Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre bil med knust fot/gips


B25S

Anbefalte innlegg

En kompis av meg knuste foten sin ved et uhell og har for en stund siden operert noen ganger og går nå med gips. Han har ingen store smerter lenger og han kan fint leve med foten uten å ta de smertestillende som er skrevet ut til han.

 

Hvis han lar være å ta de smertestillende medisinene (de har rød trekant), kan han da kjøre bil?

 

Det er høyre fot som det er gips på, dvs at han må sitte med høyre fot inntil seg og bruke venstre til å gi gass.

 

Jeg tenker at det er jo mange som er handicappet som kjører bil, som på mange måter kan ha det mye værre/vanskeligere å kjøre bil.

 

Det eneste jeg kan komme på selv som kan være et problem er hvis det skjer noe, med hensyn til forsikring og mobilitet ved en ulykke. Du er jo på en måte litt svekket med krykker og ødelagt fot, samtidig som reaksjonsevnen er noe nedsatt.

 

Hva tenker dere? Mister han lappen hvis han blir tatt i kontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av helsekravene til til klasse C og D (og C1/D1) at man må ha normal kraft og koordineringsevne i begge ben. Han kan dermed ikke føre kjøretøy i disse klassene. For klasse B holder det at førligheten totalt sett må være tilstrekkelig sikker til å manøvrere motorvognen.

 

Spørsmålet er tvilsomt. Han bør, for sikkerhets skyld, spørre trafikkstasjonen eller fylkeslegen (Fylkesmannens helseavdeling).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...