Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Umulig å være anonym/privat med store IT tjenester?


Anbefalte innlegg

Ved registrering av mange av de tjenestene jeg tar i bruk, vil jeg ikke la noe personlig informasjon være tilgjengelig for selskapet, kall meg gjerne paranoid, men det er slik jeg liker det.

 

Da jeg nå skulle lage en ny gmail konto, så krever derimot Google at jeg tar i bruk SMS verifikasjon, fordi de er så desperate etter å vite hvem jeg er. Kan jeg ikke få lage en konto uten å verifisere? Den eneste nettsiden jeg er registret med personlig informasjon er Facebook (duh) og diskusjon.no, tror jeg. Ellers liker jeg å være anonym.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke gmail uten sms verifikasjon.

Verifikasjon må bare brukes under registrering dersom det på kort tid er laget flere kontoer fra samme ip.

ihvertfal min erfaring.

 

Dog skal det mer til å bevise at det er din konto dersom du i fremtiden må kontakte google for at du ikke kommer inn eller liknende

Lenke til kommentar

Du ønsker å være anonym på internett, men har Facebook? :p

 

Hehe, Facebook er jo i fullt navn, så å være "anonym" der er jo bare tullete. Men på andre nettsteder der fullt navn ikke bør være en nødvendighet, ønsker jeg å være det. Som f.eks. Google, Reddit etc.

 

Du kan bruke gmail uten sms verifikasjon.

Verifikasjon må bare brukes under registrering dersom det på kort tid er laget flere kontoer fra samme ip.

ihvertfal min erfaring.

Dog skal det mer til å bevise at det er din konto dersom du i fremtiden må kontakte google for at du ikke kommer inn eller liknende

 

Jeg har opplevd at de krever verifisering i de tilfellene jeg har prøvd, både med Firefox og Tor (som også er basert på Firefox). Hvis jeg bruker VPN kan jeg være anonym, men hvis jeg registrerer meg hos Google med min egen IP er jeg strengt tatt ikke anonym.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg har da ingen problemer med at Facebook vet hvem jeg er, da min profil står i fullt navn. Jeg legger sjelden noe ut på facebook; det jeg bruker den siden mest til er lett kommuniskasjon med andre da de som oftest er å finne der.

 

Jeg ønsker derimot ikke at det jeg sier blir overvåket og lagret på nettsider som Reddit eller Disqus eller andre nettsider der jeg ikke står oppført i fullt navn. Hvis jeg sier noe på Reddit som amerikanske myndigheter ikke liker, så kan jeg ende opp i timeslange avhør før jeg blir tvangssendt tilbake til Norge på egen regning, hvis jeg skulle finne på å reise til USA. Og ja, det skjer nærmest på daglig basis.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Vell, det er en del tjenester som lar deg opprette midlertidige epost adresser. Gjør du dette via VPN så er d ikke linket til denne på noen måte, om du da bruker denne til å registrere deg på nettsiden, så er du anonym.

 

Google må du bare holde deg borte fra, og det samme gjelder facebook. Facebook sporer deg ikke bare når du er på Selve Facebook, men de sporer deg på alle nettsider de har en sånn "liker" knapp på. Google sporer deg også på de fleste sider via Google analytics, og Adsense (reklame)

Lenke til kommentar

Jeg bruker som oftest Gurillamail eller andre typer midlertidig mail for å slippe å oppgi min faktiske epost. Jeg skulle gjerne kunne ta i bruk Youtube eller andre Google tjenester, men de har jammen gjort en god jobb i å forhindre anonymisering.

Anonyme brukere tjener de ikke på. Når de kan koble youtube til deg, kan de også koble deg, til spesifike annonser gjennom adsense, og demed få høyrere inntjening på disse. De vet hva du ser på, de vet hva du søker på, og surfer på og da ve de også hva du vil kjøpe. Big Data er et personvernhellvette uten sidestykke...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En ting jeg har merket meg, er at Google er spesielt flinke til å blokkere Tor utgangsnoder fra å bruke søketjenesten. Ingen andre av de store som Bing og Yahoo praktiserer dette. Føler at konspirasjonsuhyggen vokser sakte men sikkert med alle NSA avsløringene den seneste tiden.

 

Hvordan vet Google at det er en Tor utgangsnode ?

Lenke til kommentar

De ser det på at det kommer store mengder trafikk fra samme IP adresse for det første.

 

Visst mange brukere sitter bak ett nat, eller en proxy, vil man se at forespørselen kommer fra forskjellige brukere, fordi "avtrykket" på nettleseren vanligvis er nesten like gjenkjennbar som IP adresser.

 

Men "avtrykket" til Tor-nettleseren svært generisk for alle Tor-brukere, det er en av "triksene" som gjør at du er relativt anonym med Tor. Det vil derfor se ut som det er én og samme bruker som skyter avgårde tusenvis av spørringer. Google vil da automatisk blokkere Tor brukere fordi de oppfatter det som misbruk av tjenesten.

 

Men helt ærlig tror jeg Google har full kontroll, og har ikke noe imot å blokkere brukere som de ikke kan identifisere og bruke i statistikk for reklame-eksponering. Sporing av brukere er nødvendig for at Google skal tjene penger på reklame. Bing og Yahoo er ikke på langt nær like populært som Google, men sperrer ikke søk fra Tor-nettlesere.

 

Dette er bare noen tanker som jeg har grublet på, så ta det for hva det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...