RqO Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Om man spiller inn en video av ett spill, hvor flere bruker mic i spillet, for så å senere laste dette opp på nettet. Er det lovlig, eller kan det bli problemer? Jeg er relativt sikker på at alle de som pratet driter i det, men lurer på om det er noen lover rundt det. De var ikke klar over at det ble gjort opptak. Derimot er det ikke for å ta opp hva som ble sagt, heller for å ta opp hva som skjer i spillet. Ikke for å dokumentere noe, eller samle inn info, men for å underholde, for å si det slik. Opptak er av en gruppe spillere (3 tot) som kommuniserer mens gjør forskjellige ting i spillet. Tilfeldige folk, tror ingen kjenner den andre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg antar at alle spillerne kommer ikke fra Norge? Hvis vi uansett går ut i fra norsk lov, så faller dette utenfor personopplysningslovens sitt virkeområde, siden det hemmelige lydopptaket er foretatt for private eller personlige formål, jfr. personopplysningsloven § 3(2). Du har således ingen plikt til å underrette de som blir utsatt for et skjult lydopptak, så lenge du opptrer som en privatperson. Vi må også se på straffeloven § 145a. Det foreligger ingen straffebestemmelse for hemmelig lydopptak av samtale man selv deltar i, jfr. nevnte paragraf. Å ta opp samtaler som du selv deltar i, er lovlig , jfr. NOU 1997: 15 side 13: "Det foreligger en langvarig og fast praksis for at avlytting av samtale man selv deltar i eller som foregår med samtykke fra en som deltar, kan foretas uten særskilt lovhjemmel." Hvordan det er med videoopptak, kan jeg nok ikke svare på. Anonym poster: 78a60a70a8788f2dd4b24c7253cf79b5 3 Lenke til kommentar
RqO Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Takker for detaljert svar. Visuellt er det bare navnet på den som prater (in-game nick), og deres "figur" i spillet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå