Elvis Plesly Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hei! Jeg lurer på noen fine trenings øvelser for jenter? Det jeg generelt tenker på da er er øvelser som kanskje kan hjelpe med disse punktene: -"Slimme" kroppen i helhet, at hele kroppen sin hud og alt blir smalere, slankere og strammere. Slik at huden er stram og ikke hengete. -Fjerne fett rundt magen og valker under puppene. Få en stram og fin mage. Det som er poenget er ikke muskelbygging generelt, men hadde vært fint å få i seg litt mer styrke, selvfølgelig, for å kunne bli litt mer friskere i hverdagen. Men tenker hovedsaklig på øvelser for å se slankere ut, samt "atletisk" ut, og ikke rett og slett spinkel. Vil ha litt mer synlige former, har fått mange kompliment på min overkropp og mine bein men etter piller så har jeg lagt på meg, og nå er jeg helt ødelagt. Vil gjerne komme "back on track". Håper det er noen som er villige til å hjelpe meg! Tar imot alle svar. Lenke til kommentar
Jext Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Svaret er så og si de samme øvelsene som får gutta til å bli store og sterke! Store baseøvelser er det du bør ha mest fokus på. Da snakker vi knebøy, markløft, benkpress, chins og dips. Tung styrketrening med høy vektbelastning er veien å gå for å få en mer atletisk kropp for jenter. Ikke vær redd for at du skal få "for store" muskler, det skal helt ekstremt mye til over lang tid. Jenter har så lav testosteron produksjon i forhold til menn at kroppen vil strammes og formes istedenfor at musklene vokser noe voldsomt. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hei! Jeg lurer på noen fine trenings øvelser for jenter? Start med vektløfting. Da med akkurat samme øvelser som de store "gutta" bruker. Styrkeløfting brener kalorier like bra som andre øvelser, men har i tillegg den fordelen at du bygger muskler, som gir deg en stram kropp, med definerte former. De øvelsene du burde ha med i treningen din er: - Markløft - Knebøy - Utfall - Benkpress - Roing - Pull/chin ups - Arnold-/militærpress Ellers så er jo denne fin: Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jenter har så lav testosteron produksjon i forhold til menn at kroppen vil strammes og formes istedenfor at musklene vokser noe voldsomt. Dette er noe upresist. Jenter vil fremdeles bygge muskler, men i myyyyyyyye tregere og mindre grad enn menn. Innstramming skjer ved reduksjon i fettprosent. TS, det er en klassisk treningsmyte at jenter blir store og muskuløse ved tung styrketrening. For å bli bulkete og full av muskler som jente, må du ha et strengt kosthold og hard trening mange ganger i uka over mange, mange år. De aller fleste jenter som stiller til de største showsene, tar en form for steroider. Her har du ei jente som trener hardt som få, har hun så fæl kropp? http://suzannesvanevik.blogg.no/ For å oppnå dine mål om strammere kropp, må du først og fremst se på kostholdet ditt. I korte trekk må du spise sunnere og litt mindre. Dette vil over tid hjelpe deg å forbrenne fett. Du bør vite at man ikke kan punktforbrenne fett; man kan ikke velge hvor man vil fjerne fettet. Sit-ups vil ikke fjerne magefettet, for eksempel. Genene dine bestemmer hvor fettet blir lagret og hvor det blir forbrent. Løft tungt og ha et godt program (som du kan få hjelp til å sette opp her). Styrketrening gir generelt ikke mye muskler kontra volumtrening (mange sett og mange reps), så ikke tenk på det. Over tid vil du bli mye strammere og se mer og mer ut som de i bilde #2 i posten over her. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Tenker hovedsaklig mest frivekter og kanskje kroppsvekter. Ikke så mye veldig heavy greier. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Tenker hovedsaklig mest frivekter og kanskje kroppsvekter. Ikke så mye veldig heavy greier. Hvorfor tenker du det? Du vet at kroppsvektsøvelser og frivekter vil tillatte deg å gjøre flere reps, som igjen vil stimulere sarkoplasmisk vekst, som i layman's terms er større muskler. Styrketrening vil gjøre deg sterkere og bare gi deg LITT større muskler. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Ikkje blir du stor over natta heller, som enkelte trur. Lenke til kommentar
Jext Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Tenker hovedsaklig mest frivekter og kanskje kroppsvekter. Ikke så mye veldig heavy greier. Den tankegangen der kan du bare legge på hylla om du vil ha noe resultater. Skal du forandre kroppen din kreves det tung styrketrening. Sånn er det bare, selv om diverse blader/reklamer forteller deg annerledes. Skal du stå og vippe med 4 kilos manualer har veldig liten effekt på kroppen din, selv om du trener flere ganger i uka over lang tid. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Tenker hovedsaklig mest frivekter og kanskje kroppsvekter. Ikke så mye veldig heavy greier. Dette er typisk "jenteblad" tankegang. Tanken om at man enkelt kan få bra kropp, uten å trene tungt, selger mye fordi det er det folk vil høre. Og dermed er det dette som kommer på trykk. Ingen vil høre at for å få bra kropp, så må man anstrenge seg, og bli skikkelig sliten. Men det er sannheten. Du kan trene med kroppsvekt lenge lenge uten å komme noen vei, siden musklene dine ikke responderer med mindre det er stor belastning, og du får skikkelig slitasje på musklene. For å stimulere muskelvekst, må mukslene brytes ned under treningsøkten. Når du trener så tungt at du blir støl i musklene dagen etterpå, så trener du riktig. Så det er bare å hvie seg på knebøystativet, benken og markløftene. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 Dere forstår meg ikke, frivekter er manualer. Og tungt så tenker jeg flere titalls kilo. Hva får dere tro at en jente klarer tungt? Jeg skal ta det jeg klarer, men jeg er ikke i noen beastmode som flere av dere kanskje. Men det jeg mente var at jeg vil starte lett først, har tross alt aldri trent før. Noen amatør øvelser som gir fine resultater, til tross for å være "amatør øvelser". Vil også legge til, at jeg ikke har mye tilgjengelig, kan ikke ta så mange øvelser som Zepticon sier, da jeg ikke har apparater. Jeg har noen frivekter, benk, tredemølle og slike småting hjemme. Derfor jeg ikke vil ha alt for crazy ting. Så da, noen flere tips? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Dere forstår meg ikke, frivekter er manualer. Og tungt så tenker jeg flere titalls kilo. Hva får dere tro at en jente klarer tungt? Jeg skal ta det jeg klarer, men jeg er ikke i noen beastmode som flere av dere kanskje. Men det jeg mente var at jeg vil starte lett først, har tross alt aldri trent før. Noen amatør øvelser som gir fine resultater, til tross for å være "amatør øvelser". Vil også legge til, at jeg ikke har mye tilgjengelig, kan ikke ta så mange øvelser som Zepticon sier, da jeg ikke har apparater. Jeg har noen frivekter, benk, tredemølle og slike småting hjemme. Derfor jeg ikke vil ha alt for crazy ting. Så da, noen flere tips? Når vi sier tungt, så mener vi en mengde reps som du klarer få av. For eksempel så vil en øvelse der du klarer 5 set med 10 repetisjoner være en "lett" øvelse", om du klarer 5x5 så vil det være en medium øvelse, og om du klarer 6x3 så er det en tung øvelse. Altså, hvor mange ganger du klarer å løfte de vektene du bruker. Lette øvelser trener utholdenhet, og du vil ikke se mye forbedring i speilet, medium øvelser er "body builder" øvelser som gir mye muskelvekst, mens tunge øvelser gir økt styrke, og muskelvekst. Man kan starte lett, selv med base øvelsene. Og jeg mener, at man burde starte emd dem først som sist. Problemet er bare at det krever nesten at man trener på et senter, og at man får noen til å vise seg rett teknikker. Rett teknikk er viktig for å ungå skader! Noen øvelser som kan gjøres hjemme, og hva du kan forvente av resultat: - Utfall med manualer (strammere rumpe) - Benkpress med manualer (større bryst) - Skrå benkpress med manualer (større bryst) - Arnoldpress (nakke og skuldre) - Pullups/chinups om du har tilgang til stang (vær kreativ, eller finn en trapp eller ei grein å henge i) (rygg) - Enfots knebøy med manualer (rumpe og lår) - Smale og breie pushups (med kjettinger/vekt når du blir sterkere) (bryst) - Planken, og variasjoner av den (ikke ta situps, det er skadelig for ryggen) (flat mage) For jenter har jeg blitt fortalt at brystøvelser gir (en illusjon av) større/penere pupper, da det blir mer muskler under, og at man da, kombinert med en bedre kroppsholding, får strammet opp og vist dem frem bedre. Men, hvor stor effekten er til slutt varierer, da man ved trening sansynlivis går ned i fettprosent, og at brystene da kan bli mindre. Utfall er en super rumpeøvelse, og og om den gjøres flittig, og med nok vekt, så vil det gjøre underverker for form og fasthet. Planken har samme effekt på magen. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Tips: Hip-Thrust eller glute bridge er KNALL for rumpa! Lenke til kommentar
Coa Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Så da, noen flere tips? Franskpress, benkpress og skråbenk med hantler, floorpress, skulderpress, bulgarsk utfall og andre utfallsvarianter, roing på benk osv osv. Enkle og greie øvelser, og fullt gjennomførbart om du bare har benk og frivekter. Endret 17. august 2013 av Coa Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 17. august 2013 Forfatter Del Skrevet 17. august 2013 Vil helst ikke ha "større" pupper da jeg har ganske store fra før av, føler jeg og selv har hørt, så større ville bare bli problematisk. Men selvfølgelig ville det ikke vært et problem for og stramme hud rundt pupper og bryst osvosv. Men det er kun planken som fungerer mot flat mage? Jeg har valker under puppene jeg gjerne vil fjerne, også liksom fett på siden (altså mellom rygg og mage) ved midjen min som jeg også vil ha vekk. Ellers så klart også stramme mage, få flatere mage, og ja, finere mage. Men det må da finnes flere metoder en planke? Skal selvfølgelig prøve meg på planke, men tenkte kanskje på noen flere. Hva synes dere om jogging? Ville det hjulpet? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Vil helst ikke ha "større" pupper da jeg har ganske store fra før av, føler jeg og selv har hørt, så større ville bare bli problematisk. Men selvfølgelig ville det ikke vært et problem for og stramme hud rundt pupper og bryst osvosv.De blir ikke fysisk større nei, men siden det blir mer muskler under, så vil de ikke bare holdes oppe av hud og fettvev, men også brystmusklene. Men det er kun planken som fungerer mot flat mage? Jeg har valker under puppene jeg gjerne vil fjerne, også liksom fett på siden (altså mellom rygg og mage) ved midjen min som jeg også vil ha vekk. Ellers så klart også stramme mage, få flatere mage, og ja, finere mage. Men det må da finnes flere metoder en planke? Skal selvfølgelig prøve meg på planke, men tenkte kanskje på noen flere.Okay, om det er fett som er "problemet" så er det en del ting man kan ta tak i, som alle bidrar til å ting ebdre. - For det første så må du gå i kaloriunderskudd. Det betyr at du må spise mindre kalorier enn du trenger, og dermed bruker du av fettreserver. Kaloriforbruket finnes det kalkulatorer på nett for å beregne. - Du burde også prøve å telle kalorier en stund. Dette gir deg ett innblikk i hvor mye du kan spise og fremdeles holde deg under grensen. Her er det på ingen måte snakk om å være nazi på kosthold, men du vil etter en uke elelr to få mye mer kontroll over hvilke av matvarene dine som kan/burde holdes ekstra øye med. - Spis mye proteiner når du trener. Om du går med kalorioverskudd, og samtidig har proteinoverskudd, så vill mye av fettet du forbrenner, brukes til å bygge muskler. Dette er "gratis" muskler da man slipper å spise mye for å få dem. - Tren kardio øvelser også, om du vil. Hva synes dere om jogging? Ville det hjulpet?- Alt hjelepr, om du vil gå ned i vekt. Er egentlig ikke så nøye hva du gjør da, bare det innebærer bevegelse, og du får høy puls. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Mulig treneren i denne artikkelen har noen nyttige tips for deg; www.side3.no/article3662017.ece "Side3s treningsekspert Cornelis Elander forklarer at du kan kjøre så mange situps og crunches du makter hver dag, det hjelper ikke om du fortsatt har et godt fettlager rundt midjen og magen." .. "Cornelis forklarer at du må forbrenne fettet over hele kroppen for å få fram sixpacken og muskulaturen der du ønsker. Det får du til ved å styrke resten av kroppen, og spesielt ryggen." "- Jo høyere prosent muskelmasse du har – jo mer vil kroppen din også forbrenne selv i hvilemodus. Noe som også er ensbetydende med en strammere mage." "Harde styrketreningsøkter og intensiv jogging er nok for mange det motsatte av hva mange mener en ferietur eller reise skal inneholde, og det er da en av Cornelis' «hemmeligheter» er grei å kjenne til.- For disse anbefaler jeg at man benytter seg av den enkleste, og kanskje mest effektive veien til en strammere mage ved siden av et sunt og riktig kosthold, nemlig noe så enkelt som å gå.- Lange, fine morgen- eller kveldsturer er nemlig noe av det beste man faktisk kan gjøre for en strammere og bedre trent kropp, og det er ikke uten grunn at fitnessfolk legger inn morgenøkter som dette for å brenne bort det siste, vanskelig fettet." "Kosthold er viktig- De lærde strides fortsatt om hvor prosentvis viktig et sunt og godt kosthold er for sluttresultatet kontra nok og riktig trening, men én ting er i hvert fall sikkert; du vil ikke oppnå å få en perfekt og fin mage om du ikke også spiser like bra som du trener, sier Cornelis." (Mine utklipp fra artikkelen. Man kan jo ha sine meninger om denne 'Hollywoodtreneren'...) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 "Side3s treningsekspert Cornelis Elander forklarer at du kan kjøre så mange situps og crunches du makter hver dag, det hjelper ikke om du fortsatt har et godt fettlager rundt midjen og magen."Mister med en gang all kredibilitet siden han ikke advarer mot å ta situps og crunches, siden det er skadelig for ryggen.... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Vil også legge til, at jeg ikke har mye tilgjengelig, kan ikke ta så mange øvelser som Zepticon sier, da jeg ikke har apparater. Jeg har noen frivekter, benk, tredemølle og slike småting hjemme. Derfor jeg ikke vil ha alt for crazy ting. Så da, noen flere tips? Dette gjør det litt vanskelig. http://www.bodyrock.tv/ har veldig mye bra om hjemmetrening med lite utstyr. Sida er nå blitt så omfattende at det er mulig du må grave litt for å finne det som er bra. Ellers er hoppetau veldig, veldig bra - bedre enn jogging og tvedemølle. Intensivt, lite skadebefengt, bra for holdning. Men også det må gjøres på riktig måte. Og: http://webtrening.no/ http://livegym.no/ - muligens midt i blinken for deg. Endret 28. august 2013 av arehb Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Hei igjen, folkens! Har da grublet på dette en stund, og har bestemt meg for å starte på treningsstudio for å få best mulig resultater som dere nevner. Jeg skal ta starte med vektløfting, som flere av dere har overbevist meg om er best for å få en strammere kropp, samt smalere/slankere/tynnere kropp også. Jeg lurer på hvor mange ganger i uken jeg bør trene, og hvilke øvelser til hvilke dager evt? Tror dere at noen kan hjelpe meg med å sette opp et program? Hvilke øvelser, hvor mange sets, reps, hvilke dager, hvor mange dager, osvosv. Takk på forhånd! PS. Jeg nevner igjen at jeg går med på vektløfting, det er derfor jeg starter på treningsstudio. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Jeg ville startet med å lese meg opp på øvelser, teknikk og det mest grunnleggende innen styrketrening. Mengden informasjon virker sikkert litt overveldende i begynnelsen, men når prinsippene først begynner å sitte så kommer du ikke til å angre. Leser du denne artikkelen og jobber litt med stoffet har du allerede et veldig godt grunnlag du kan jobbe videre med. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå