Gå til innhold

M-ITX gaming/Lagring/Media-PC 15.000ish

Anbefalte innlegg

Gjør ingenting å vente på den SSD'en. Må likevel bruke litt tid på å finne de perfekte delene først :)

Tenkte å bruke deep sleep mode ja, men var ikke klar over at man kunne deaktivere det i bios.

Noen som kan bekrefte at dette med atxv2.3 er formfaktoren på PSU'en?

Det er deaktivert som standard

Så å si alle dagens PSUer er nyeste ATX ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg installerte akkurat følgende i en 304

• Corsair H80i i push/pull konfig. Radioatoren er vel er noe dypere enn H60
  • Sapphire RADEON HD 7770, som kun er 22 cm lang, 6 cm kortere enn kortet du har sett deg ut.
  • CoolerMaster Silent Pro M2 520W, modulær, 15 cm x 8.6 cm x 16.3 cm, ATX 2.31.

Det ble veldig knapt med plass inne i kabinettet og spesielt til kablene fra strømforsyningen, selv om den ikke er så veldig stor og selv om jeg kun brukte 2 av de modulære kablene. Men kan jo selvsagt legge kablene oppe på selve PSU-en, like framfor 2x92 viftene, men det herper til luftflyten.

Ellers holder det å fjerne en brønn ved buk av et langt GFX-kort.

Men, her er et lite tips om hvordan kan kan feste 3 disker på en brønn:

http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/621092d1355051305-gehaeusevorstellung-fractal-design-node-304-das-kleine-schwarze-aus-schweden-dscf3970.jpg

Lenke til kommentar

Jeg installerte akkurat følgende i en 304

• Corsair H80i i push/pull konfig. Radioatoren er vel er noe dypere enn H60
  • Sapphire RADEON HD 7770, som kun er 22 cm lang, 6 cm kortere enn kortet du har sett deg ut.
  • CoolerMaster Silent Pro M2 520W, modulær, 15 cm x 8.6 cm x 16.3 cm, ATX 2.31.

Det ble veldig knapt med plass inne i kabinettet og spesielt til kablene fra strømforsyningen, selv om den ikke er så veldig stor og selv om jeg kun brukte 2 av de modulære kablene. Men kan jo selvsagt legge kablene oppe på selve PSU-en, like framfor 2x92 viftene, men det herper til luftflyten.

Ellers holder det å fjerne en brønn ved buk av et langt GFX-kort.

Men, her er et lite tips om hvordan kan kan feste 3 disker på en brønn:

http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/621092d1355051305-gehaeusevorstellung-fractal-design-node-304-das-kleine-schwarze-aus-schweden-dscf3970.jpg

Det der så jo lurt ut, er ssden festet med skruer eller noe annet?

interessant at du fikk plass til en stor PSU i tillegg til at den er modulær. Men jeg forstår av det du skriver at det kunne vært en fordel med en mindre PSU.

Hva vil push/pull konfig si?

Lenke til kommentar

Det der så jo lurt ut, er ssden festet med skruer eller noe annet?

interessant at du fikk plass til en stor PSU i tillegg til at den er modulær. Men jeg forstår av det du skriver at det kunne vært en fordel med en mindre PSU.

Hva vil push/pull konfig si?

Push-pull er en vifte på hver side, en som dytter luft, og en som trekker

Lenke til kommentar

Nå har jeg lett ræva av meg for å finne ut hvilke PSU typer som vil passe inn i kabinettet. Fractal skriver på hjemmesiden at du ikke kan ha en PSU lengre en 160mm og hvis du skal ha modulær PSU kan den ikke være lengre en 140mm. Jeg har trålt alle de norske nettbutikkene og lest mye om PSUer.

Det fines flere formater/størrelser, de vanligste er ATX og SFX. ATX er den mest vanlige størrelsen, men den varierer fra 140mm - 180mm i lengden. Bredde og høyde er stort sett alltid lik. Desverre har nettbutikkene helt forskjellige formeninger om hva som er høyde, bredde og lengde, noe som skaper en del frusrasjon..

Jeg kunne ha satt inn en SFX PSU og hatt god plass til grafikkkortet, men disse finnes stort sett ikke i kraftigere versjoner enn 300W, kanskje opp mot 400W. Noe som er for lite til å drive et gtx 780 + alt annet.

Dette gjør at jeg må velge ATX formatet, men kan ikke ha modulær PSU om den er lengre en 140mm. Jeg har lett og lett(noe som viste seg å være tidkrevene når ingen tilbyr å sortere sortementet på lengde/bredde/høyde) på de fleste norske nettbutikkene og det ser ut til at det kun er disse som møter kravet om kort lengde og mudulære kabler:

Corsair CX600M 600W 549,- Bronse
Corsair CX430M 430W 365,- Bronse

XFX ProSeries Core Edition 550W 575,- Bronse

XFX ProSeries XXX Edition 650W 785,- Bronse

XFX Black Edition P1-750B-NLG9 750W 917,- Sølv
XFX Black Edition P1-750B-BEFX 750W 1 076,- Gull
XFX ProSeries XXX Edition P1-850X-XXB9 850W 833,- Bronse
XFX Black Edition P1-850B-BEFX 850W 1 158,- Gull

Silverstone ST45SF-G 450W 748,- Gull
Silverstone Strider ST50F-P 500W 631,- Bronse
Silverstone Strider ST55F-G 550W 1 196,- Gull
Silverstone Strider ST65F-G 650W 1 069,- Gull

Enermax Triathlor FC 550W 649,- Bronse
Enermax Triathlor 550W 599,- Bronse
Enermax Triathlor FC 650W 738,- Bronse
Enermax Triathlor FC 700W 788,- Bronse
Enermax NAXN ENM850EWT 850W 1 055,- Bronse

Chieftec A-80 CTG-550C 550W 518,- Standard
Chieftec A-80 CTG-650C 650W 549,- Standard
Chieftec A-80 CTG-750C 750W 588,- Standard
Lian Li PS-S850GE 850W 995,- Bronse

Thermaltake Smart SP-730P 730W 650,- Standard

Dropper jeg modulære kabler kan jeg bruke en hvilket som helst PSU med ATX format som ikke er lengre en 160mm. Men mister da muligheten til å benytte kabelsett med kortere lengde en standardkabler. Kortere kabler er en fordel i et så lite kabinett. Da slipper en å lete etter steder å stue bort all den overflødige kablingen og det gir selvfølgelig en bedre luftstrøm inne i kabinettet med mindre kabler som er i veien.

Basert på brukeromtaler og reviews har jeg funnet ut følgende:

Silverstone sine modeller kan ha en tendens til å bråke en del så de er uaktuelle.

Samme gjelder Enermax.

Corsair sin virker o.k nok.. ikke fått noe pes for støy eller annet

Chieftec sine har lav certifisering på effektivitet og thermaltake sin er alt for kraftig for mitt bruk.

På bakgrunn av dette har jeg redusert utvalget til:

XFX ProSeries Core Edition 550W 575,- Bronse og

Corsair CX600M 600W 549,- Bronse

Litt usikker på om jeg skal velge en av disse eller gå for en ikke-modulær PSU.

Går jeg for en ikke modulær PSU blir det mest sansynlig Be Quiet! da disse har vist seg å være av høy kvalitet og meget stillegående.

Jeg fant denne Build loggen som viser veldig godt hvor mye plass en har å jobbe med i Fractal Node 304 :)

Håper dette er til hjelp for andre som tenker å bruke dette kabinettet.

Endret av Soletti
Lenke til kommentar

Bra! Følg gjerne med på andre sine bygg først. Kan være litt enkelt å dra konklusjoner på noe som "burde" fungere. Da er det greit å se hvordan noen har gjort det før deg :)

Personlig ville jeg ha valgt XFX ProSeries forran CX serien til Corsair. Ikke legg deg for mye borti ratingen.

Bronze 80+ er mer enn godt nok :)

Jeg ville nok også om mulig gått litt opp i effekt. Om du ser på denne listen her så drar kortet ca 400W under gaming. Da er det ikke mye som er igjen til resten av systemet. Ikke tror jeg at PSU'en bråker noe serlig, men å gå på nesten full last hele tiden kan jo heller ikke være helt bra.

Gi gjerne en tilbakemelding etter bygget for å fortelle litt om hvordan du opplever å bygge i så trange omgivelser :)

Lenke til kommentar

Xfx ville også vært mitt valg!

Evnt. 650 eller 750 watt ;)

Hvor lang er cooler master V-serien?

På Cooler Master sine hjemmesider står det: 150 x 170 x 86mm / 5.9 x 6.7 x 3.4 inch

Det er 170mm som er lengden (fra enden der ledningene kommer ut til motsatt ende)

150mm ser ut til å være en omtrent absolutt standard for bredde på ATX formatet sammen med høyden på 86mm.

Edit: Det var 1000W modellen, samme dimensjon gjelder forøvrig også for resten av V-serien på 700W og 850W.

Endret av Soletti
Lenke til kommentar

Bra! Følg gjerne med på andre sine bygg først. Kan være litt enkelt å dra konklusjoner på noe som "burde" fungere. Da er det greit å se hvordan noen har gjort det før deg :)

Personlig ville jeg ha valgt XFX ProSeries forran CX serien til Corsair. Ikke legg deg for mye borti ratingen.

Bronze 80+ er mer enn godt nok :)

Jeg ville nok også om mulig gått litt opp i effekt. Om du ser på denne listen her så drar kortet ca 400W under gaming. Da er det ikke mye som er igjen til resten av systemet. Ikke tror jeg at PSU'en bråker noe serlig, men å gå på nesten full last hele tiden kan jo heller ikke være helt bra.

Gi gjerne en tilbakemelding etter bygget for å fortelle litt om hvordan du opplever å bygge i så trange omgivelser :)

Jeg lener også mot XFX ProSeries, men har ikke bestemt meg helt om det blir den eller en ikke-modulær BeQuiet! Valgets kvaler river og sliter i meg.. :-P

Skal prøve å huske å komme med en tilbakemelding når byggingen er overstått :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...