Slimda Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det er bare det at denne undersøkelsen viser at en ekstern faktor som datspill har ganske stor innvirkning på om disse symptomene manifesterer seg til destruktive handlinger, noe det ikke virker som du er enig i. AtW Nå er jeg litt usikker på hva du mener her. Det undersøkelsen viser, er at mindre tyr til vold/kriminalitet, og tyr heller til dataspill. Dataspill kan gi en bedre selvfølgelse enn hva kriminalitet ville gjort. Om du leser noe annet ut av den, må du nesten påpeke det. Lenke til kommentar
BonBattery Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 For to år siden var overskriftene i avisene at alle som spilte WoW eller COD og stemte FrP eller var medlem i FpU var sinnssyke massemordere. SÅ ja, video spill har et ufortjent dårlig rykte hos de store mediene.Jasså? Kan du vise til disse overskriftene?AtW trur han visser til breivik saken som gjekk ut av kontroll han sikter til når dei begynte hate alt han likte og blei helt usaklige perioden http://www.spill.no/default.aspx?section=artikkel&id=1740 http://www.playday.no/content/disse-spillene-fjernes (nevnes brukt som "trening") Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Nå er jeg litt usikker på hva du mener her. Det undersøkelsen viser, er at mindre tyr til vold/kriminalitet, og tyr heller til dataspill. Dataspill kan gi en bedre selvfølgelse enn hva kriminalitet ville gjort. Om du leser noe annet ut av den, må du nesten påpeke det. Du virker til å mene at spillingen er ett symptom på ett problem i ett eksempel du kom med, at spill ikke har noen særlig stor innvirkning på om folk gjør desktruktive eller selvdestrutive ting. Dette går begge veier, om de ikke kan påvirke oppførselen til folk særlig i en slik situasjon, hvorfor skulle de ah evne til å påvirke oppførselen til folk vekk fra kriminalitet? Denne undersøkelsen tyder derimot på at dataspill kan påvirke folks oppførsel ganske mye, noe som er stikk i strid med din hypotese. AtW trur han visser til breivik saken som gjekk ut av kontroll han sikter til når dei begynte hate alt han likte og blei helt usaklige perioden http://www.spill.no/...rtikkel&id=1740 http://www.playday.n...pillene-fjernes (nevnes brukt som "trening") Ja, og og kan ikke huske en eneste gang noe av typen "alle som spilte WoW eller COD og stemte FrP eller var medlem i FpU var sinnssyke massemordere." ble skrevet. AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Du virker til å mene at spillingen er ett symptom på ett problem i ett eksempel du kom med, at spill ikke har noen særlig stor innvirkning på om folk gjør desktruktive eller selvdestrutive ting. Dette går begge veier, om de ikke kan påvirke oppførselen til folk særlig i en slik situasjon, hvorfor skulle de ah evne til å påvirke oppførselen til folk vekk fra kriminalitet? Denne undersøkelsen tyder derimot på at dataspill kan påvirke folks oppførsel ganske mye, noe som er stikk i strid med din hypotese. Jeg mener at overdrevet dataspilling, voldelig oppførsel, og lignende "problemer" er et symptom på et bakenforliggende problem, ja. Men spill har en langt sterkere "belønning" enn hva kriminalitet har, og derfor har det blitt så sterk påvirkning her. Det er mye enklere å få "belønning" når man spiller dataspill, enn når man vandrer gatelangs på jakt etter neste lommebok eller bil å brenne. Men ja, spill endrer en persons holdning, på lik linje som det å henge med kriminelle "venner" vil endre en persons holdning. Men uansett hva du gjør med fritiden din, vil du bli påvirket av det du gjør. Så sagt på en annen måte. Dataspill blir ditt fritidsareal. Det er der du leker. Det er der du vokser. Det er der du former deg selv til den du vil bli. Det er vanlig oppvekst. At mange ungdom velger å bruke 80 timer i uka fremfor PC-skjermen, peker mot et liv som ikke er helt riktig balansert. Det kan man nok si om ungdomskriminelle også. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Er vel den eneste positive gaming relaterte nyheten jeg har sett i media i det siste. Dog er det jo flere som prøver legge credzen over på bedre oppfølging av pøblier, mer politi osv.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg mener at overdrevet dataspilling, voldelig oppførsel, og lignende "problemer" er et symptom på et bakenforliggende problem, ja. Men spill har en langt sterkere "belønning" enn hva kriminalitet har, og derfor har det blitt så sterk påvirkning her. Det er mye enklere å få "belønning" når man spiller dataspill, enn når man vandrer gatelangs på jakt etter neste lommebok eller bil å brenne. Men ja, spill endrer en persons holdning, på lik linje som det å henge med kriminelle "venner" vil endre en persons holdning. Men uansett hva du gjør med fritiden din, vil du bli påvirket av det du gjør. Så sagt på en annen måte. Dataspill blir ditt fritidsareal. Det er der du leker. Det er der du vokser. Det er der du former deg selv til den du vil bli. Det er vanlig oppvekst. At mange ungdom velger å bruke 80 timer i uka fremfor PC-skjermen, peker mot et liv som ikke er helt riktig balansert. Det kan man nok si om ungdomskriminelle også. Så hvorfor var det ikke dataspillenes feil i ditt tilfelle? Hvorfor var det ikke det faktumet at det er mye lettere å få belønning av dataspill enn å gjøre det bra på skolen som påvirket deg negativt? Om du ikke hadde hatt dataspill, kan det ikke tenkes du da hadde valgt å gjøre det bra på en mere produktiv arena? AtW Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Vel, jeg kan komme med et synspunkt fra den andre siden. Du skjønner, jeg var nemlig i den stillingen selv. Jeg gikk ut VGS med 2.5 i snitt, fordi jeg var drit lei skolen, og syns det var mye mer gøy å spille dataspill, online med online-venner. Jeg begynte på høyskole, men det gikk rimelig raskt til helvete av samme grunn, dataspill. Jeg har også i alle mine år vært sjenert og tilbaketrukket, uten mange venner. [snip] Misforstå meg rett; jeg sier ikke at jeg er samme person som deg, men jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Så godt som alt du beskriver (kanskje med unntak av skoleresultater etter videregående) kunne like godt vært meg i alderen 17-24. Jeg var også lei det jeg gjorde på skolen. Jeg hangla meg gjennom kontortjeneste i militæret (og gikk opp tjue kilo mens jeg gjorde det, pent lite av det var muskler). Jeg gikk inn og ut av vekselvis høgskoler og kortvarige vikariatstillinger. Jeg hadde et svært begrenset sosialt nettverk, og det lille som fantes holdt jeg helst kontakt med over nett. Jeg var sjenert og tilbaketrukket, og trivdes i eget selskap. I tillegg til det du skriver slet jeg til tider med en ganske kjedelig sosial angst (ordentlig torgskrekk, å komme seg i butikken for å kjøpe brød var en utfordring) og strekk med depresjoner. All den tid dette var meg var spillene en støtte. Ikke i anførselstegn, men heller ikke i utelukkende positiv forstand. De gav meg et nettverk som gjenkjente meg, og som anerkjente meg. De gav meg også et pusterom fra mørke tanker. De virket egentlig lindrende, bedøvende, på en måte. Min påstand er imidlertid at den anerkjennelsen ikke lar seg overføre over til "den vanlige verden" (anførselstegn med vilje), den verdenen der folk står opp om morran og går på jobb og har leilighet og bil og sånt. Mye på samme måte som anerkjennelsen Pelle-og-Proffen-generasjonen av unge gutter fikk av å henge på gata heller ikke stod høyt i kurs hos formenn på fabrikken når de stod med lua i hånda og skulle søke jobb. For vi vokser jo opp. Alle mann alle. På forskjellig vis, og i forskjellige retninger, men selv de av oss som en gang var avvik blir som regel gjengse borgere til slutt. Argumentet mitt var at å la den minoriteten som tidligere hang på gata nå sitte foran skjermen i stedet ikke er noen løsning på problemet, men en forflytning. Jeg er veldig enig i det siste du skriver om at ungdommen trenger en form for karakterbyggende miljø, og jeg tror vi egentlig bare uttrykker forskjellige måter å si at løsningen ikke er å ta vekk skjermene, men å løsrive de som sitter foran den. Phew! Det ble en liten skolestil. Til de av dere som er bekymret for at jeg skriver dette i arbeidstiden; jeg har sommerferie. :o) TL;DR: - Argumentene mine gjelder en minoritet, ikke alle spillere. - Mitt argument om at det koster samfunnet å ha ungdom sittende foran skjerm forutsetter ikke at de blir sittende der hele livet. Det kan være snakk om ett år, fem år, ti år. Uheldig uansett. - Spill er bra, men alt med moderasjon. Det beste er miljøer for ungdom der de forberedes på et aktivt sosial- og arbeidsliv på en eller annen måte. Og én ting til slutt: det er forskjell på introverte og ekstroverte. Noen får energi av å være alene og bruker den på å være med andre, og vice versa. Lenke til kommentar
Demon_Hunter Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 1. Hvorfor skal ett samlet forskningsmiljø "bestemme seg"? Deres jobb er søken etter sannhet, hverken mer eller mindre, avogtil fører sliken søken til paradigmeskifter. 2. Det er ingen motsetning mellom dette og feks en påstand om at folk blir mer aggressive av å spille voldelige dataspill. AtW Hvis du har følgt med i årene oppover så har de sagt hele tiden at det er spill som gjør oss voldelige og får oss til å gjøre kriminelle handlinger så ja Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 TL;DR: Kort fortalt så er vi enige sånn sett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hvis du har følgt med i årene oppover så har de sagt hele tiden at det er spill som gjør oss voldelige og får oss til å gjøre kriminelle handlinger så ja Vissvass. Det er tydelig at du ikke har fulgt med på forskningen om dette temaet. AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Har media brydd seg særlig om vitenskapelig forskning når det kommer til artikler med stor overskrift? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Har media brydd seg særlig om vitenskapelig forskning når det kommer til artikler med stor overskrift? Jeg skrev "forkningsmiljø", Demon hunter svarte på mitt innlegg, det er ingen grunn til å anta at det ikke fortsatt er snakk om "forskningsmiljø" ikke "media". AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Da så. Da tar bare Demon_hunter feil. Endret 15. august 2013 av Slimda Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) 1. Hvorfor skal ett samlet forskningsmiljø "bestemme seg"? Deres jobb er søken etter sannhet, hverken mer eller mindre, avogtil fører sliken søken til paradigmeskifter. 2. Det er ingen motsetning mellom dette og feks en påstand om at folk blir mer aggressive av å spille voldelige dataspill. AtW Hvis du har følgt med i årene oppover så har de sagt hele tiden at det er spill som gjør oss voldelige og får oss til å gjøre kriminelle handlinger så ja Media sier mye rart de, betyr ikke at det nødvendigvis er sant. Og blir man voldelig av å spille spill, så er det noe alvorlig galt med personen, som før eller siden hadde kommet fram enten om man spilte eller ikke. Altfor lett å bare skylde på spill. Har dog enda til gode å se bevis for at spill forårsaker kriminalitet og vold. Mye meninger ute å går men bevis er det langt ifra. At en og annen tulling skylder på GTA eller lignende for å ha drept noen, er bare tåpelig. Er man så ute å kjøre så kan man bli trigget av hva som helst. At man kan få ideer til mye rart via spill og film er ingen tvil om, men normale friske folk blir da ikke plutsli gal og går ut å dreper noen av den grunn. Endret 20. august 2013 av Harribo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå