Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kul og trygg førstebil for student

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er snart klart til å ta sertifikatet og skal kjøpe meg en bil asap for importering. Jeg er en student, 21 år innen jeg har lappen og har rundt 40K jeg kan bruke på bil.

Først og fremst har jeg lyst på noe kult, men ikke noe råner-/jalla-kult. Så er jeg nøye på at forsikring er moderat billig og at bilen er trygg og god.

Jeg kommer til å importere bilen, så lavt utslipp, slagvolum og gammel alder er en viktigere faktor enn den norske prisen.

Tanken faller på noe som VW Golf eller Mazda3, gjerne 2000-mod eller høyere.

Forslag?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passer sikkert ikke for deg i det det heletatt men synes det er verdt å ta en titt på. BMW 320 E36 med sportsunderstell er ufattelig artig og sitter som støpt på veien. Kan få ganske grei drivstofføkonomi med fin kjøring(0.6-0.7 på mila ved langkjøring)

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på BMW på grunn av motoreffekt og forsikringspremie. Jeg liker BMW, men om jeg skal ha tysk stål så har jeg heller lyst på en MB W124. Gjerne en med turbodiesel, slik at jeg kan ta ut turboen, eller bare diesel.

Høres dette ut som en god ide?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om man har ressurser skal det ikke være noe problem.

W124 med 2 liter turbo diesel, ble levert med noen og 70hk. Dette er jo ikke en bil som er spesielt lett, så det kan jo umig gå særlig bra i utgangspunktet.

Hva er poenget med å ta av turboen uansett?

Lenke til kommentar

Å ta av turboen er selvsagt mulig, men gir ingen lettelser i avgift da bilens avgift avhenger av typegodkjent effekt..

Går effekten utover typegodkjent effekt er den ikke lovlig, så lenge den er innunder er det lovlig.

Å importere en såpass gammel bil som det prates om her vil neppe lønne seg.

Lenke til kommentar

E36 320i er et rimelig dårlig alternativ som førstebil. De har blitt veldig gamle, det er langt mellom de gode eksemplarene, og bensinforbruket er ganske høyt(over 1l pr. mil ved vanlig kjøring).

Golf kan være et godt alternativ, men jeg har vært borti flere problembiler.

Jeg vil si BMW E46 med 4-syl motor. Disse ligger forholdsvis lavt i pris nå, er mye mer moderne enn E36, og 1,9l motoren fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Å ta av turboen er selvsagt mulig, men gir ingen lettelser i avgift da bilens avgift avhenger av typegodkjent effekt..

Går effekten utover typegodkjent effekt er den ikke lovlig, så lenge den er innunder er det lovlig.

Å importere en såpass gammel bil som det prates om her vil neppe lønne seg.

Snylter, du som har litt greie på Mercedes. Kom to liter dieselen med 8V, uten turbo?! På wikipedia er den oppgitt som 2.0 8V D.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Start med å se litt på finn, du kan sjekke forsikringssum på biler før du kjøper, ville sett mer på mazda3 hvis det er en bil du liker, bmw og slikt kan du nok droppe.

Det er det som skremmer meg med BMW. Jeg kan godt bruke litt på forsikring, men om jeg skal drive å betale mer enn det bilen koster så er det ikke verdt det.

Vet ikke hvor lurt, det er å ta av turboen?

Det er ikke noe hokus pokus. Jeg har en kompis med en W124 C-klasse der turboen er fjernet. Den kjører fortsatt greit, men bruker mindre drivstoff og er mye billigere å forsikre.

Siden du er student hadde jeg kjøpt meg elbil. Hahah, du aner ikke hvor mye jeg nøyt og frese forbi alle.. Beste følesen i verden. Og du kan lade gratis mange steder.

Om jeg skal kjøpe elbil så bør du imponere meg veldig. Eneste elbilen som jeg faktisk har lyst på er en Tesla Roadster eller Model S. :p

Om jeg skal kjøpe noe gammelt slik som W124 så blir det nok ikke import nei. Jeg kommer kun til å importere om jeg sparer mye. Mazda3 kan nok importeres.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

E36 320i er et rimelig dårlig alternativ som førstebil. De har blitt veldig gamle, det er langt mellom de gode eksemplarene, og bensinforbruket er ganske høyt(over 1l pr. mil ved vanlig kjøring).

Golf kan være et godt alternativ, men jeg har vært borti flere problembiler.

Jeg vil si BMW E46 med 4-syl motor. Disse ligger forholdsvis lavt i pris nå, er mye mer moderne enn E36, og 1,9l motoren fungerer helt fint.

Har bare hatt dårlig opplevelser med E46. Synes man sitter alt for lavt og komforten er ikke spesiellt god. 2 literen går heller ikke særlig godt og høres ikke ut som noe bmw har laget.

Lenke til kommentar

Har bare hatt dårlig opplevelser med E46. Synes man sitter alt for lavt og komforten er ikke spesiellt god. 2 literen går heller ikke særlig godt og høres ikke ut som noe bmw har laget.

E46n til broren min er ganske god den. Spørs vel hva du er vant med. Synes sittehøyden er helt grei. Jeg snakker henholdsvis om 316/318 1,9.

Lenke til kommentar

Snylter, du som har litt greie på Mercedes. Kom to liter dieselen med 8V, uten turbo?! På wikipedia er den oppgitt som 2.0 8V D.

Jeg har ikke greie på landbruksredskap, og det er landbruksredskap som har dieselmotor.

Det er ikke noe hokus pokus. Jeg har en kompis med en W124 C-klasse der turboen er fjernet. Den kjører fortsatt greit, men bruker mindre drivstoff og er mye billigere å forsikre.

W124 er modellbetegnelsen på det som defineres som E-klasse fra 1985 til 1996..

Det er altså ingen C-klasse.

Å fjerne turboen ER faktisk litt hokus pokus da det fordrer endringer på eksosmanifold og eksosanlegg (alternativt at man klarer å lage et stykke som har formen til en turbo som man så setter inn der..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...