PgUp Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Gjelder vikeplikt fra enveiskjørt gate på samme måte som vanlig vei? Altså hvis jeg kommer fra enveiskjørt gate, så har bilene som kommer fra venstre vikeplikt for meg? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) I utgangspunktet ja. Mener at dette har vært oppe til diskusjon før. Uansett så kan utfallet av sammenstøt mellom deg og en annen bil slik du beskriver det bli: H*n som kjørte på deg fra din venstre stilles ansvarlig for å ikke overholdt vikeplikten (uavhengig om gata er enveiskjørt eller ikke) Du får bot for å ha kjørt mot skiltinga på stedet. Endret 14. august 2013 av geir__hk Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 I utgangspunktet ja. Mener at dette har vært oppe til diskusjon før. Uansett så kan utfallet av sammenstøt mellom deg og en annen bil slik du beskriver det bli: H*n som kjørte på deg fra din venstre stilles ansvarlig for å ikke overholdt vikeplikten (uavhengig om gata er enveiskjørt eller ikke) Du får bot for å ha kjørt mot skiltinga på stedet. Forutsatt at jeg har forstått det rett så har CuZ kjørt mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate. Jeg kan ikke se for meg at andre enn Cuz skal få skylden hvis det smeller. Bilene fra venstre kan ikke forvente at det skal komme biler fra høyre i en enveiskjørt gate. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det var midt på 90-tallet en gang mye styr rundt en sak der en bil kom ut feil vei fra enveiskjøring og kolliderte med en annen bil.. Resultatet ble at den andre sjåføren ble sittende med skyld og problem mens synderen fikk ei bot for å kjøre mot enveiskjøring. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Gjelder vikeplikt fra enveiskjørt gate på samme måte som vanlig vei? Altså hvis jeg kommer fra enveiskjørt gate, så har bilene som kommer fra venstre vikeplikt for meg? Du har fortsatt generell vikeplikt fra høyre, men siden du ikke hadde grunn til å regne med at det skulle komme noen der så er det et stjerne-eksempel for garantert skylddeling forsikringsmessig. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jepp, sånn er det. Vikeplikt fra høyre. Nok en dusteregel spør du meg. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Et regelbrudd opphever ikke reglene. Ikke her heller. Den som kjører mot kjøreretningen er sannsynligvis ikke klar over tabben, og forventer å bli sluppet frem som ellers. Dette er en av sakene som taler for generell vikeplikt fra høyre, fordi hvis alle vikeplikter skulle vært skiltet, ville det sannsynligvis ikke vært skiltet i andre enden av en enveiskjørt gate. Altså ville begge bilene forventet klar bane. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Dette er så urimelig at jeg blir uvel bare ved tanken!! Et regelbrudd opphever ikke reglene. Ikke her heller. Den som kjører mot kjøreretningen er sannsynligvis ikke klar over tabben, og forventer å bli sluppet frem som ellers. Dette er så urimelig at jeg blir uvel med bare tanken! Beklager, dette aksepterer jeg ikke! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Man bør passe sine egne saker og holde øye med ting som har betydning for ens egen kjøring. Hvilken kjøreretning det er i andre gater er ikke sånt man skal følge med på. Slik informasjon er ikke alltid tilgjengelig for den som kjører, så vi kan nesten ikke ha regler som sier at man skal forholde seg til den. Sånn ellers synes jeg alle bør kjøre så aktsomt at de klarer å unngå sammenstøt selv om en annen sjåfør bryter vikeplikten. Hvis jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg kræsjet tre ganger i dag alene. Endret 14. august 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Sånn ellers synes jeg alle bør kjøre så aktsomt at de klarer å unngå sammenstøt selv om en annen sjåfør bryter vikeplikten. For noe sprøyt! Hvordan tror du trafikkflyten hadde blitt med et slikt kjøremønster? Du måtte stort sett ha kjørt i gangfart hele tiden. Endret 14. august 2013 av Bond007 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Kjører alltid sånn, jeg. Går ganske fort også. Som jeg sa, det reddet meg flere ganger bare i dag. Endret 14. august 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Tja, jeg syns det er tryggere å kjøre som at man ikke har tenkt til å stoppe (når man ikke har vikeplikt såklart), nøling fører bare til misforståelser. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 De to er ikke gjensidig utelukkende. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Slik informasjon er ikke alltid tilgjengelig for den som kjører, så vi kan nesten ikke ha regler som sier at man skal forholde seg til den. Hva mener du her? Enhver enveiskjørt gate er skiltet med blå pil i den ene enden og innkjøring forbudt i den andre, så informasjonen er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Ikke nødvendigvis for den som kommer på tvers. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Ikke nødvendigvis for den som kommer på tvers. På tvers? I så tilfelle er de manglende skilting og statens vegvesen bør kontaktes. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det er en del eksempler på at utkjøring fra private parkeringsplasser ut i enveiskjørt vei ikke medfører at man ser slike skilt. Er det en annen som henter bilen der enn som har parkert den er det selvsagt ikke så greit å få det med seg. Gode unnskyldninger finnes faktisk. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det synes jeg faktisk var en dårlig bortforklaring...regner med at politiet ville vært enig med meg. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Uten at jeg vil vedde på det, mener jeg å huske at man på vei ut fra parkeringsplassen markert her: http://kart.finn.no/?lng=5.33182&lat=60.38786&zoom=18&mapType=normap&markers=5.33063,60.38790,r,Brukerdefinert ikke ser skilt som angir kjøreretning. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Politiet ville nok gitt den som kjørte mot kjøreretningen en bot, men forsikringsoppgjøret har ikke de noen innvirkning på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå