Gå til innhold

Hva vil det si å være rasist?

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke man er intolerant bare fordi man har trukket en rasjonell slutning om at islam som religion er noe som tilhører forhistoriske tider, er en politisk-ideologisk undertrykkende dødskult som har lite med religiøs virksomhet å gjøre, og mye med undertrykkelse og kontroll å gjøre.

Dersom man helt rasjonelt har kommet frem til at dette er noe dritt vi ikke vil ha her i landet, så er man ikke rasist, man er faktisk en rasjonelt tenkende person og høyst oppegående.

Det er alle de andre som ikke er i stand til å forstå dette som er idiotene, det er de som er rasistene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke man er intolerant bare fordi man har trukket en rasjonell slutning om at islam som religion er noe som tilhører forhistoriske tider, er en politisk-ideologisk undertrykkende dødskult som har lite med religiøs virksomhet å gjøre, og mye med undertrykkelse og kontroll å gjøre.

Dersom man helt rasjonelt har kommet frem til at dette er noe dritt vi ikke vil ha her i landet, så er man ikke rasist, man er faktisk en rasjonelt tenkende person og høyst oppegående.

Det er alle de andre som ikke er i stand til å forstå dette som er idiotene, det er de som er rasistene.

Jo, klart du er intolerant om du mener det. Du er også svært sneversynt. Jeg mener også islam i sin kjerne er det rene vrøvl, men du går litt for langt når du beskriver den på den måten du gjør. Alle religioner har mange forskjellige former for utøvelse, og mange forskjellige begrunnelser for tro og virke, og alt du sier kan brukes på varianter av alle andre religioner også.

Dog, dette har fortsatt ikke noe med rase å gjøre, og jeg er helt enig i at å kalle religionskritikk (enten saklige eller hånlig) rasisme er litt som å kalle brudd på opphavsretten tyveri. Sånn kvasirelatert, men samtidig langt ute på viddene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jo, klart du er intolerant om du mener det. Du er også svært sneversynt. Jeg mener også islam i sin kjerne er det rene vrøvl, men du går litt for langt når du beskriver den på den måten du gjør. Alle religioner har mange forskjellige former for utøvelse, og mange forskjellige begrunnelser for tro og virke, og alt du sier kan brukes på varianter av alle andre religioner også.

Man er ikkje intolerant om man har god og sann grunn for å ikkje like nokon. Det blir jo som å sei at mobbeoffter er intolerant mot mobberen.

Dog, dette har fortsatt ikke noe med rase å gjøre, og jeg er helt enig i at å kalle religionskritikk (enten saklige eller hånlig) rasisme er litt som å kalle brudd på opphavsretten tyveri. Sånn kvasirelatert, men samtidig langt ute på viddene.

Brudd på opphavsretten er tjuveri, fordi det blir lagt inn arbeid i eit produkt som skal bli selt og så tar nokon produktet uten å betale. Dei stjeler da arbeidet dei har lagt inn for å lage produktet.

Lenke til kommentar

Jeg får bare si meg personlig uenig ift. at intoleranse for religion eller aspekter med religion kan sammenlignes med rasisme i alvorlighet, noe lenger enn det kommer vi nok ikke. Ingen er født religiøs, man ender som regel opp med samme overtro som sine foreldre eller oppvekstmiljø. I Norge er det slik at kritikk og latterliggjøring av Islam er rasisme, mens kritikk og latterliggjøring av kristendom er god sport.

Jeg savner et like beskrivende ord for "bigotry" på norsk, kanskje noen kan gi meg et fullverdig synonym?

Jeg snakker ikke om ens mening om et eller annet religion men at man diskriminerer pga andres tro. En arbeidsgiver som diskrimineter pga jobbsøkerens tro istedenfor deres oppførsel og særlig når en ikke ville gi intervju uten å vite noe annet enn deres religion

Lenke til kommentar

Man er ikkje intolerant om man har god og sann grunn for å ikkje like nokon. Det blir jo som å sei at mobbeoffter er intolerant mot mobberen.

Dette virker for meg som en noe merkelig definisjon. Jeg har svært gode grunner til å ikke tolerere at folk tramper rundt med sko inn i leiligheten min, men etter ditt utsagn blir denne setningen en selvmotsigelse.

Brudd på opphavsretten er tjuveri, fordi det blir lagt inn arbeid i eit produkt som skal bli selt og så tar nokon produktet uten å betale. Dei stjeler da arbeidet dei har lagt inn for å lage produktet.

Dette er akkurat samme type ordkløyveri som gjør religionskritikk til rasisme. Brudd på opphavsretten er ikke tyveri etter ordboka eller Norges Lover. Ord som tyveri, piratvirksomhet, og så videre i denne konteksten er metaforer, og intet annet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette virker for meg som en noe merkelig definisjon. Jeg har svært gode grunner til å ikke tolerere at folk tramper rundt med sko inn i leiligheten min, men etter ditt utsagn blir denne setningen en selvmotsigelse.

Du tar vel skade av at folk tramper rundt med sko i leiligheten din? Etterpå må jo du støvesuge eller vaske etter dei, samt at dei sikkert forstyrrar deg om dei trampar rundt der. Når eg skreiv skade var det meir som at noko negativt skjedde mot deg aller andre.

Dette er akkurat samme type ordkløyveri som gjør religionskritikk til rasisme. Brudd på opphavsretten er ikke tyveri etter ordboka eller Norges Lover. Ord som tyveri, piratvirksomhet, og så videre i denne konteksten er metaforer, og intet annet.

Du tar i vertfall arbeidet til dei som lagar det, og er kriminelt etter Noreg sine lover. Du kan jo tenke deg at du hadde slete i fleire år på å lage eit program, så kopierer alle det uten å betale deg for produktet ditt. Da har dei tatt f.eks. to år av livet ditt, sidan du ikkje får noko igjen for det.

Lenke til kommentar

Du må gjerne forklare dette nærmere. Fordi det er nemlig helt feil. Religion er ikke noe mer fritatt for kritikk enn Nazisme.

En kan godt bli kritisk mot et eller annet religion men når jeg ikke får leilighet eller jobb pga min religiøs tro, eller pga min politisk syn er det like ille som rasisme.

Lenke til kommentar

En kan godt bli kritisk mot et eller annet religion men når jeg ikke får leilighet eller jobb pga min religiøs tro, eller pga min politisk syn er det like ille som rasisme.

Hvorfor det? Å tro på gud vitner om manglende logisk tenkning, manglende rasjonalitet, og godtroenhet.

Ingen av disse egenskapene setter jeg særlig høyt på listen over kvaligikasjoner en arbeidstaker bør ha. Kommmer avgjørelser av den ansatte til å bli tatt ved hjelp av bønn? Om han mener at han kan snakke med gud og at gud svarer, er det ikke jobb, men psykiatri personen trenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er rasist dersom du setter sorterer mennesker hierarkisk forhold til fenotype, og samtidig forfekter ulike rettigheter/privilegier for gruppene.

Jeg tror det hadde vært enklere og bedre om vi holdt oss til den definisjonen. (Det er dog plass til genetiske "forklaringer" der.)

Men det er klart, rasisme er blitt et så kraftig begrep at mange vil ha det som paraply. Som noen sa et sted: Ordet rasisme er som ketchup, det kan brukes i alle sammenhenger, og bruker vi rikelig nok av det forsvinner det vi egentlig skulle smake.

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, man er ikke det. Hvis noen kaller deg rasist, og du mener de tar feil, kan du etterspørre en definisjon, og forklare hvordan den ikke passer på deg. Responsen til Skatteflyktning og bas er bare egnet til å forsure stemningen og drepe enhver mulighet for diskusjon.

Nope, Ideal oppsummerer i det hele alt perfekt i innlegg #13 på første side, det er når folk skal dra rasist kortet så fort man stiller seg kritisk til de tingene han ramser opp som dreper enhver mulighet for diskusjon.

Lenke til kommentar

Nope, Ideal oppsummerer i det hele alt perfekt i innlegg #13 på første side, det er når folk skal dra rasist kortet så fort man stiller seg kritisk til de tingene han ramser opp som dreper enhver mulighet for diskusjon.

Begge deler er omtrent like konstruktivt.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Å tro på gud vitner om manglende logisk tenkning, manglende rasjonalitet, og godtroenhet.

Ingen av disse egenskapene setter jeg særlig høyt på listen over kvaligikasjoner en arbeidstaker bør ha. Kommmer avgjørelser av den ansatte til å bli tatt ved hjelp av bønn? Om han mener at han kan snakke med gud og at gud svarer, er det ikke jobb, men psykiatri personen trenger.

Gjennomsnittlige amerikanere erbåde mer religiøse og mer produktive enn gjennomsnittlige europeere. Du har det vanskelig å vise at dette er en negativt egenskap i arbeidsplassen

Det er problemet med bigotry, så enkelt er det ikke

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlige amerikanere erbåde mer religiøse og mer produktive enn gjennomsnittlige europeere. Du har det vanskelig å vise at dette er en negativt egenskap i arbeidsplassen

Det er problemet med bigotry, så enkelt er det ikke

Det kommer helt ann på jobben, og preferanser som sjef. Jeg ville ønsket logiske, selvstendige og rasjonelle ansatte, og da kommer kriste svært dårlig ut. Det sir også noe om hvordan de behandler informasjon de får fra andre, og hvor kritiske de er til denne informasjonen.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på jobben, og preferanser som sjef. Jeg ville ønsket logiske, selvstendige og rasjonelle ansatte, og da kommer kriste svært dårlig ut. Det sir også noe om hvordan de behandler informasjon de får fra andre, og hvor kritiske de er til denne informasjonen.

Slike overfladiske generaliseringer og fordommer minner meg om rasisme og mangler kritiske tenkning evner. Så enkelt er det aldri når det gjelder psykologi. En kan godt bli meget flink på en måte og gjør andre dumme ting på andre måter. Det finnes dumme folk som er religiøse og meget intelligente folk som er religiøse. Det finnes ateister som mener religiøse folk mangler logiske og kritiske tenkning evner men tror på Bigfoot og at drømmer sier hva skal skje i fremtiden

Intersannt nok, ser det ut at mer ateister tror på slike overtroiske saker enn de religiøse, ifølge et undersøkelse fra Baylor University;

The Baylor Survey found that traditional Christian religion greatly decreases credulity, as measured by beliefs in such things as dreams, Bigfoot, UFOs, haunted houses, communicating with the dead and astrology (Ch. 15, "Credulity: Who Believes in Bigfoot"). Still, it remains widely believed that religious people are especially credulous, particularly those who identify themselves as Evangelicals, born again, Bible believers and fundamentalists. However, the ISR researchers found that conservative religious Americans are far less likely to believe in the occult and paranormal than are other Americans, with self-identified theological liberals and the irreligious far more likely than other Americans to believe. The researchers say this shows that it is not religion in general that suppresses such beliefs, but conservative religion.

http://www.baylor.edu/mediacommunications/news.php?action=story&story=52815

Kan det være at folk greier å bli både logiske og ulogiske samtidig? Ifølge denne vitenskapelig undersøkelse finner jeg ikke mer arbeidere som bare følger logikk hvis jeg ekskluderer religiøse folk

Kanskje bedre å vurdere folk uten slike fordommer og gi dem et objektivt prøve som tester deres kritiske tenkning evner på kunnskap og erfaring til det som er relevant til jobben? Logisk tankegang etter å lese denne undersøkelse i hvertfall, synes du ikke eller har du et bedre undersøkelse som støtter dine fordommer?

Lenke til kommentar

Kan det være de samme som er nevnt i dette leserinnlegget?

(Jeg har googlet litt på nettet for å se om jeg kan finne bekreftelser på at det er falskt. Dette har jeg ikke funnet)

Den nettsiden der oser litt av hvert!

Hva det vil si å være rasist? Rasisme finner ofte grobunn i samfunn der økonomiske og sosiale forskjeller kan knyttes til visse folkegrupper. Rasisme oppstår oftest der det forekommer store demografiske endringer over kort tid, eller der det finnes store kulturelle og sosiale forskjeller mellom distinkte folkegrupper. Kilde: Wikipedia

Jeg er ikke rasist, men jeg kan fortsatt ha det morsomt med sånne vitser: Innvandrerkona var gravid, sto på kjøkkenet og bestemte seg for å fortelle det til mannen sin: «Achmed, jeg er på tjokken.» «Javel» svarte Achmed. «Jeg er i stoa.»

Lenke til kommentar

Mener du! Sånt kan du holde for deg selv, skam deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...