Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Redusere trinnlyd mellom etg

Anbefalte innlegg

Bor i en 4-manns bolig fra 50 tallet. Mellom etg er det ganske lytt, men mellom øverste etg og tørkeloftet over er det helt usannsyling lytt.

Jeg bor ikke under tørkeloftet selv, men i henhold til naboen så driver jeg han vanvidd når jeg henger opp klær om kvelden.

Noen som har et bra tips om hva som er best å legge på dette tregulvet for å redusere trinnlyd?

Merk at dette er på et tørkeloft og må kunne rengjøres lett og tåle evnt vannsøl.

tusen takk!

footy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørkeloft? Vannsøl?!? Noe sier meg at du ikke forstyrrer naboene med sentrifugelyder, og at litt trinnlyd da må være akseptabelt. :)

Rådet om sko med gummisåler er bra, eller gå uten sko, og passe på å gå lett. Jeg går ganske lydløst uansett hva jeg har på beina, mens andre som veier 40 kg mindre enn meg har et ganglag som får gulvbjelkene til å svinge.

Hvis dette tørkeloftet er fellesareale i en firemannsbolig bør oppgradering være en sak for sameiets styre, og man kan vurdere alt dette, som ikke bare demper rein trinnlyd men kan hjelpe der det generelt er lytt:

- forsterke bjelkelag så det ikke svinger når noen går på det

- tette alle luft/lyd-lekkasjer i etasjeskillet

- steinull i bjelkelaget (reduserer også strømregninga til de som bor øverst)

- gulvgips

- trinnlydplater

- mykt og vanntett gulvbelegg (hvis det er meningen at man skal henge opp dryppende vått tøy her)

Lenke til kommentar

Altså vi går stille og rolig på dette loftet. Jeg har ingen planer om å betale for noen ting, men heller presentere en løsning for naboen om han føler huset han har allerede bodd i 10-15 år ikke holder hans mål.

Sånn jeg da ser det vil det beste være å legge trinnlydsplater direkte på dagens tregulv, og så legge linoleum el. på toppen av dette igjen. Vil trinnlydsplater være harde nok til å kunne legge et "mykt" gulv på toppen? Eller må man ha hardt gulv som parkett el?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...