Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Student; utleie av borettslag leilighet, saklig grunn(?)

V_B

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite spørsmål angående utleie av borettslag leilighet som jeg håper jeg kan få litt hjelp med.

Jeg er for tiden student og har fått godkjent utleie av leilighet over 3 år. Nåværende leietaker har sagt opp kontrakt etter 2 år og jeg har funnet en ny leietaker som jeg har søkt styret i borettslaget om å få lov til å leie ut til det resterende året. Jeg leser så på lovdata om regler når det kommer til utleie og forstår det slik at styret kan nekte meg utleie om det fremligger saklig grunn. Men hva defineres egentlig som saklig grunn i mitt tilfelle? (Merk at søknaden ikke er ferdig behandlet, er bare nysgjerrig). Hvis leietaker kommer fra en annen del av landet og styre ikke har mulighet til å ha erfaring med personen, finnes det noen grunn da i det hele tatt?

Håper på svar.

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I begrepet "saklig grunn" ligger det at det må foreligge et negativt element med en realistisk tilknytning til det temaet som vurderes, i dette tilfellet utleie til en konkret leietaker.

Saklig grunn til å nekte utleie vil f.eks. være hvis leietaker har en historikk med skade på boligen han bor i eller brudd på ordensreglement, eller har dårlig økonomi. Det kan også være saklig grunn å nekte utleie hvis leietakeren selv ikke kunne ha kjøpt andel i borettslaget, typisk der borettslaget har begrensninger på hvem som kan kjøpe seg inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...