Gå til innhold

[Løst] i7 870 ~3.8Ghz , lga1156 vs. 7970 til 2400.-

Karamell2

Anbefalte innlegg

Ser Komplett har et tilbud på Sapphire HD 7970 til 2400.- kr.

Tenkte dette kunne få nytt liv i nevnte gamle PC.

Kommentarer, synspunkt eller aktuelle linker

på verdien av 7970 i august 2013, kontra :

760 til ca. 1900.-

eller 770 til ca 3000.- ?

Tenker selv at tilbudet er ganske bra, men er ikke helt

oppdatert på ferske drivere. Skjermkort som er inni der nå tror jeg er

et slitent hd 4890 :-)

post-121146-0-27999100-1376468297_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren din vil nok bli en såkalt bottleneck med hvilken som helst av de skjermkorta, men spørs hvor kravstor du er til ytelse.

770 er jo et godt kort, men kommer an på hvor mye du skal spille, og om evt en 670/760 hadde gjort samme nytten.

Takk for påminnelsen om bottleneck, det var jo også en faktor.

Native oppløsning er 1920 X 1200 med den skjermen som er der idag,

kan saktens presse CPU til ~4G for daglig drift hvis jeg gjør litt rent inni der.

Tenkte 770 blir litt bortkasta siden CPU er gammel og det yter for dårlig per krone.

Men 760 er jo både billigere og svakere enn 7970... hmm :hmm:

Lenke til kommentar

7970 til den prisen er et bra kjøp.

Prosessoren din vil nok bli en såkalt bottleneck med hvilken som helst av de skjermkorta, men spørs hvor kravstor du er til ytelse.

770 er jo et godt kort, men kommer an på hvor mye du skal spille, og om evt en 670/760 hadde gjort samme nytten.

Jeg tror du overvurderer forskjellen på Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell og Nehalem, i de spillene en i7-870 @3.8GHz blir en flaskehals for et 7970 vil også en i7-4770k være en flaskehals. Forskjellen i spillytelse på et 7970 @925MHz og et GTX 770 på 1100MHz er stort sett rundt 10%, men til gjengjeld får du ikke yoyo-effekten fra GPU Boost.

HD 7970 kan også overklokkes rimelig langt, 1250MHz core er ikke uvanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han her testet i7 860 mot i7 3770k på flere måter, også på en klokk for klokk-basis.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2257414

I spillscenarioer som belaster CPU en god del, som f.eks BF3 MP, så vil man merke noe, men ikke kritisk forskjell. Ellers er forskjellen tydeligvis minimal.

Har forøvrig også bestilt det 7970-kortet, og jeg har en i7 860. Den er for tiden uklokket siden jeg egentlig avskrev overklokking som et personlig behov, men mulig jeg må til pers nok en gang til slutt. ;p

Lenke til kommentar

røyket hasj eller ? jeg har GTX 670 i SLI med en i7 860 cpu på 3.5ghz. har aldri hatt noen bottleneck med den.

så 1 stk 7970 vil jo da selvsagt ikke bli noe problem

Lenke til kommentar

ikke i den grad at det er et problem nei. altså om maks fps er 150 vs 200 på nye cpuer bryr jeg meg ikke om, er avg og min fps som teller.

Avg fps er stort sett skjermkort, store fps drops er stort sett cpu. Jeg vet med sikkerhet at i bf3 mp så VIL din cpu være en bottleneck feks om du sikter deg inn på stabilt 90 fps.

Lenke til kommentar

røyket hasj eller ? jeg har GTX 670 i SLI med en i7 860 cpu på 3.5ghz. har aldri hatt noen bottleneck med den.

så 1 stk 7970 vil jo da selvsagt ikke bli noe problem

Du har aldri spilt BF3, MoH:WF, SC2, Far Cry 3, Hitman Absolution, Sleeping Dogs, Witcher 2, Civ V, Crysis 1/2/3, MMOer, Shogun 2, eller andre nyere TBSer på PCen din?

Lenke til kommentar

Avg fps er stort sett skjermkort, store fps drops er stort sett cpu. Jeg vet med sikkerhet at i bf3 mp så VIL din cpu være en bottleneck feks om du sikter deg inn på stabilt 90 fps.

vel hvis du mener at fpsn aldri kan droppe under 90 så vet jeg ikke om noen cpuer klarer det. men jeg er ikke så kravstor. 60 fps holder for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt et slikt vanilla 7970, så da skal jeg poste noen resultater hvis jeg finner ut noe.

Regner med at multiplayer BF3 vil bli hemma fordi det er temmelig krevende ja.

Men 7970 til 2400.- tror jeg er uslåelig når det gjelder "bang for buck" nå.

Spesielt med litt overklokking.

Lenke til kommentar

har spilt bf3, sc2, far cry 3, crysis og nei cpuen min har aldri vært et problem for meg nei.

Men nå var det ikke snakk om et problem heller, du skrev

jeg har GTX 670 i SLI med en i7 860 cpu på 3.5ghz. har aldri hatt noen bottleneck med den.

[email protected] er en betydelig flaskehals i spillene jeg nevnte om du har 2x 670, du må bare redusere bildekvaliteten for å kunne spille dem med god flyt.

Lenke til kommentar

Men nå var det ikke snakk om et problem heller, du skrev

[email protected] er en betydelig flaskehals i spillene jeg nevnte om du har 2x 670, du må bare redusere bildekvaliteten for å kunne spille dem med god flyt.

spiller de spillene jeg nevnte på maks, så nei cpuen er ikke en bottleneck i den forstand at det er et problem, eller at jeg må spille med lavere innstillinger.

Lenke til kommentar

Da har vi helt forskjellige krav til spillbarhet, ikke at det burde komme som en overraskelse ettersom du aldri har ansett microstutter som et problem.

det er nok riktig, du er tydligvis mer følsom for microstutter. og sånn er det jo bare. man kan jo si at det er bra for meg at jeg ikke må ha 120fps for å kunne nyte et spill, da hadde jeg vært blakk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...