B25S Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 En kompis av meg knuste foten sin ved et uhell og har for en stund siden operert noen ganger og går nå med gips. Han har ingen store smerter lenger og han kan fint leve med foten uten å ta de smertestillende som er skrevet ut til han. Hvis han lar være å ta de smertestillende medisinene (de har rød trekant), kan han da kjøre bil? Det er høyre fot som det er gips på, dvs at han må sitte med høyre fot inntil seg og bruke venstre til å gi gass. Jeg tenker at det er jo mange som er handicappet som kjører bil, som på mange måter kan ha det mye værre/vanskeligere å kjøre bil. Det eneste jeg kan komme på selv som kan være et problem er hvis det skjer noe, med hensyn til forsikring og mobilitet ved en ulykke. Du er jo på en måte litt svekket med krykker og ødelagt fot, samtidig som reaksjonsevnen er noe nedsatt. Hva tenker dere? Mister han lappen hvis han blir tatt i kontroll? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Nei, blir han stoppet så blir han tatt for grov uaktsomhet og bøtelagt helt hinsides. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Kompisen min begikk seg ut på en 4 timers tur med bil i dag. Han ble stoppet i kontroll, men hadde på seg joggebukse, så de la antageligvis ikke merke til gipsen. Han hadde vel litt flaks i dag. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det følger av helsekravene til til klasse C og D (og C1/D1) at man må ha normal kraft og koordineringsevne i begge ben. Han kan dermed ikke føre kjøretøy i disse klassene. For klasse B holder det at førligheten totalt sett må være tilstrekkelig sikker til å manøvrere motorvognen. Spørsmålet er tvilsomt. Han bør, for sikkerhets skyld, spørre trafikkstasjonen eller fylkeslegen (Fylkesmannens helseavdeling). Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hvilket ben er gipset... at han ikke har smerte i benet under normal aktivitet sier ikke noe om hvordan benet vil reagere for eksempel ved en nødbremsesituasjon selv om det er gipset. Er det hull/åpninger i gipsen som kan hekte seg i pedalene. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg regner med de som er handicappet på fulltid har gir, speed og brems på ratte 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg regner med de som er handicappet på fulltid har gir, speed og brems på ratte Det kommer vel an på handicappet 2 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg tenker at det er jo mange som er handicappet som kjører bil, som på mange måter kan ha det mye værre/vanskeligere å kjøre bil. Personer med nedsatt følsomhet eller lammelse i ben har pedaler/instrument på rattet. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Du kan kun kjøre bil om du har gipset hånda ( ikke hele armen ) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Du kan kun kjøre bil om du har gipset hånda ( ikke hele armen ) Men om du mangler hele armen kan du greit kjøre bil. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Men om du mangler hele armen kan du greit kjøre bil. igjen så er bilen tilpasset når det kommer til det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Men om du mangler hele armen kan du greit kjøre bil. Man kan også kjøre bil om man hverken har ben å gå på eller har armer til å løfte noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå