Gå til innhold

[Løst] Første selvbygde: Passer komponentene sammen?

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til min første selvbygde PC, som skal brukes til både kontorarbeid og gaming.

Lurte derfor på om komponentene jeg har valgt passer til hverandre, og om dere noen forslag til forbedring? Ønsker ikke å gå så mye opp prismessig fra det den enkelte komponent koster, om noe kanskje redusere kostnadene.

• ASUS Z87-PRO, Socket-1150 ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, BT, Haswell

• Cooler Master CM Force 500 Midi Tower Vifter:1x 120mm Bak, mATX, ATX , 1x USB 3.0, 2x USB 2.0, Sort

• Cooler Master GX 450W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 1x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 3x Molex

• Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile 2x8GB CL10 240pin Vengeance Low Profile Heat Spreader

• Intel Core i5-4570 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.2GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell

• Intel® SSD 330 Series 60GB 2.5", 25nm SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,

• Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Retail, Ivory/Black/Silver

• Sapphire Radeon HD 7790 1GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "OC Dual-X"

• Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tjene mye på å skyte inn en større ssd kommer til å savne plassen på en 60 GB. Strømforsyningen ville jeg ha kjørt opp på minst 650 Watt. Da takler du mer ved senere anledning i tillegg til at skjermkortet ikke vil få problemer.

DVD rom er for meg ubrukelig. en god minnepinne gjør jobben like greit. ellers ser det greit ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar

De kan vel knapt kalles en norsk nettbutikk overhode. Varelager i frankrike, kundebehandling krever vel fortsatt engelsk, og man burde kunne tysk om det er noe problem med sendingen. (mener det var tysk og ikke fransk, men kan ta feil her) Da de sist jeg prøvde ikke brydde seg om en 30 KG TV "forsvant" i posten (etter flere måneder med venting), og ble bare sendt videre til deres transportfirmaer i bla. tyskland.

Nei, går det noe galt med de så er man som enkeltperson nærmest nødt til å få Visa/mastercard til å kreve tilbake penger fra dem (var det jeg måtte). Det var selvsagt ikke noe sjokk, da alle tilbakemeldinger på den tiden også tilsa det samme, men var for naiv rett og slett. :(

Ikke noen vits å satse på med mindre du sparer masse penger. Da kan det kanskje være verdt å prøve om totalprisen ikke er så høy at den er verdt å miste.

Lenke til kommentar

Kan tjene mye på å skyte inn en større ssd kommer til å savne plassen på en 60 GB. Strømforsyningen ville jeg ha kjørt opp på minst 650 Watt. Da takler du mer ved senere anledning i tillegg til at skjermkortet ikke vil få problemer.

DVD rom er for meg ubrukelig. en god minnepinne gjør jobben like greit. ellers ser det greit ut.

Jeg reagerer heller på lavere kvalitet på PSUen enn selve kapasiteten til den.

Men selvsagt, om planen er å ha en strømforsyning til andre fremtidige, mer high-end maskiner, så kunne det jo vært lurt med en kraftigere. Dog, 450W med en GOD PSU ganske langt det (selv om man skulle finne på å oppgradere til et kraftig skjermkort). Spesielt om fokuset på strømbegrensning fortsetter...

Maskinen ser vel egentlig greit balansert ut, og det er vanskelig å finne noen direkte områder å spare inn på. Det kommer jo i bunn og grunn litt på bruken om man ønsker å kutta av litt her, og legge til litt der.

F.eks Kunne du nok utmerket ha kuttet litt ned på mengden RAM, og kanskje bittelitt på CPUen, og heller lagt det i et litt bedre skjermkort. Du ville merket positiv gevinst i spill, og samtidig tapt svært lite når det kommer til "kontorarbeid". Eventuelt vurdert en større SSD. Det kan lønne seg å ha sine mest brukte programmer, og OS på SSDen. Dette kan bli problematisk uten å fylle den til randen med 60 GB. (spesielt etter noen servicepacks, drivere osv..)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...