Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk på høgskolenivå, MAT100


Anbefalte innlegg

Er på et (frivillig)forkurs i matematikk for øk-/adm, og kommer rett fra VGS med grunnlag fra P-matte.

Jeg synes det som blir gått gjennom her er veldig vanskelig, og skjønner svært lite. Det var mye vanskeligere enn jeg trodde, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Begynner veldig å tvile på utdanningen om den er riktig eller ei.

 

Er det noen som har noe erfaring/tanker rundt dette? Er veldig i tvil nå og mistet en del motivasjon for matematikken!!

 

- fortvilet Student

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på et (frivillig)forkurs i matematikk for øk-/adm, og kommer rett fra VGS med grunnlag fra P-matte.

Jeg synes det som blir gått gjennom her er veldig vanskelig, og skjønner svært lite. Det var mye vanskeligere enn jeg trodde, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Begynner veldig å tvile på utdanningen om den er riktig eller ei.

 

Er det noen som har noe erfaring/tanker rundt dette? Er veldig i tvil nå og mistet en del motivasjon for matematikken!!

 

- fortvilet Student

 

Var ganske fortvilet da jeg begynte med mitt første mattekurs på universitetet selv. For min del gikk det temmelig greit når jeg jobbet ordentlig med det, og etterhvert ble det faktisk ganske interessant. Fælt å si det, men matte kan faktisk være ganske gøy :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er nok at P-matte ikke har tilstrekkelig fokus på analyse (grenseverdier, derivasjon, integrasjon, difflikninger osv) som alltid er meget sentralt på høyskole/universitet. Du hadde nok kommet bedre ut av det ved å gå 1T, R1, R2. Da stiller man veldig, veldig godt forberedt.

Lenke til kommentar

Du er ikke dårlig anlagt for matematikk. Det som er greia med matematikk er at det krever strukturert arbeid, og er så abstrakt at det kan føles meningsløst. Du kommer til å finne det moro hvis du klarer å komme over denne harde kneika her. Nøkkelen er nok å gjøre masse oppgaver.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Enig med det Kakofoni og Aleks sier.

 

Det som kan være lurt for deg er å se om det er mulig å få tak i kanskje 1T og til og med R1 bøker og bruke det til suppleringsstoff når du står fast. Det vil nok kreve en del jobbing av deg (hadde en kamerat som strøk i matematikk på økonomi, før han tok seg sammen og jobbet hardt året etter), men det er fullt mulig å få til.

 

Ellers har jeg en kamerat som hadde ganske dårlig karakter i matematikk for økonomer, men har hanket inn stort sett A og B i resten av studiet. Det er vel stort sett kun mikro/makroøkonomi som krever særlig avansert matematikk og den er vel egentlig ikke så avansert når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

Du hadde nok kommet bedre ut av det ved å gå 1T, R1, R2. Da stiller man veldig, veldig godt forberedt.

Selv med elendige karkaterer? Jeg gikk ut av vgs med 3 i R1, fordi jeg byttet fra S1 til R1 i november og hadde gått klipp av halve pensumet, og 4 i 1T fordi jeg ikke jobbet noe særlig i vg1.

Lenke til kommentar

Selv med elendige karkaterer? Jeg gikk ut av vgs med 3 i R1, fordi jeg byttet fra S1 til R1 i november og hadde gått klipp av halve pensumet, og 4 i 1T fordi jeg ikke jobbet noe særlig i vg1.

 

Noen linjer på NTNU krever karakter 4 fra R2, nettopp fordi det bygger på ting man lærer i R2. Vær oppmerksom på at enkelte ting repeteres også når man kommer på høyskolen. Har du dårlige karakterer fra VGS er det likevel ikke umulig å boltre seg på høyskole/universitet, men når du kommer på dette stadiet, så må du være forberedt på å jobbe mye for å få med deg alt. Ikke forvent at du får 5 oppgaver i hjemmelekse, så er du forberedt til eksamen. Her går man dypt ned i stoffet. Læreren gir informasjon om hva du bør se på, og da er det opp til hver enkelt å jobbe så hardt man kan for å lære alt læreren peker på.

Lenke til kommentar

Har selv tatt både grunnleggende og viderekommen matte for ingeniører (er vel dem du snakker om?), og de kan være utfordrende. Egentlig er mye repetisjon fra R1 og R2 fra vgs, men de går mer i dybden og introduserer nye aspekter. Kan man "the basics" fra vgs og jobber strukturert og godt burde det gå fint, men det er klart at om du bare er vant til P-matte blir det nok en smell ja.

 

Egentlig tror jeg du burde tatt R1 og R2 før du begynte på høgskolematten. Ellers kan jeg vel si, siden vi snakker om motivasjon, at matte, som det meste annet, ikke er gøy før man får det til. Og matte er en av de tingene man må bruke en del tid på for å få til. Så det krever tolmodighet og viljestyrke å like matte.

 

Håper du holder ut litt til, er fantastisk å komme så langt at man nesten blir litt "glad" i matte på en poetisk måte, matte er nemlig et slags perfekt universelt språk som kan hjelpe å forklare så sinnsykt mye med universet og alt mulig, det er nesten litt synd på dem som ikke gir matte en sjanse og aldri oppdager hvor fantastisk det kan være :)

 

PS: ser at det er litt karaktersnakk, og da vil jeg legge til noe. Jeg fikk karakteren 3 både i R1 og R2 på vgs, selv på R2 som jeg tok opp igjen mens jeg var i militæret. Likevel har jeg fått karakteren B på høgskolen i både grunnleggende og viderekommen matte for ingeniører (tilsvarende karakteren 5 på vgs). Så karakterene fra vgs er bare en indikasjon, de betyr ikke allverdens. Jeg regner med at min forbedring skyldes mange ting, men blant annet at jeg tok skolen mer seriøst på høgskolen enn på vgs, brukte mer tid på oppgaver etc. Har jo sikkert blitt litt smartere også, får jeg håpe :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

 

Korleis kan du veta om vedkommande er dårlig anlagt for matematikk eller ikkje?

 

Det som i hovudsak er greia med matematikk er at det krev talent.

For å bli knallflink så. Om du vil ha en solid grad i matematikk f.eks. Kommer du ikke unna det. For oss vanlige dødelige holder det med hardt arbeid og interesse. At «greia» med matte er at «det krever talent» er jo selvsagt ikke riktig. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

For å bli knallflink så. Om du vil ha en solid grad i matematikk f.eks. Kommer du ikke unna det. For oss vanlige dødelige holder det med hardt arbeid og interesse. At «greia» med matte er at «det krever talent» er jo selvsagt ikke riktig.

 

Det er nettopp det som er greia med matematikk. Utan talent er ein sjanselaus, uansett kor mykje ein står på.

 

Poenget er at innan økonomi/administrasjon, så kan ein fort vera sjanselaus om ein ikkje har minst det nødvendige talent innan tallforståing. Mens du gjev folk inntrykk av at det uansett vil gå bra om ein berre jobbar godt nok.

Lenke til kommentar

 

Det er nettopp det som er greia med matematikk. Utan talent er ein sjanselaus, uansett kor mykje ein står på.

 

Poenget er at innan økonomi/administrasjon, så kan ein fort vera sjanselaus om ein ikkje har minst det nødvendige talent innan tallforståing. Mens du gjev folk inntrykk av at det uansett vil gå bra om ein berre jobbar godt nok.

Det gjør det. Man må ikke ha talent for å kunne matematikk. Spesielt når man bruker det for å studere musikk. Det er helt absurd å si at du er sjanseløs uten «talent» for matematikk. Noen har selvsagt en bedre disposisjon for å kunne matematikk, men man er sjeldent født med en magisk matematisk egenskap som andre ikke har.
Lenke til kommentar

Det gjør det. Man må ikke ha talent for å kunne matematikk. Spesielt når man bruker det for å studere musikk. Det er helt absurd å si at du er sjanseløs uten «talent» for matematikk. Noen har selvsagt en bedre disposisjon for å kunne matematikk, men man er sjeldent født med en magisk matematisk egenskap som andre ikke har.

 

Eg snakkar ikkje om magi, men det er stor skilnad på medfødde eigenskaper i matematikk. Nokon har evner som er på eit nivå som gjer at matematikk på høgare utdanningsnivå er sjanselaust.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

 

Eg snakkar ikke om magi, men det er stor skilnad på medfødde eigenskaper i matematikk. Nokon har evner som er på eit nivå som gjer at matematikk på høgare utdanningsnivå er sjanselaust.

Har du kilder til en slik spesifikk medfødt "matematisk evne"? Disse du snakker om som ikke har evner til å ta matematikk på et høyere utdanningsnivå har nok generelt sett ikke evner til å studere på et høyere utdanningsnivå uansett. Trådstarter skal fint klare å komme seg gjennom matematikken hvis han jobber hardt nok og finner noe interessant i det. Hjernen er kjekk sånn.

Lenke til kommentar

Har du kilder til en slik spesifikk medfødt "matematisk evne"? Disse du snakker om som ikke har evner til å ta matematikk på et høyere utdanningsnivå har nok generelt sett ikke evner til å studere på et høyere utdanningsnivå uansett. Trådstarter skal fint klare å komme seg gjennom matematikken hvis han jobber hardt nok og finner noe interessant i det. Hjernen er kjekk sånn.

 

Det er mange som slit med talforståing men som kan vera akademisk flink forutan den svakheita. Så når du hevder dei som ikkje taklar matematikk på høgare utdanningsnivå samstundes ikkje taklar andre studium, så er det feil. Kjelder? Nokre år som matematikklærar på ungdomsskulen og vidaregåande skule må jo telja som det, altså fyrstehandskjelde.

 

Og korleis trådstartar står matematisk veit ikkje du. Vedkommande slit svært med eit forkurs, som i regelen er nokså lett i høve til det som kjem seinare, så det er godt mogeleg at vedkommande har havna på feil stad.

 

Kva du meiner med matematisk evne lyt du forklara. Det eg seier er at det er stor forskjell på talentbakgrunnen til folk i matematikk.

Lenke til kommentar

Wow. Jeg fikk det for meg at fyren studerte musikk. Aner ikke hvordan det skjedde. Skjønner ikke hvorfor noen puttet meg på plass.

 

Uansett, da forholder det seg nok litt annerledes. Hvis matematikken er ganske gjennomgående burde man jo vurdere om det rett og slett blir for umotiverende, eller feltet i det store og det hele er interessant nok. Men for at TS skal finne ut om det er noe for seg så burde han prøve det ut. Selv tok jeg P-matte og har tatt R-matte i ettertid.

 

Når det gjelder de elevene dine, Knut Lavngard, som gjør det dårligere i matematikk, trenger jo ikke dette være at de faktisk sliter med tallforståelsen. Alle kognitive evner korrelerer med hverandre. Men matematikk er f.eks. en helt annen måte å jobbe på, har tilsynelatende veldig abstrakte målsetninger, og det er også knyttet til andre ting rent kulturelt enn f.eks. norsk og samfunnsfag. Altså kan både personlighet, disiplin og interesser spille inn. Jeg sier ikke at det er nødvendigvis hva som gjør de dårligere i matte, men det er muligheter. Dessuten er hjernen svært formbar, spesielt i puberteten men også i en vesentlig grad senere enn dette.

 

Jeg sier ikke at det ikke finnes talenter, men vi funker ikke sånn at noen er flinke med tall, andre er flinke med ord, osv, og det er heller ikke noe som vi i aller høyeste grad er født med, uten å kunne gjøre noe med. Dessuten synes jeg det er helt feil å insinuere (selv om jeg skjønner at du rettet argumentet mot min påstand og ikke TS) at TS burde droppe det fordi han bare ikke er "intelligent nok" for matte--i hvert fall når han ikke har prøvd skikkelig en gang.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Matten på Økonomi er overkommelig selv for folk med P-Matte. Men om du tror du kan surfe gjennom det faget uten å jobbe som en hest, tar du veldig feil.

 

Spørsmålet du heller må stille deg er om du virkelig er villig til å jobbe, for med P-Matte som bakgrunn, så må du nesten belage deg på flere timer HVER dag. Om du påstår at du ikke LIKER matte, så er du ute å kjører. Men som flere sier, matte kan læres av alle, om de er motiverte.

 

Er du ikke komfortabel med derivasjon og integrasjon kommer du til å slite veldig i resten av studieløpet også (Trolig).

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...