BorN Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Heisann! Har funnet ut at en Macbook Pro mid-2010 som jeg har, har en produksjonsfeil med hovedkort / skjermkort. (Les mer om problemet her. Jeg er helt sikker på at det er denne produksjonsfeilen, da problemet fordufter ved å tvinge maskina til kun å bruke det innebygde Intel-skjermkortet) Vet det er mange med gode kunnskaper om det juridiske her på forumet, så jeg setter stor pris på alle som setter av noen sekunder til å svare, enten du har lignende erfaringer, eller direkte svar på noen av spørsmålene :-) Takk. 1. Apple tilbyr selv 3 års gratis reparasjon på problemet (se link over). Det er akkurat på grensen til å ha gått 3 år nå. Men jeg regner med at en slik produksjonsfeil uansett vil gå på norsk 5-års reklamasjonsrett, og at Apple ikke er utelatt fra dette. Er dette riktig? 2. Noen som har erfaringer med eventuelle ekstrakostnader ved reparasjon av Mac på ulike verksteder i Norge, selv om det skulle gå på reklamasjon? Forskjell på hvilke Apple-verifiserte-verksteder man velger? Jeg har de siste 3 årene leid datamaskinen via Høgskolen (Fra 23. august 2010 til juni 2013), og deretter kjøpt den ut (etter juni 2013) slik at jeg i dag eier datamaskinen selv. Det er dermed tre parter her: Meg (forbruker), Høgskolen (tidligere utleier av produkt) og Apple (selger). I følge et verksted jeg snakket med trenger Apple dokumentasjon på kjøpsdato for produktet, før verksted i det hele tatt kan starte reparasjonen. (Apple må kunne verifisere kjøpsdato, samt forsikre seg mot forfalsket serienummer). Altså trenger de kjøpskvitteringen. Dette er det kun Høgskolen som har tilgang til, siden det var de som kjøpte inn produktet tilbake i 2010. Så jeg venter nå på at Høgskolen skal finne frem kjøpskvittering. 3. Dersom Høgskolen ikke finner kjøpskvitteringen vil Apple sannsynligvis nekte for å reparere Macbook-en. Kan jeg da kreve at Høgskolen betaler for reparasjonen, siden kun de har hatt tilgang til kvitteringen, og forhindrer meg fra å utføre en gratisreparasjon? 4. Eller er det Apple som har ansvaret her, siden jeg har krav på at de gratis reparerer en produksjonsfeil som skjer i god tid før 5 år er gått, uavhengig av om de får en kjøpskvittering for å "verifisere at serienummeret er riktig"? Takker for alle svar folkens! Endret 14. august 2013 av BorN Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 For meg så virker det som om Høgskolen var kjøper av datamaskinen, mener at 5 års reklamasjonsrett kun gjelder privatkjøp "Forbrukerkjøpsloven" og hvis det er Høgskolen som har kjøpt er det "Kjøpsloven" som gjelder. Som jeg tolker saken her har du dessverre ingen rettigheter! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 reklamasjonsrett -frist* Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Dette er faktisk en litt morsom situasjon, all den tid en ny reklamasfjonsfrist starter å løpe når du kjøper den brukt. Denne er i alle fall på to år, og du kan alltid gå direkte på tidligere yrkessalgsledd. Det betyr at dersom denne produksjonsfeilen faktisk er en mangel, og du har reklamert i tide (ikke brutt den relative reklamasjonsfristen, altså reklamert innen to måneder fra du oppdaget mangelen), så har du krav på at apple retter mangelen (men forsåvidt også at høgskolen gjør det. Dog, dette forutsetter at dette er et kjøp. Jeg antar at det er det når du "kjøper den ut", selv om du har leid den i tiden før det. Dessuten forutsetter det at du ikke har kjøpt i næringsøyemed, og at høgskolen er næringsdrivende i forbrukerkjøpslovens forstand. Det er jeg litt usikker på. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Absolutt mange nyanser i denne saken som hvertfall litt juss-interesserte vil kunne fryde seg over ja :-) Uansett interessante svar som kommer her. For meg så virker det som om Høgskolen var kjøper av datamaskinen, mener at 5 års reklamasjonsrett kun gjelder privatkjøp "Forbrukerkjøpsloven" og hvis det er Høgskolen som har kjøpt er det "Kjøpsloven" som gjelder.Som jeg tolker saken her har du dessverre ingen rettigheter! Men dersom jeg via Høgskolen har leid, deretter kjøpt datamaskinen som privatperson, da må vel forbrukerkjøpsloven gjelde for meg, mellom meg og Høgskolen? (Den vil sannsynligvis ikke gjelde mellom Høgskolen og Apple, hvis Høgskolen blir betegnet som en næring. Som Herr Brun nevner under her.) Dette er faktisk en litt morsom situasjon, all den tid en ny reklamasfjonsfrist starter å løpe når du kjøper den brukt. Denne er i alle fall på to år, og du kan alltid gå direkte på tidligere yrkessalgsledd. Det betyr at dersom denne produksjonsfeilen faktisk er en mangel, og du har reklamert i tide (ikke brutt den relative reklamasjonsfristen, altså reklamert innen to måneder fra du oppdaget mangelen), så har du krav på at apple retter mangelen (men forsåvidt også at høgskolen gjør det. Dog, dette forutsetter at dette er et kjøp. Jeg antar at det er det når du "kjøper den ut", selv om du har leid den i tiden før det. Dessuten forutsetter det at du ikke har kjøpt i næringsøyemed, og at høgskolen er næringsdrivende i forbrukerkjøpslovens forstand. Det er jeg litt usikker på. Interessant! Si at vi forutsetter det du nevner: 1) Å leie en datamaskin i 2,5 år, deretter kjøpe den ut blir betegnes som et kjøp. 2) Jeg er en privatperson som ikke har eller skal bruke den i næringsøyemed. 3) Dvs at Høgskolen som har solgt meg datamaskinen har et ansvar for å få den reparert etter forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsfristen på 5 år (jeg kommer innenfor 5-årsfristen uavhengig av om jeg "kjøpte datamaskinen ny for 3 år siden da jeg startet å leie", eller om jeg "kjøpte ut datamaskinen for få måneder siden for å eie den selv") Som du sier blir det jo Høgskolen som er selgeren min, og det nærmeste leddet, og ikke Apple. Dermed kan ikke Høgskolen skyve alt ansvaret over på Apple. Eller? Man kan uansett si at Apple har solgt en datamaskin til Høgskolen, som igjen har solgt den til meg, hvis vi tar utgangspunkt i alt hittil. 1. Alt dette er jo drøfting, som mye av juss innebærer. Er det ting jeg ikke har tatt stilling til som burde tas med her? Her ser det ut til at både Høgskolen og Apple har et ansvar ovenfor meg for å få reparert datamaskinen. Men: 2. Hvem mener du har ansvaret for at datamaskinen blir reparert? a) Høgskolen, b) Apple, c) Både Høgskolen og Apple, d) Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for meg her, jeg må betale for reparasjonen selv, eventuelt holde meg innenfor 3-årsfristen fra Apple (se første post, første link jeg oppga) ? Edit: Svaralternativer Endret 15. august 2013 av BorN Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Tenkte ikke på situasjonen at du faktisk er kunde av skolen... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 BorN: To viktige innvendinger: 1: For at fristen skal være 5 år og ikke 2 må levetiden til datamaskinen regnet fra tidspunktet du kjøper den være vesentlig mer enn to år (i praksis tre-fire år). Med andre ord må forventet levetid til macbooker være rundt 6 år (3,5 år + 2,5 års alder da du kjøpte den) for at du skal ha 5 års reklamasjonsfrist og ikke bare 2. Jeg tror det er å strekke det ganske langt.. 2: Du har ikke krav på å få "fikset alt" innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, uavhengig av om den er på 2 eller 5 år. Du må også overholde den relative reklamasjonsfristen (2 måneder fra du oppdaget mangelen), og ikke minst: det må være snakk om en mangel. Siden det er snakk om produksjonsfeil antar jeg at det er en mangel, selv om den først manifesterer seg lang tid i etterkant. Dessuten, så kan du ikke reklamere på feil du visste forelå når du kjøpte. Det betyr i praksis at dersom du var klar over feilen da du avsluttet leieforholdet og "kjøpte ut" maskinen, så kan du ikke reklamere i dag. Dersom du faktisk har et krav, kan du rette det både til Apple og Høgskolen, uavhengig av hva avtalene mellom Apple og Høgskolen måtte si... Det store spørsmålet blir med andre ord: Når oppdaget du feilen? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Absolutt mange nyanser i denne saken som hvertfall litt juss-interesserte vil kunne fryde seg over ja :-) Uansett interessante svar som kommer her. Men dersom jeg via Høgskolen har leid, deretter kjøpt datamaskinen som privatperson, da må vel forbrukerkjøpsloven gjelde for meg, mellom meg og Høgskolen? (Den vil sannsynligvis ikke gjelde mellom Høgskolen og Apple, hvis Høgskolen blir betegnet som en næring. Som Herr Brun nevner under her.) Interessant! Si at vi forutsetter det du nevner: 1) Å leie en datamaskin i 2,5 år, deretter kjøpe den ut blir betegnes som et kjøp. 2) Jeg er en privatperson som ikke har eller skal bruke den i næringsøyemed. 3) Dvs at Høgskolen som har solgt meg datamaskinen har et ansvar for å få den reparert etter forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsfristen på 5 år (jeg kommer innenfor 5-årsfristen uavhengig av om jeg "kjøpte datamaskinen ny for 3 år siden da jeg startet å leie", eller om jeg "kjøpte ut datamaskinen for få måneder siden for å eie den selv") Som du sier blir det jo Høgskolen som er selgeren min, og det nærmeste leddet, og ikke Apple. Dermed kan ikke Høgskolen skyve alt ansvaret over på Apple. Eller? Man kan uansett si at Apple har solgt en datamaskin til Høgskolen, som igjen har solgt den til meg, hvis vi tar utgangspunkt i alt hittil. 1. Alt dette er jo drøfting, som mye av juss innebærer. Er det ting jeg ikke har tatt stilling til som burde tas med her? Her ser det ut til at både Høgskolen og Apple har et ansvar ovenfor meg for å få reparert datamaskinen. Men: 2. Hvem mener du har ansvaret for at datamaskinen blir reparert? a) Høgskolen, b) Apple, c) Både Høgskolen og Apple, d) Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for meg her, jeg må betale for reparasjonen selv, eventuelt holde meg innenfor 3-årsfristen fra Apple (se første post, første link jeg oppga) ? Edit: Svaralternativer Høyskolen har solgt deg en brukt datamaskin. Om du eller andre har leid den før har ingenting å si. Høyskolen er en bedrift og du er en forbruker (du bruker gjenstanden kun til private ting, skole etc). Isåfall gjelder forbrukerkjøpsloven, med ihvertfall 2 år reklamasjonstid etter kjøpsdato. Du kan ta saken med høyskolen, men det kan ta en del tid. Men hvis høyskolen ikke finner kvitteringen, eller apple nekter reparere, må du ta det opp med høyskolen. Da kan det lønne seg å skrive en skriftlig reklamasjon til høyskolen allerede nå, siden dette skal/må gjøres innen rimelig tid etter feilen ble oppdaget. Du har ingen reklamasjonrett mot apple, siden de solgte til en bedrift, høyskolen, og da er reklamasjonstiden på bare 1 år. Så hvis de ikke har lyst å ta det på garanti, så trenger de ikke gjøre noe.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Du har ingen reklamasjonrett mot apple, siden de solgte til en bedrift, høyskolen, og da er reklamasjonstiden på bare 1 år. Så hvis de ikke har lyst å ta det på garanti, så trenger de ikke gjøre noe..Feil, jf. forbrukerkjøpsloven § 35: Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet. Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren. Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen. Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen. Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her. Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Feil, jf. forbrukerkjøpsloven § 35: Hmm, jeg tenkte at siden salget fra apple til høyskolen var bedriftskjøp, så gjaldt ikke forbrukerkjøpsloven. Men når jeg tenker meg litt mer om, så kan alltids forbruker reklamere til tidligere salgsledd, f.eks importør eller distributør. Jeg er svært usikker på hva som er riktig praksis her. I tilfelle Brun har rett, er det kjipt for apple som selger maskinen til høyskolen med 1 år reklamasjon, og plutselig får 5år reklamasjon mot forbruker fordi høyskolen solgte den videre. Det virker litt snodigt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hmm, jeg tenkte at siden salget fra apple til høyskolen var bedriftskjøp, så gjaldt ikke forbrukerkjøpsloven. Men når jeg tenker meg litt mer om, så kan alltids forbruker reklamere til tidligere salgsledd, f.eks importør eller distributør. Jeg er svært usikker på hva som er riktig praksis her. I tilfelle Brun har rett, er det kjipt for apple som selger maskinen til høyskolen med 1 år reklamasjon, og plutselig får 5år reklamasjon mot forbruker fordi høyskolen solgte den videre. Det virker litt snodigt? Jeg vil tro apple vil ha et regresskrav mot skolen. De kan i alle fall ta inn i sine avtalevilkår at dersom forbrukeren benytter seg av sine rettigheter etter pgrf. 35 så skal Høgskolen erstatte det tapet. Usikker på hvordan det stiller seg om de ikke har avtalt det. Med andre ord: Om du skal selge varer til bedrifter, sørg for å ta inn en slik klausul i vilkårene. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 BorN: To viktige innvendinger: 1: For at fristen skal være 5 år og ikke 2 må levetiden til datamaskinen regnet fra tidspunktet du kjøper den være vesentlig mer enn to år (i praksis tre-fire år). Med andre ord må forventet levetid til macbooker være rundt 6 år (3,5 år + 2,5 års alder da du kjøpte den) for at du skal ha 5 års reklamasjonsfrist og ikke bare 2. Jeg tror det er å strekke det ganske langt.. 2: Du har ikke krav på å få "fikset alt" innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, uavhengig av om den er på 2 eller 5 år. Du må også overholde den relative reklamasjonsfristen (2 måneder fra du oppdaget mangelen), og ikke minst: det må være snakk om en mangel. Siden det er snakk om produksjonsfeil antar jeg at det er en mangel, selv om den først manifesterer seg lang tid i etterkant. Dessuten, så kan du ikke reklamere på feil du visste forelå når du kjøpte. Det betyr i praksis at dersom du var klar over feilen da du avsluttet leieforholdet og "kjøpte ut" maskinen, så kan du ikke reklamere i dag. Dersom du faktisk har et krav, kan du rette det både til Apple og Høgskolen, uavhengig av hva avtalene mellom Apple og Høgskolen måtte si... Det store spørsmålet blir med andre ord: Når oppdaget du feilen? Når jeg har nevnt 5 års reklamasjonstid har jeg tenkt at fristen startet å løpe fra jeg startet å leie datamaskinen fra Høgskolen for 3 år siden, altså fra maskinen var ny. Men etter å ha lest gjennom tråden vil det nok være "bruktkjøp for få måneder siden fra Høgskolen" som gjelder her ja. Og da er det som du sier mest sannsynlig og riktig med 2 års reklamasjon som startet å løpe for noen måneder siden. Oppdaget feilen etter å ha kjøpt den ut av Høgskolen, for ca. 3 uker siden blir det vel nå. Og feilen gjør at maskinen blir ubrukelig. Ganske dårlig tima egentlig, under leieperioden hadde jeg en god garantiordning gjennom Høgskolen som sikkert hadde sørget for at dette problemet hadde blitt løst gratis relativt raskt. Har tidligere hatt problemer med datamaskinen, men det forsvant av seg selv etter en oppdatering. Nå for 3 uker siden kom noe av det samme problemet tilbake. Jeg sa ikke fra til selger om problemet da det kom første gang (siden jeg løste det selv relativt fort. Angrer på dette nå). Det er først nå at jeg ikke finner en løsning på problemet selv, og ser at jeg trenger reparasjon. Kan dette brukes mot meg av Apple, siden jeg ikke sa fra om problemet første gang? Høyskolen har solgt deg en brukt datamaskin. Om du eller andre har leid den før har ingenting å si. Høyskolen er en bedrift og du er en forbruker (du bruker gjenstanden kun til private ting, skole etc). Isåfall gjelder forbrukerkjøpsloven, med ihvertfall 2 år reklamasjonstid etter kjøpsdato. Du kan ta saken med høyskolen, men det kan ta en del tid. Men hvis høyskolen ikke finner kvitteringen, eller apple nekter reparere, må du ta det opp med høyskolen. Da kan det lønne seg å skrive en skriftlig reklamasjon til høyskolen allerede nå, siden dette skal/må gjøres innen rimelig tid etter feilen ble oppdaget. Du har ingen reklamasjonrett mot apple, siden de solgte til en bedrift, høyskolen, og da er reklamasjonstiden på bare 1 år. Så hvis de ikke har lyst å ta det på garanti, så trenger de ikke gjøre noe.. Hepp, da blir det å skrive en skriftlig reklamasjon til både Høgskolen og Apple, slik at fristen for å melde fra blir overholdt. Så får vi se hva som skjer videre. Uansett, har lært mye om reklamasjon og garanti på kort tid nå, takket være denne tråden og forumet. Takk for alle bidrag til nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå