Gå til innhold

Stekepanne ødelagt igjen?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en relativt dyr woll panne. Dette er den beste stekepannen jeg har hatt. Da jeg kjøpte den sa jeg at jeg kommer aldri til å kjøpe et annet merke igjen. Ja, dette var noe helt annet enn drittpanna fra Høyang Polaris som ikke steker maten.

Men, nå har belegget fått slike små nupper og enkelte steder begynt å flasse. Den funker enda, mat setter seg ikke fast. Men jeg skal kanskje ikke bruke den da belegget flasser og dette kan være helseskadelig?

Jeg lurer også på hvorfor dette skjer:

Er det fordi at jeg bruker for sterk varme? Bruker panna til steking av kjøtt på høy temperatur og ofte til wok på sterk varme.

Eller har noe med vasking å gjøre? Jeg vasker alltid panna med varm vann, Yes eller Zalo og oppvaskbørste. Jeg vet at noen sier at man skal bruke bare varmt vann, men jeg tror ikke den blir ren da. Det lukter da enda av maten man har tilbedredt hvis man kun vasker med vann.

Å smøre panna inn med olje etter vasking har jeg ikke vært så nøye med. Det sto at det ikke er nødvendig på disse pannene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Belegget slites så lenge panna brukes, selv om du bruker plast eller tre når du tilbereder maten. For at maten ikke skal sette seg fast så lett er det er mye fluor i belegget og det får du i deg via maten.

Avgassene av belegget har drept fugler i bur nært kjøkkenet så det er neppe særlig helsebringende.

Panner som har noe av de samme egenskapene uten fluor er som regel veldig dyre men de varer også lengre.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/07/30/another-reason-to-ditch-your-nonstick-cookware.aspx

Lenke til kommentar

Når belegget flasser så er den "ødelagt". En ting er å få noen molekyler av avgasser, noe annet er hele biter av det i seg. De blir som sagt ødelagt av høy temperatur, og spesielt biffsteking osv... tar gjerne livet av slike panner lett. Men også raske temperaturforandringer (som f.eks kjøle ned pannen raskt) kan påvirke pannen negativt.

Har selv prøvd litt forskjellig, og selv noen dyre med "titanium-belegg" ble dårlige etter en stund, selv om de aldri flasset og taklet varme bra. I det siste så har jeg rett og slett bare brukt noen mellomgode panner du får kjøpt overalt, og heller bytte de ut litt oftere.

Alternativet kan kanskje å passe på å bruke jernpanner og slikt når man lager mat med høy steketemperatur, og heller kun bruker non-stick pannene til enkle ting som egg, bacon og slikt.

Lenke til kommentar

For høy varme, for rask oppvarming og/eller nedkjøling og bruk av metallredskaper. Og ja, panna er ødelagt, hiv den. Teflon er ikke noe du vil ha i deg.

Sverger selv til panner av støpejern. De holder i en mannsalder, men krever at man bruker den riktig, altså passer på å varme den opp forsiktig, ikke helle iskaldt vann i den når den er varm og ikke skrape den i stykker med metallgjenstander. Og vær forsiktig med såpe/zalo, en dråpe er nok som det heter.

Lenke til kommentar

For høy varme, for rask oppvarming og/eller nedkjøling og bruk av metallredskaper. Og ja, panna er ødelagt, hiv den. Teflon er ikke noe du vil ha i deg.

Sverger selv til panner av støpejern. De holder i en mannsalder, men krever at man bruker den riktig, altså passer på å varme den opp forsiktig, ikke helle iskaldt vann i den når den er varm og ikke skrape den i stykker med metallgjenstander. Og vær forsiktig med såpe/zalo, en dråpe er nok som det heter.

De holder seg bedre om man tar litt nøytral matolje på f.eks Torky og gnir den inn med det.

Lenke til kommentar

Eg har ei jernpanne og ei teflonpanne. Jernpanna blir brukt til tyngre matlaging med høg varme, steike kjøtt og den slags. Teflonpanna brukar eg mest på kortvarig steiking og lågare temperatur, som egg, svi litt grønsaker og koke noko greier.

Pass på at du ikkje skrapar for mykje på teflonpanna. Legg den i bløyt for å løsne fastbrent mat og vask lett av med oppvaskbørste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er svært fornøyd med min Woll-panne, men non-stick-panner generelt er ikke spesielt egnet til steking på svært høye temperaturer. Til f.eks. biff er det bedre med en god jernpanne. Det er sistnevnte som skal smøres inn med olje av og til. Vask den med vann. Du kan bruke Zalo, men da må du smøre inn hele med olje rett etterpå.

Det er for øvrig god garanti på Woll-pannene. De skal jo f.eks. kunne tåle bruk av metallredskap, som er en av grunnene til at jeg kjøpte den jeg har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...