tomsi42 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg sluttet med organisering på fil nivå for et par år siden. Bruker Lightroom til alt, rett og slett fordi det sparer meg for mye tid, og det er viktigere for meg enn å ikke være bundet til Adobe. Nå kan også Lightroom skrive organisatoriske metadata til xmp sidecar filer, og man er derfor relativt fri til å migrene data til andre systemer. Den primære grunnen til at jeg organiserer i filsystemet, er at jeg ikke er avhengig av at LR sin database er 100% på stell. Ved å automatisk skrive til XMP filer, så erdet også enklere å bruke flere kataloger og flytte filer mellom de. Og skulle jeg finne på å bytte til et annet program, så er det enklere å finne frem i gamle bilder. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Den primære grunnen til at jeg organiserer i filsystemet, er at jeg ikke er avhengig av at LR sin database er 100% på stell. Ved å automatisk skrive til XMP filer, så erdet også enklere å bruke flere kataloger og flytte filer mellom de. Og skulle jeg finne på å bytte til et annet program, så er det enklere å finne frem i gamle bilder. Filene dine ligger fortsatt i filsystemet, og organiseres i det, selv om Lr har en referanse i sin database til hvor filene er. Men jeg gjentar igjen, alle får følge sin egen overbevisning om rett og galt. Jeg tok min beslutning for noen år tilbake tidlig i Lr sin levetid (sen versjon 1.x) og har fulgt med den retningen. Uten å angre på noe som helst, tvert imot...:-))) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg har også satt LR til å lagre all info i XMP filer i samme katalog som bildene; da er det lett å kopiere bilde-sett mellom kataloger. Hvordan gjør du dette? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Hvordan gjør du dette? Edit -> Catalog Settings På Metadata fanen, så krysser du av for "Automatically write changes into XMP" (valg nr 3 fra toppen i LR4) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Edit -> Catalog Settings På Metadata fanen, så krysser du av for "Automatically write changes into XMP" (valg nr 3 fra toppen i LR4) Det er det jeg har gjort, men jeg finner ingen xmp-filer i mappen hvor bildene ligger. (LR 4.4) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Det er det jeg har gjort, men jeg finner ingen xmp-filer i mappen hvor bildene ligger. (LR 4.4) Har du konvertert bildene til DNG? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Har du konvertert bildene til DNG? Nei, det har overhodet ikke slått meg. Jeg bruker forresten jpg-filer inntil videre. Hva innebærer dng? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Nei, det har overhodet ikke slått meg. Jeg bruker forresten jpg-filer inntil videre. Hva innebærer dng? OK. Jeg tror ikke LR støtter XMP filer for JPEG - det er er n RAW feature. DNG er et generisk RAW-format designet av Adobe. Når du importert RAW bilder inn til LR, så har du mulighet å konvertere de til DNG. Det finnes også noen produsenter som bruker DNG som sitt RAW format (Leica og Pentax, f.eks). Jeg tror ikke du kan konvertere JPEG filer til DNG. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 OK. Jeg tror ikke LR støtter XMP filer for JPEG - det er er n RAW feature. DNG er et generisk RAW-format designet av Adobe. Når du importert RAW bilder inn til LR, så har du mulighet å konvertere de til DNG. Det finnes også noen produsenter som bruker DNG som sitt RAW format (Leica og Pentax, f.eks). Jeg tror ikke du kan konvertere JPEG filer til DNG. Skjønner, da får jeg prøve meg litt frem med raw-filer neste gang (.SRW i mitt tilfelle). Hva vil skje når jeg flytter JPG-filene mine og LR ikke finner de og ikke vet hvor developer-innstillingene skal være? Må jeg henvise til hver enkelt fil etterpå eller kan jeg f.eks henvise til den nye mappen direkte? Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Hva vil skje når jeg flytter JPG-filene mine og LR ikke finner de og ikke vet hvor developer-innstillingene skal være? Må jeg henvise til hver enkelt fil etterpå eller kan jeg f.eks henvise til den nye mappen direkte? Du vil da se at bildene har et lite ikon med et spørsmålstegn øverst til høyre, klikk på dette og du får opp en dialogboks der du blir spurt om de vill angi hvor de nå er, og hvis du haker av for 'Find missing nearby photos', får du med alle i mappen (se side 66 i den linken jeg sendte i Chatte-tråden til brukermanual). Endret 31. august 2013 av JorunT Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Du vil da se at bildene har et lite ikon med et spørsmålstegn øverst til høyre, klikk på dette og du får opp en dialogboks der du blir spurt om de vill angi hvor de nå er, og hvis du haker av for 'Find missing nearby photos', får du med alle i mappen (se side 66 i den linken jeg sendte i Chatte-tråden til brukermanual). Excellent! (Takk for manualen) Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Hiver meg på denne tråden her. Har selv LR3 og har hatt det i noen år. Har importert en bråte med bilder og organisert ettermappenen som LR selv oppretter og så endret navn på disse så jeg også får med hendesle og gjerne slått sammen kataloger med dato som er på samme hendelse. dvs LR Catalog - 2012 - 04.04.2012 - 05.04.2012 - 06.04.2012 Dette har jeg typisk endret til - 2012 - 04.04.2012.Påskeferie Og da dyttet alle bilder i mapper som går inn under dette opp i mappen over. Sånn sett har jeg god kontroll på hendelser på flestepartene av bildene. Det jeg dog sliter med er rating. For lang tid siden så jeg noen som kommenterte denne farge-katalogiseringen til LR. At man burde kunne sette NAVN på fargene. Det vil si at GRØNN ikke bare var Grønn men også innehold en valgfri tekst man satte på selv. Dvs som en nevnte her at han brukte LILLA til framkalling, at man da kunne få teksten DEVELOP eller framkall eller hva man nå vil sammen med fagen lilla. Kan hende dette er mulig i LR4/LR5? Eller så setter jeg 2 stjerne på bilder som er bra slik at jeg enkelt kan filtere hele filstrukturen og så på bilder som er bra. Jeg er lite flink til og slette og har alt for mange like bilder. Jeg HATER å slette bilder og synes dette er den aller kjipeste jobben og blir enkelte ganger motløs over hvor vanvittig mange bilder jeg har og som jeg burde ha rydda i. Som mange andre har jeg kun fått tid til å sortere bilder fra ca 2010 men har digitalbilder helt tilbake til ca år 2000 som jeg ikke har fått ryddet og slettet i. I tillegg har jeg noen tusen DIas som bør scannes.... Det jeg sliter fælt med er gamle bilder. De gamle bildene ligger sortert i kataloger med år-dato og hendels og jeg har god overvsikt over katalog strukturen. Har dog rett og slett ikke orket å importere alt det gamle da det er så mye som må slettes. Som nevnt så setter jeg 2-3 stjerne på bilder som er bra. Er det mulig å få til en makro eller annet som eksporterer alle bilder med 2 stjerner eller mer og legger dem tilgjengelig for andre slik at de kan sees på nett? Gjerne da litt beskyttet så man må ha en invite/link eller annet for å se bildene. Er litt styrete å gjøre dette manuelt med eksport, velge instillinger, filnavn og manuelt laste opp på en eller annen tjeneste. Skulle gjerne hatt det eksporter så familien kunne se på ipad og andre devicer på en enkel måte. Så gjelder det kataloger. Jeg har tatt noen få bilder profesjonellt for andre. Jeg har ennå ikke gjort det, men skjønner at jeg nok burde legge alt dette i en egen LRCAT da familien ikke har noen interesse av å se disse bildene og evt de som er bra her. Ekspirimenterer også en del med foto og sære ting som har null verdi for andre. Hvordan kan jeg enkelt markere en haug med bilder i LR og få disse over i en engen LR cat for "fotoklubbbilder"? Bør jeg når jeg skiller privat, fotoklubb og proffbilder også splitte de fysiske katalogene bildene ligger i dvs lage meg en ny toppstrukut med : privat dato-hendelse dato-hendelse jobb dato-hendelse fotoklubb dato-hendelse Slik at hvert Lightroom Catalog (LRCAT) kan pekes rett på hver toppstruktur? Så gjelder det backup da... Her synder jeg som faen.... Er det noe backup regime for lightroom som fungerer bra som folk bruker? Har selv Imac med bilder, en timemachine (med alt for lite plass) og en windows filserver der jeg manuelt tar kopi av alle bilder en gang annen hvert år.... Blei mye spm og oppgulp her.... OGSÅ HAR JEG HANDLA MEG 60D i dag :-) :-) :-) :-) Gratulerer til meg selv!!!! Hvordan får man LR3-LR5 oppgradering billigst? Noen "farer" og feller man kan gå i under oppgradering som man må være obs på? Trenger jeg i det hele tatt å oppgradere? LR3 fungerer da utmerket på min mac uten krøll i dag. Har dog ikke testa om 60D er støtta. Så også at folk viste bilder av lenscorrection som så rimelig brutal ut....Så kanskje? Endret 3. september 2013 av Mazeking Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 .... Blei mye spm og oppgulp her.... ... Ja, det ble det. Og jeg syns du ikke utnytter Lr sin veldig gode Library-modul på en særlig god måte. Men fortvil ikke, det ligger timesvis med videokurs på Internettet. Du kan for eksempel starte på Adobe sin egen kanal, tv.adobe.com. Du bør forstå engelsk, men gjør du det er Julieanne Kost veldig fin å lytte til og god til å forklare. Se gjennom alle videoer som lærer deg noe om Library-modulen. Andre kilder kan være lightroomkillertips, lightroomsecrets, den svenske moderskeppet, eller haugevis på haugevis med andre sider. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Jeg er dårlig til organisering og katalogisering av bilder etc. Men jeg har begynt å jobbe mer med det for å øke effektiviteten i min arbeidsflyt. Den fysiske mappestrukturen for importerte og ubehandlede rå-filer er slik: [ Bilder ] [ YYYY ] (2013) [ YYYY-MM - måned ] (2013-09 - September) [ YYYY-MM-DD - dag ] (2013-09-04 - Wedensday) Denne løsningen har jeg funnet effektiv og fleksibel. Jeg kan nå samle alle undermapper, på hvilket som helst nivå, i én og samme mappe - om det skulle være ønskelig, eller bli nødvendig. I de tilfeller hvor jeg ønsker en egen mappe på hardisken - til en gitt hendelse - oppretter jeg ytterligere ett nivå: [ YYYYMMDD - tittel ] (20130904 - Biltreff) Først importerer jeg bilder fra et gitt medium via Adobe Bridge. Jeg benytter et par Adobe-programmer i mitt arbeid, så da er Br et fleksibelt verktøy for meg. Det første jeg gjør, etter import, er å tildele etiketter - om nødvendig (svært sjeldent nødvendig): Etiketter benytter jeg kun i forbindelse med prosjekter, og påføres kun bilder som skal benyttes - for å lett holde oversikt over status i prosessen. - "ingen etikett" = (bildet er bare der, og skal ikke brukes til noe spessielt) - Rød = Ubehandlet : Handling kreves. - Gul = Påbegynt : Bildet avventer utføring av planlagte handlinger. - Lilla = Etterbehandling : Planlagte handlinger er påbegynt / Under arbeid. - Blå = Vurdering : Til vurdering og avventer korrektur eller godkjenning før bruk i produksjon. - Grønn = Ferdig : Ansees som godkjent og ferdigstillt, og er klar til bruk i produksjon. Jeg ser ingen grunn til å gi alle bilder en stjerne. Kun bilder som skille seg ut - i mine øyne - tildeler jeg én stjerne, eller fem. - Hvorfor gi et "dårlig" bilde en stjerne i det hele tatt?- "Vanlige" bilder er ikke kvallifisert til å motta en stjerne. Det er bare "vanlige" bilder... Jeg bygger faktorer i stjernene oppå hverandre. "ingen stjerne" = vanlig bilde som er uvurdert / nøytral / ingen formening (bildet er bare der) * : Bildet er av interessant karrakter - for meg. ** : Jeg liker motivet og komposisjonen i bildet. *** : Bildet er over gjennomsnittet bra - i mine øyne* **** : ... og bør benyttes i porteføljen ***** : ... samt kan benyttes til profesionellt trykk. * Faktorer som spennende, spesielt, kreativt, anderledes, budskap, kontrast og farge-nøyanser etc. er faktorer jeg vektlegger når jeg vurderer bilder - både mine og andres... Videre legger jeg til søkbare nøkkelord for bedre filtrering om det skulle være nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå