Gå til innhold

Din arbeidflyt for organisering av bildesamlingen

Anbefalte innlegg

NB! Denne posten er endret siden jeg startet tråden. Oppdatert med ny arbeidsflyt inspirert av deres arbeidsflyter og tips! :)

Prøvde å søke etter lignende tråder, men fant bare mange hauggamle rotete tråder. Prøver meg derfor på en ny tråd hvor man kan dele sin arbeidflyt for organisering av bildesamlingen. Både proffe, hobbyfotografer og amatører!

Min arbeidsflyt er ikke helt ferdig planlagt (egentlig derfor jeg starter denne tråden, for å snike på deres arbeidsflyter - spesielt hvordan dere setter karakterer og hvordan dere bruker labels), men her er det jeg har kommet opp med så langt:

Meg og min bildesamling: "Hobbyfotograf", liker å leke meg med kamera og knipser litt forskjellig, men blir mest familiebilder og dokumentasjonsbilder (jul, skoleforestillinger, osv). Fotograferer ikke for andre.

Filsystem:

Jeg har de i tre mapper: En som ikke er sortert/renamet enda, en hvor jeg har renamet og sortert i mapper men ikke sett igjennom og en hvor jeg har sortert og fremkalt det jeg skal fremkalle. Jeg har fjernet dupllikater med "Fast Duplicate File Finder". Har bare testet programmet så vidt, så jeg vil ikke komme med noe anbefalinger. Slike programmer brukes på egen risk (virus, spyware, uheldig sletting, osv).

Filnavn er følgende: (mappe\filnavn)

Y_M_D - (sted, begivenhet, el.l.)\Y_M_D_hms_(opprinnelig filnavn)_kamera.jpg

Dette er for å få alt i kronologisk rekkefølge, selv når jeg blander bilder fra forskjellige kameraer.

Jeg bruker Total Commander til å rename og putte filene i datomapper med verktøyet "Rename multiple files" med pluginet Exif 2.3 (wdx_exif) som kan fiske ut masse data i filen og bruke i filnavnet. Jeg har ikke giddet å installere Zoom Browser. Mulig den gjør det like enkelt, men så liker jeg jo Total Commander veldig godt

"Browsing":

Jeg har vel lagt min elsk på Adobe Bridge, siden jeg ikke liker å være avhengig av programspesifikke databaser som holder styr på info som jeg synes hører hjemme i filen. Jeg liker også å kunne flytte rundt på filene og rename og styre på. Og ikke være avhengig av å bruke akkurat det programmet jeg vanligvis bruker.

Labels/Karakterer/stikkord:

Jeg er spent på hva dere bruker som navn på labels og hva dere legger i de forskjellige karakterene. Under ser dere de jeg har satt opp, men jeg vet ikke om det er de jeg ender opp med. Spesielt labelsene. Om jeg skal endre noe, så er det jo kjedelig om jeg har tatt label på ørtenhundre bilder allerede. Angående stikkord, så får jeg prøve å ikke gå helt amokk, for da blir det aldri gjort. Mennesker (utvalgte), steder, begivenheter, evt. type bilde (familiebilde, ut-og-knipse-bilde, osv). Tenker jeg også skal legge inn stikkord om bildet er fremkalt eller blir brukt i et spesielt prosjekt (fotobok el.l.)

Mine labels:

• RØD: Må rates og gis stikkord/metadata (gis til alle nye filer)

• GUL: Mange like, trenger jeg alle?

• GRØNN: OK

• BLÅ: Må redigeres

• LILLA: Under redigering

Mine karakterer:

• Reject (slettes) - Dårlige bilder jeg ikke trenger

• * - Dårlig! (men som jeg av en eller annen grunn ikke vil slette)

• ** - Helt grei/vanlig (default - gis til alle nye filer (midlertidig))

• *** - Bra! (men gidder ikke fremkalle)

• **** - Enda bedre! Skal fremkalles / lages fotobok

• ***** - Kjempebra! Forstørres + fremkalles

Hele flyten:

• Kopiere fra kamera til PC (Utforsker)

• Rename og putte i datofoldere i Total Commander (Bridge sin renaming er ikke slik jeg ønsker det):

• Browse bildene i Adobe Bridge.

• Markere alle og rate dem med ** og "label" dem med "må rates"

• Se igjennom, vurder, slett, dårlige bilder får *, og bilder over gjennomsnittet får *** (bra), **** (fremkalles) eller ***** (fantastiske bilder som både fremkalles og får en plass på veggen). Resten som er "helt vanlig" (nesten alle) slipper jeg å rate siden de allerede har **. Legger også på stikkord på de jeg gidder. Har gruppert og satt opp stikkord som brukes ofte og som jeg ønsker skal være søkbart i bildesamlingen (tagger ikke *alle* menneskene i bildene, f.eks.). Endrer/fjerner label etterpå. Jeg går også over de med * etterpå for å se om jeg kan slette noen av disse, og de med *** for å se om de skal oppgraderes til **** (fremkalles).

• Redigere de som skal redigeres (Adobe Photoshop / Camera RAW (justering)). Originaler og arbeidsfiler flyttes i egen mappe. Ferdig redigert fil får en "_redigert" på filnavnet. Gidder nok bare å redigere de med *** og høyere. Eller kanskje kun om de skal fremkalles eller legges ut på FB eller lignende.

• Backup: Kopiere til en annen disk + en ekstern som jeg tar ut av huset (mulig dette punktet kommer før hvis jeg er treg med å gjøre noe med bildene etter at de er kopiert over på PC)

• Fremkalle bilder (ja, jeg er gammeldags og putter 10x13/15-bilder i album) og lage fotobøker, legge inn på digital bilderamme og generelt få mer glede av bildene mine når jeg nå får mer orden. Her bare samler jeg sammen bildene med 4 og 5 stjerner, så er jeg good to go!

Jeg har slått sammen rating og stikkordspunktene. Det må gjøres i samme omgang, ellers blir det ikke gjort. Jeg kjenner meg selv såpass. Renamingen blir likevel gjort i Total Commander og ikke Bridge, da dens renamingfunksjon ikke er akkurat slik jeg ønsker. For å forenkle ratingen, rater jeg alle til ** (helt grei/vanlig), så endrer jeg heller rating på de som er dårlig, eller de som skiller seg ut som bra. Regner med at de fleste familiebildene havner på "helt grei/vanlig" uansett. Labelsene er bare midlertidig. Eneste som vil stå igjen til slutt, er OK (grønn) som jeg vil putte på ferdig redigerte filer. Og like bilder som jeg ikke gidder å velge mellom (gul label). Har begynt på samlingen min nå, og synes at dette virket ganske bra. Har fått slettet mye, og fått frem favoritter som gjemmer seg blant uklare bilder. Ser også at jeg VIRKELIG må jobbe med fokusering smile.png Dette kommer til å bli lærerikt. Jeg må virkelig få orden på bildesamlingen min nå, det er umotiverende å ta bilder når bildene bare havner i en stor haug.

Endret av cavey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge arbeidsflyten din fungerer for deg, så er det jo grunn til å være happy. For min del blir ditt opplegg alt for rotete og uoversiktlig da jeg bruker Adobe Lightroom. Den gir meg all den støtte jeg trenger til alt jeg skal med foto. Innenfor ett og samme verktøy. Det er enkelt det.

Og jeg har omtrent samme bruksmønster som deg.

Hadde jeg hatt fotograf som yrke ville jeg også brukt Lr. Et strålende verktøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Ja, har ikke fått testet ut denne arbeidsflyten så mye enda at jeg vet hvordan den fungerer i praksis, så derfor spør jeg hvordan dere gjør det :) For å hente inspirasjon, og få noen aha-opplevelser; "Ja, DET tenkte jeg jo ikke på". Også få en rotete arbeidsflyt mer ryddig, helt klart! For min del blir Lightroom for mye styr med importering og databaser i programmet osv :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres litt ambisiøst ut. Det er et system som kan fungere, men det krever at du bruker mye tid på dette. Og jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det vil skli ut.

Personlig har jeg et system som ikke er helt optimalt. Men som funker greit for min del. Jeg lager 2 generelle mapper - vår og høst hvert år. Der havner de fleste bildene jeg tar. Ved omfattende oppdrag, ferier eller spesielle arrangementer ol så lager jeg en egen mappe for det. I hver mappe er det en under-mappe jeg kaller jpgs, som inneholder alle bilder jeg har redigert fra rawformat, primært jpg-bilder, men også psd, dersom det skulle være behov for det. Så bruker jeg bloggen på nettsiden min til å legge ut de bildene jeg er mest fornøyd med (ca 5 bilder i måneden).

Da får jeg et lignende sorteringssystem som det du har egentlig:

* og ** - blir liggende uredigert i mappen

*** - blir redigert og liggende i undermappen jpgs

**** - havner på bloggen (med mindre det er ting som gjør at det ikke kan publiseres)

***** - Havner i portfolio (som jeg oppdaterer en sjelden gang innimellom).

Systemet er banalt enkelt, men jeg har ganske grei tilgang til bildene jeg mener er ok og bedre.

Den store utfordringen med dette systemet er at det etterhvert har blitt veldig mange bilder. Noen ganger får jeg bruk for et bilde jeg husker at jeg har tatt, men som jeg ikke husker når jeg har tatt - og da kan det bli mye leting. Jeg vurderer og gå over fra bridge til lightroom for å se om jeg kan få enda litt bedre kontroll på bildene mine på denne måten.

Henning

Lenke til kommentar

Det første som slå meg var at det ble mye å holde styr på. Jeg har gått over til å bruke Lightroom fra Bibble Pro (via en periode med ACDsee Pro).

Jeg har funnet en måte å jobbe på som fungerer for meg, og ikke gjør meg så avhengig av database-biten til Lightroom.

1. Katalog-struktur.

YYYY\YYYY-MM\YY-MM-DD_Beskrivelse[\kamera]\Filnavn.raw

Grunnen til at jeg splitter på både på år og måned i tillegg til dato, er at jeg da kan kopiere og flytte en dag, en måned eller et år mellom disker (og/eller maskiner) uten å miste oversikten.

2. Import.

Jeg kopierer alltid inn filene manuellt fra kortleser og inn på disk, da det er enklest i forhold til katalogstrukturen. Det blir unødvendig knotete i LR. Mye av grunnen er jeg skyter ofte med flere kameraer i samme shoot; og da blir det enklere å holde oversikten ved å gjøre det selv.

Da er det også enklere å importere alt inn i LR i et jafs etterpå.

3. Utvelgelse av bilder.

Etter at jeg har importert bildene, så går jeg igjennom alle bildene og velger ut de som jeg er interessert i - de gir jeg en *. Andre LR brukere flagger de med "Pick"

4. Redigering av bilder.

De bildene jeg redigerer, merker jeg med **.

5. Gruppering av bilder.

Her bruker jeg Collections i LR for å samle bilder i prosjekt (Ferietur Tyskland, Tanum kirke, fototur til Tormsø osv).

6. Annet.

Jeg er ikke flink til å bruke keywords; det har jeg tenkt å bli flinkere til.

Farge-merking bruker jeg kun til midlertidige ting, f.eks. for å finne bildene jeg tenker jeg skal bruke til noe senere.

Det kan hende jeg gir kommer til å gi noen bilder *** hvis de er veldig bra.

7. Oppsett av LR.

Jeg har satt LR til å rendre standard previews ved import. Og så lar jeg LR være i fred til den er feridg; da slipper jeg lagg i LR ...

Jeg har også satt LR til å lagre all info i XMP filer i samme katalog som bildene; da er det lett å kopiere bilde-sett mellom kataloger.

I tillegg, så konverter jeg ikke bildene til DNG, da jeg innimellom bruker programmer som ikke støtter DNG.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  1. Kopiere fra kamera til PC (Utforsker)
  2. Rename og putte i datofoldere i Total Commander
  3. Browse bildene i Adobe Bridge
  4. Legge på labels (rød først, og så de andre etterhvert (se over))
  5. Se igjennom, slette og sette karakterer på de som er igjen (se over)
  6. Legge på stikkord fra 3-stjernesbilder og oppover (kanskje 2-stjerners også)
  7. Redigere de som skal redigeres (Adobe Photoshop / Camera RAW). Redigert fil blir sikkert merket i filnavnet med _redigert eller noe.
  8. Backup: Kopiere til en annen disk + en ekstern som jeg tar ut av huset (mulig dette punktet kommer før hvis jeg er treg med å gjøre noe med bildene etter at de er kopiert over på PC)
  9. Fremkalle bilder (ja, jeg er gammeldags og putter 10x13/15-bilder i album) og lage fotobøker, legge inn på digital bilderamme og generelt få mer glede av bildene mine når jeg nå får mer orden.

Noen spørsmål og kommentarer:

Kan ikke Total Commander gjøre steg 1 og to i et, altså kopiere fra minnekort og inn på disk med nytt navn i et steg?

Steg 4 og 5 kan du egentlig også slå sammen; fortsett med rød label for det som skal slettes, men så gir du en stjerne på det som er OK eller bedre. Da sparer du en runde. Så kan du vente med å oppgradere en-stjernes bildene til du begynner å jobbe med de.

Du trenger ikke merke det som er dårlig eller uinteressant. Er bildet umerket, så er det et tegn på at det ikke har noe for seg ...

Lenke til kommentar

Hele flyten:

1. Kopiere fra kamera til PC (Utforsker)
  2. Rename og putte i datofoldere i Total Commander
  3. Browse bildene i Adobe Bridge
  4. Legge på labels (rød først, og så de andre etterhvert (se over))
  5. Se igjennom, slette og sette karakterer på de som er igjen (se over)
  6. Legge på stikkord fra 3-stjernesbilder og oppover (kanskje 2-stjerners også)
  7. Redigere de som skal redigeres (Adobe Photoshop / Camera RAW). Redigert fil blir sikkert merket i filnavnet med _redigert eller noe.
  8. Backup: Kopiere til en annen disk + en ekstern som jeg tar ut av huset (mulig dette punktet kommer før hvis jeg er treg med å gjøre noe med bildene etter at de er kopiert over på PC)
  9. Fremkalle bilder (ja, jeg er gammeldags og putter 10x13/15-bilder i album) og lage fotobøker, legge inn på digital bilderamme og generelt få mer glede av bildene mine når jeg nå får mer orden.

Jeg forenkler prosessen litt da jeg lar Lightroom gjøre jobben i de 3 første trinnene. Bruker en enkel mappestruktur, og bruker collections til sortering på emne nivå.

F:\bilder\år\mnd\dag

Har Jotta backup av denne mappen.

Ved å bruke Lightrooms importfunskjon blir man uavhengig av cameraspesisfikk programvare - som kan være noe herk når man bruker forskjellige camerahus. Tar i tillegg backup en og annen gang på ekstern HD som blir med til jobben,

Ellers ligner arbeidsflyten min litt på cavey

Lenke til kommentar

Jeg gjør det enklest mulig:

En hovedmappe per år, i denne lager jeg da undermapper som følgende:

åååå/mm/dd (år/måned/dato) + et stikkord som f.eks stedsnavn.

Jeg lager da mappen først, så flytter jeg bildene over fra minnekort(ene) via intern kortleser i pc'n. Har jeg brukt flere kamera får disse disse så en undermapppe hver i hovedmappen for den gitte datoen. Det hele er kjapt gjort.

Filene får ikke nye navn, kun tillegg dersom det blir redigert frem flere utgaver av samme bilde og da med f.eks b,c,d osv.

Til å surfe rundt i bildene bruker jeg ACDSee Pro som er kjapt og enkelt for å få oversikt, i tillegg ypperlig for jpg-redigering. Til råfilene bruker jeg DPP. Jeg åpner DPP og enkelt drar over de filene jeg skal jobbe med direkte fra mappa. Når disse så konverteres til jpg lagres denne auto samme mappa som råfila ligger i.

Jeg tipper jeg har nær 200.000 bilder etterhvert, men har sjeldent noe problem med å finne igjen bilder, nøkkelen er for min del basert på husken som da innbefatter årstallet i ca-format i hovedsak, stikkordet til mappen gjør resten av seg selv.

Min erfaring over mange år (og etter mye prøve og feile) er at det enkleste er det beste i lengden, mao man bør helst forenkle ned til et absolutt minimum. Jeg liker best å ha hele kontrollen selv og slettes ikke at et program skal styre organiseringen. Databaser har over tid lett for å klusse seg til av mange årsaker.

Tor

Lenke til kommentar

Sku prøve å forklare mappestrukturen min men måtte gi opp...

post-214901-0-55126600-1376499126_thumb.png

Største svakheita er manglande beskriving av dato i dette systemet, for å finne ut dette må eg bla opp den aktuelle sida med negativ i ei av dei 4 fysiske mappene, 120 BW, 120 CO, 135 BW og 135 CO, der er kvar side merka med rullnummer på same måte som i det digitale arkivet, samt eit vedleggsark med nedskriven exifdata. (Dato, blendar, lukkar, filmtype og ein checkboks for bruk av stativ)

Backup blir kjørt automatisk inn på NAS ein gong i veka.

Lenke til kommentar

Masse nyttige svar her! Jeg har nå revurdert arbeidsflyten min etter tips fra dere og deres arbeidsflyter:

Mine labels:

Mine karakterer:

Hele flyten:

• Kopiere fra kamera til PC (Utforsker)

• Rename og putte i datofoldere i Total Commander (Bridge sin renaming er ikke slik jeg ønsker det):

• Browse bildene i Adobe Bridge.

• Markere alle og rate dem med ** og "label" dem med "må rates"

• Se igjennom, vurder, slett, dårlige bilder får *, og bilder over gjennomsnittet får *** (bra), **** (fremkalles) eller ***** (fantastiske bilder som både fremkalles og får en plass på veggen). Resten som er "helt vanlig" (nesten alle) slipper jeg å rate siden de allerede har **. Legger også på stikkord på de jeg gidder. Har gruppert og satt opp stikkord som brukes ofte og som jeg ønsker skal være søkbart i bildesamlingen (tagger ikke *alle* menneskene i bildene, f.eks.). Endrer/fjerner label etterpå. Jeg går også over de med * etterpå for å se om jeg kan slette noen av disse, og de med *** for å se om de skal oppgraderes til **** (fremkalles).

• Redigere de som skal redigeres (Adobe Photoshop / Camera RAW (justering)). Originaler og arbeidsfiler flyttes i egen mappe. Ferdig redigert fil får en "_redigert" på filnavnet. Gidder nok bare å redigere de med *** og høyere. Eller kanskje kun om de skal fremkalles eller legges ut på FB eller lignende.

• Backup: Kopiere til en annen disk + en ekstern som jeg tar ut av huset (mulig dette punktet kommer før hvis jeg er treg med å gjøre noe med bildene etter at de er kopiert over på PC)

• Fremkalle bilder (ja, jeg er gammeldags og putter 10x13/15-bilder i album) og lage fotobøker, legge inn på digital bilderamme og generelt få mer glede av bildene mine når jeg nå får mer orden. Her bare samler jeg sammen bildene med 4 og 5 stjerner, så er jeg good to go!

Jeg har slått sammen rating og stikkordspunktene. Det må gjøres i samme omgang, ellers blir det ikke gjort. Jeg kjenner meg selv såpass. Renamingen blir likevel gjort i Total Commander og ikke Bridge, da dens renamingfunksjon ikke er akkurat slik jeg ønsker. For å forenkle ratingen, rater jeg alle til ** (helt grei/vanlig), så endrer jeg heller rating på de som er dårlig, eller de som skiller seg ut som bra. Regner med at de fleste familiebildene havner på "helt grei/vanlig" uansett. Labelsene er bare midlertidig. Eneste som vil stå igjen til slutt, er OK (grønn) som jeg vil putte på ferdig redigerte filer. Og like bilder som jeg ikke gidder å velge mellom (gul label). Har begynt på samlingen min nå, og synes at dette virket ganske bra. Har fått slettet mye, og fått frem favoritter som gjemmer seg blant uklare bilder. Ser også at jeg VIRKELIG må jobbe med fokusering :) Dette kommer til å bli lærerikt. Jeg må virkelig få orden på bildesamlingen min nå, det er umotiverende å ta bilder når bildene bare havner i en stor haug.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å måtte importere, og at ting lagres i egen database. Bridge fungerer som en filutforsker, jeg kan browse hvilke foldere jeg vil, og endringer jeg gjør, lagres rett i filen (unntatt labels, regner jeg med). Jeg kan når som helst rename og flytte på ting utenfor Bridge, uten at det blir kluss når jeg åpner det i Bridge igjen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine labels:

Mine karakterer:

Er virkelig alt dette nødvendig?

Jeg har titusener av bilder i et mappesystem i Lightroom som går slik:

- År

- Sted/aktivitet

Rating, metadata osv osv er for meg helt ubrukelig, da bildene finnes i en beskrivende mappe.

Bilder som ikke holder mål slettes, de gjenværende/det beste bildet blir redigert og lagret som .tiff.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å måtte importere, og at ting lagres i egen database. Bridge fungerer som en filutforsker, jeg kan browse hvilke foldere jeg vil, og endringer jeg gjør, lagres rett i filen (unntatt labels, regner jeg med). Jeg kan når som helst rename og flytte på ting utenfor Bridge, uten at det blir kluss når jeg åpner det i Bridge igjen. :)

Nettopp.

Det du beskriver som ulemper er for meg de store fordelene med Lr. Da har vi såpass ulike ønsker at det ikke er noe poeng å gå løs på en diskusjon om dette.

Håper du finner deg en god arbeidsflyt...:-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

DPP lagrer automatisk nedlastede bilder etter dato eller andre valgte parameter.

DPP har samme "stjerne" system, som også kan brukes til flere typer Batch prosesser.

Bridge har samme "stjerne" system, og kan brukes på samme måte som filutforsker som DPP.

Bridge har også et avansert system for Batch navnforandring til fil navnet og legge til Exif informasjon på hvert bilde.

Osv. osv.

Samme hva slags software man bruker så må man organisere en basis, og utifra det kan de aller fleste programmene gjøre alt som trådstarter forslår i denne tråden.

Setter man seg først inn i de enkelte programmene komplette funksjoner så sparer man seg for masse arbeid som bare blir "smør på flesk".

Lenke til kommentar

Jeg sluttet med organisering på fil nivå for et par år siden. Bruker Lightroom til alt, rett og slett fordi det sparer meg for mye tid, og det er viktigere for meg enn å ikke være bundet til Adobe. Nå kan også Lightroom skrive organisatoriske metadata til xmp sidecar filer, og man er derfor relativt fri til å migrene data til andre systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...