Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt opptak av lyd/stemmer i spill

RqO

Anbefalte innlegg

Om man spiller inn en video av ett spill, hvor flere bruker mic i spillet, for så å senere laste dette opp på nettet. Er det lovlig, eller kan det bli problemer?

Jeg er relativt sikker på at alle de som pratet driter i det, men lurer på om det er noen lover rundt det. De var ikke klar over at det ble gjort opptak. Derimot er det ikke for å ta opp hva som ble sagt, heller for å ta opp hva som skjer i spillet. Ikke for å dokumentere noe, eller samle inn info, men for å underholde, for å si det slik.

Opptak er av en gruppe spillere (3 tot) som kommuniserer mens gjør forskjellige ting i spillet. Tilfeldige folk, tror ingen kjenner den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at alle spillerne kommer ikke fra Norge?

Hvis vi uansett går ut i fra norsk lov, så faller dette utenfor personopplysningslovens sitt virkeområde, siden det hemmelige lydopptaket er foretatt for private eller personlige formål, jfr. personopplysningsloven § 3(2). Du har således ingen plikt til å underrette de som blir utsatt for et skjult lydopptak, så lenge du opptrer som en privatperson.

Vi må også se på straffeloven § 145a. Det foreligger ingen straffebestemmelse for hemmelig lydopptak av samtale man selv deltar i, jfr. nevnte paragraf.

Å ta opp samtaler som du selv deltar i, er lovlig , jfr. NOU 1997: 15 side 13:

"Det foreligger en langvarig og fast praksis for at avlytting av samtale man selv deltar i eller som foregår med samtykke fra en som deltar, kan foretas uten særskilt lovhjemmel."

Hvordan det er med videoopptak, kan jeg nok ikke svare på. Anonym poster: 78a60a70a8788f2dd4b24c7253cf79b5

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...