Gå til innhold

Lang tid å starte opp

cpu99

Anbefalte innlegg

Hallo folkens! Pc`en min tar utolmodig lang tid å starte opp, rundt 3-4 minutter eller noe i den dur. Det er veldig kjedelig å vente så lenge for å starte opp pc´en hver gang. Kan jeg gjøre noe med det? noen som vet hva feilen er? På mange av mine kameraters pc´er er den ferdig med å starte opp på et blunk. (Jeg har et MSI hovedkort) Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo  folkens! Pc`en min tar utolmodig lang tid å starte opp, rundt 3-4 minutter eller noe i den dur. Det er veldig kjedelig å vente så lenge for å starte opp pc´en hver gang. Kan jeg gjøre noe med det? noen som vet hva feilen er? På mange av mine kameraters pc´er er den ferdig med å starte opp på et blunk. (Jeg har et MSI hovedkort) Takk for hjelpen  :-)

Litt mer info hadde vært fint.

Operativsystem?

CPU?

RAM?

Harddisk(er)?

Nettopp installert noen programmer eller gjort andre endringer på datamaskinen?

Andre ting som kan være verdt å nevne?

Kan nemlig være 1000 ting som er årsaken, og det er umulig å begynne å foreslå grunn når du ikke gir oss noe å gå etter.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du ikke har WinXP ...

Og jeg tror at du har litte ram minne ... kanskje hdd med 54oorpm ...

I hvert fall så til raskere opstart trenger du mer ram-minne, defragmentert og ryddig hdd og inni i BIOSen på hk må du velge "none" på de PCI spor som brukes ikke ... ellers så skaner biosen gjennom dem for å finne noe som ikke er der .

Selv så starter min maskin på 22 sekund fra du trykker på power knappen til du er inne i windows ...

Lykke til !!!

Lenke til kommentar

Takk Pirka skal prøve det :smile: Jeg har:

Windows xp prof.

Amd athlon xp 2400 cpu prosessor

256 mb RAM

Husker ikke navnet på harddisken akkuratt.

Har defragmenter mange ganger og ryddet opp.

Den er ikke gammel jeg kjøpte den for ca en måned siden.

Systemet er kjapt det, når jeg først har startet opp maskinen går allting helt normalt, det er bare oppstarten som tar så altfor lang tid.

Og hva er ad-aware??

Lenke til kommentar

Ok, mulig jeg er på viddene nå, men men..

For noen måneder siden brukte min maskin aaaalt for lang tid på å boote. Kom til der win XP-logoen vises sammen med en blå strek og der ble den stående i et par minutter.

Grunnen til dette var i mitt tilfelle at disken holdt på å ta kvelden (fikk ny av WD :) )

Så, jeg er sikkeret langt ute på viddene, men du kan jo sjekke disken din for skadete sektorer (de fleste diskprodusenter har slike programmer tilgjengelig på nettsidene deres )

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette harddisken som første boot device.

Så søker den ikke gjennom cd-rom og diskettstasjon under oppstarten.

Er kanskje dumt, når du skal boote med cd'er, eller disketter, men bare for å teste. :-)

Ander muligheter er å flytte jumperen på harddisken. Da den er ganske ny er det jo mulig den står litt feil-innstilt til din maskin.

Hvis det er den eneste harddisken, sett den til Single Master.

SATARaid som nevnt tidligere kan ha noe med saken å gjøre, men tviler litt, den deaktiverer du i BIOS'en, vel og merke hvis du har SATARaid.

Lenke til kommentar

Tvilsomt at dette løser ditt problem, men jeg hadde også problem med treg start. Problemet viste seg å være at skjermkortet (creative gf3 ti200) ikke likte nvidia's nyeste drivere. Løste seg ved å legge inn creative's egne drivere.. :shrug:

Lenke til kommentar
all right: Er dette norsk?

Er ikke dette også litt overdrevent bruk med smileys?

En av de smileyene hadde nok beskrevet akkurat det samme ville jeg tro.

Rallo ja.

d e randabersk!

on-topic: ole jørgen, trykk CTRL+ALT+DELETE og se om d er mange programmer så kjøre, sjekk og med Spybot

Lenke til kommentar
all right: Er dette norsk?

Er ikke dette også litt overdrevent bruk med smileys?

En av de smileyene hadde nok beskrevet akkurat det samme ville jeg tro.

Rallo ja.

d e randabersk!

Kanskje bedre å bruke bokmål så folk forstår det? Og så mange smiley's er unødvendig.

Tviler forøvrig på at mange programmer som kjører er skyld i treg oppstart, ettersom de vanligvis loader etter man er kommet inn i Windows og maskinen er da allerede klar til bruk (kommer kanskje ann på hvilke programmer det er).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...