikke noe poeng i... reelt sett får man en gevinst hvis en bolig går opp i verdi men det er opp til en selv om man realisere verdien med en gang eller ikke, verdien ligger der uansett. Hvordan folk velger å dra nytte av den får være opp til hver enkelt... låne mer, selge å kjøpe noe større/bedre, lavere rente, etc.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Ideal, når hadde vi sist ett boligkrakk?

 

 

Da må du først definere hva et krakk er.
I boligmarkedet snakker som som regel om et stort prisfall, typisk 10%. Sist gang man hadde et så stort prisfall var på høsten 2008. Fra september 2008 og ut året falt prisene med nesten 10%. Faktisk et av de bratteste prisfallene på lang tid. Under krakket i perioden 1988 til 1992 falt prisene rundt 1% pr. måned og man fikk et fall i realprisene på rundt 40%. Før det hadde man et krakk i rundt 1890. Det var først i 1985 at realprisene på bolig kom opp på samme nivå.
Lenke til kommentar

 

Tror ikke du skjønte poenget helt, men ser ditt poeng likevel. Nå skal vel ikke du inn på leiemarkedet? Som sagt, de aller fleste går på en større og dyrere bolig.

 

Godt å se at noen i tråden her klarer å se forbi Stolten-bløffen og illusjonen om at Norge går så bra.

 

 

Jeg tipper du mener denne effekten. Med forbehold om at jeg tar feil.
Sett prisindeksen på 100 før oppgangen. Noen kjøper bolig til 100. De har 20 i egenkapital og 80 i lån. Prisene går opp 20%. Boligen som kostet 100 koster nå 120. Selger de denne så har de 40 i egenkapital. De kan nå låne til 200 med denne egenkapitalen. De har nå lån på 160 (forutsatt at banken går med på dette). De har nå 160 eller 2x så mye lån og en bolig som er 1,6x bedre/større.
De føler seg rikere, men uten prisoppgangen så hadde de hatt mindre lån. Du får mer penger til arvingene dine når du selger boligen, men rent kostnadsmessig over livet ditt hadde du vært bedre tjent med lavere prisvekst fordi det blir mindre renteutgifter. Bankene, meglerene og de som tar inn boligkjøperskatt (aka dokumentavgift) digger selvsagt dette.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...