Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Valgsendingen i går: http://tv.nrk.no/serie/valg-2013-tv/nnfa80000513/13-08-2013 som for det meste dreide seg om miljø var svært interessant. I dette valget vil vi etter all sannsynlighet få et nytt parti på tinget, MDG. De kom med en avklaring i gårsdagens sending. Det blir ikke aktuelt for partiet å gå inn i en regjering med FrP. For øvrig vil de samarbeide med den blokken hvor de får størst gjennomslag for sin politikk. SV er en del av den rødgrønne samarbeidsregjeringen. SV mener miljøspørsmålet er vår tids største problem. Venstre har bundet seg til den borgerlige blokken. Så Hvor viktig vil miljøspørsmål bli ved dette valget? Kan det komme til å avgjøre valget med MDG på vippen i et av alternativene? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 1. Min høyst subjektive mening; ekstremt viktig. Mye tyder i alle fall på at miljø og klima er et av de store temaene i denne runden. 2. I en ideell verden (min ideelle verden, da) får vi et så sterkt MDG som mulig på vippen på tinget - men ikke i regjering. Ikke ennå. Uansett, i den situasjonen ser jeg for meg at MDG skal kunne greie å faktisk gjøre en forskjell i årene som kommer. Men om det blir avgjørende for hvilket regjeringsalternativ vi ender opp med? Tja .. jeg tviler, egentlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 2. I en ideell verden (min ideelle verden, da) får vi et så sterkt MDG som mulig på vippen på tinget - men ikke i regjering. Ikke ennå. Uansett, i den situasjonen ser jeg for meg at MDG skal kunne greie å faktisk gjøre en forskjell i årene som kommer. Men om det blir avgjørende for hvilket regjeringsalternativ vi ender opp med? Tja .. jeg tviler, egentlig. Jeg fatter ikke hvordan det partiet som jeg mener er til venstre for Sv i mange saker skal kunne støtte et blåblått alternativ. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Hvorfor skal vi i Norge kutte i alt mulig, når milliarder av kinesere, afrikanere og indere bare øker og øker i sine utslipp? Vi er noen få mennesker her i Norge, mens de utgjør langt over halvparten av verdens befolkning. Det er altså ikke nordmenn som bør begrenses, men hordene av kinesere, afrikanere og indere, det er de som må stoppes - dessverre liker ikke venstresiden at man sier sånt, for de elsker fremmede kulturer, så mitt utsagn er jo i deres øyne ekstremistisk og rasistisk, men fakta er at dersom kloden skal overleve, må deres levestandard holdes lav - dersom de forurenser like mye som oss per person dør kloden. Ergo er det talentløst og poengløst av SV og MDG å ville kutte i Norge, vi er betydningsløse. Det er den tredje verden som må holdes i sjakk. Og forsåvidt kunne amerikanerne ha godt av å moderere sitt forbruk noe. Endret 14. august 2013 av Ideal 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg fatter ikke hvordan det partiet som jeg mener er til venstre for Sv i mange saker skal kunne støtte et blåblått alternativ. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg ser ikke helt problemet. Utfordringa di forutsetter på mange måter at MDG "låser" seg til høyre eller venstre, noe de ikke har til hensikt å gjøre såvidt jeg har skjønt dette. Men du sier det på en måte selv .. "i mange saker", det vil si ikke alltid. Så vil MDG støtte de sakene og forslagene de støtter, uavhengig av om de kommer fra høyre eller venstre. Forhåpentligvis. Hvorfor skal vi i Norge kutte i alt mulig, når milliarder av kinesere, afrikanere og indere bare øker og øker i sine utslipp? Hvorfor skal jeg slutte å banke kjerringa, når naboen ennå gjør det? Og han er attpåtil mye større enn meg, og har TO koner. fakta er at dersom kloden skal overleve, må deres levestandard holdes lav - dersom de forurenser like mye som oss per person dør kloden. Tja og nja. Det er ingen gode etiske grunner til at vi skal jobbe for å holde andres levestandard nede i alle fall. Dessuten ser du ut til å forutsette at vi med vår levestandard må beholde det store økologiske fotavtrykket vårt - det er ikke riktig. Det kan reduseres betydelig uten at vi reduserer vår levestandard nevneverdig. Dette, samtidig med at man løfter de som trenger det opp til et levelig, men bærekraftig, nivå, bør være fullt mulig med litt fantasi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg ser ikke helt problemet. Utfordringa di forutsetter på mange måter at MDG "låser" seg til høyre eller venstre, noe de ikke har til hensikt å gjøre såvidt jeg har skjønt dette. Men du sier det på en måte selv .. "i mange saker", det vil si ikke alltid. Så vil MDG støtte de sakene og forslagene de støtter, uavhengig av om de kommer fra høyre eller venstre. Forhåpentligvis. Det er ihvertfall en avklaring at de har sagt at de ikke vil sitte i en regjering med FrP. Du siterer "Ideal". Er det et nettsted? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Du siterer "Ideal". Er det et nettsted? Uhm, den der skjønte jeg ikke. Mulig jeg er treig nå, men .. Kan du presisere? Hva mener du? Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hvorfor skal vi i Norge kutte i alt mulig, når milliarder av kinesere, afrikanere og indere bare øker og øker i sine utslipp? Hvorfor skal jeg slutte å banke kjerringa, når naboen ennå gjør det? Og han er attpåtil mye større enn meg, og har TO koner. Man løser ikke fellesskaps-problemer ved individuell innsats. Norge er i denne sammenheng et individ, kun ett av tusen. (7M / 7G). Hva du personlig, som ett individ av syv millioner, velger å gjøre, er opp til deg, på samme måte som det er opp til meg og alle andre hva de ønsker å velge. Individuell innsats som tilnærming til et problem som hele menneskeheten må bidra til å løse, kan ikke fungere. Det kan kun tilfredsstille følelsene til personene som ønsker å narre seg selv til å tro at de bidrar. "Se, jeg gav en krone til en tigger, at det ikke løser problemet med tigging er meg uvedkommende fordi jeg blir glad fordi jeg får demonstrert for meg selv og alle andre at jeg er 'god'". Vi trenger reelle løsninger, ikke emosjonell selvtilfredsstillelse. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Uhm, den der skjønte jeg ikke. Mulig jeg er treig nå, men .. Kan du presisere? Hva mener du? Ser det nå. Du siterer en bruker med nick Ideal. Lenke til kommentar
ralsten Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hvor viktig er miljø i denne valgkampen. For meg? -Svært viktig. Jeg synes forbrukerindustrien er forkastelig. Jeg tenker på alt fra genmanipulert mat til lusent utvalg i butikk, dårlig opplysning om matvarer og helseeffekter. Miljøet er stort sett ignorert i dagens samfunn. Dumping av kjemikalier, dårlig gjenvinning, uhygieniske forhold i slakteriene. Regelrett tortur og drap av dyr. Misbrukte katter og hunder. Flere katter i "gi bort" kategorien på finn enn det finnes møbler. Bruk og kast. Det er forferdelig. Vi har såkalte økologiske varer, men det er bare en annen del av industrien. Her presser de kanskje fiberinnholdet i fòr opp èn prosent slik at det når opp til kravet ett eller annet EU-direktiv har satt opp. Dvs. at de mikser den samme mølja opp med en liten del kraftfor før det sendes videre på det veldige samme rullebåndet. For noe drit! Jeg stemmer i alle fall De Grønne dette valget. Håper de kan få til noe endring i denne skakk kjørte, misbrukte oppfatningen av miljø vi i dag lever med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 For meg? -Svært viktig. Jeg stemmer i alle fall De Grønne dette valget. Håper de kan få til noe endring i denne skakk kjørte, misbrukte oppfatningen av miljø vi i dag lever med. Partiets oppslutning stiger eksponensielt i øyeblikket. Du hadde kanskje også sett at Natur og Ungdom http://nu.no/ var et eget parti? Mange av deres og Bellonas http://www.bellona.org/ tilhengere stemmer nok MDG. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 For meg? -Svært viktig. Jeg synes forbrukerindustrien er forkastelig. Jeg tenker på alt fra genmanipulert mat til lusent utvalg i butikk, dårlig opplysning om matvarer og helseeffekter. Miljøet er stort sett ignorert i dagens samfunn. Dumping av kjemikalier, dårlig gjenvinning, uhygieniske forhold i slakteriene. Regelrett tortur og drap av dyr. Utvalget av mat i butikker har veldig mye med nivået på matkunnskapen til befolkningen. Jo mer som er på TV og i media, jo mer vil befolkningen lære. Jeg vil påstå at Norge er et kulinarisk u-land. Hva kan politikere gjøre med dette? Vet ikke. Jeg kan for eksempel ikke helt se at han fjotten som vil øke prisen på utenlandske epler i Norge har særlig greie på mat og hva som faktisk er til salgs i butikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå