Gå til innhold

Tips til rimelig kompakt systemkamera

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lete litt rundt en stund, men for en som ikke en gang vet hva forskjellige ISO verdier er godt for er det ikke så lett å bestemme seg :)

Har tittet litt på:

Panasonic GS5 og GX1

Sony NEX-3N

Canon EOS M

Samsung NX1000

Grunnen til at jeg skal ha kamera er jo for å ta bilder, men jeg synes speilreflekskameraer blir for tungvinte å ta med seg. Det kan godt være jeg kunne klart meg med et vanlig kompaktkamera, men jeg ønsker å etter hvert i det minste ha muligheten til å ta bedre bilder etter hvert som jeg får lært meg litt mer uten å måtte kjøpe nytt med en gang. Jeg kommer aldri til å dra ut i skauen med stativ og kaffetermos - det kommer kun til å bli brukt til hverdags- og øyeblikksbilder, og en sjelden gang jeg er på tur.

En ting jeg har lagt merke til er at noen kameraer ikke har innebygget blitz, men at man må sette på selv ved behov. Sånn rent instinktivt tenker jeg at det er tungvint, men noen som har erfaring med det kan sikkert fortelle om det er en ulempe eller ei?

Ønsker å bruke rundt 3000 ca. Hvertfall ikke over 4000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du har listet opp, så er det Panasonic G5 som er mest likt et speilrefleks i bruk. Det er små forskjeller i bildekvaltiet mellom modellene.

G5 er den eneste modellen med innebygget søker, og GX1 den eneste som støtter ekstern søker. Resten kan kun brukes sammen med ekstern skjerm.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En ting jeg har lagt merke til er at noen kameraer ikke har innebygget blitz, men at man må sette på selv ved behov. Sånn rent instinktivt tenker jeg at det er tungvint, men noen som har erfaring med det kan sikkert fortelle om det er en ulempe eller ei?

En fordel er at du får blitshodet lengre vekk fra selve objektivet; det vil redusere sjansen for røde øyne. Det er ikke så veldig tungvindt, så det bør ikke stoppe deg.

Her er noen bildeeksempler på hva en G5 er kapabel til (bildene er tatt med G6 som har samme bildebrikke som G5):

9491264900_7be2f494c3_z.jpg

9486414447_9dd5bfc785_z.jpg

9459234489_97f3e31fc1_z.jpg

GX1 gir mer eller mindre samme bildekvalitet som G5. Jeg har G3 som har samme brikke som GX1 1, og da kan resultatet bli slik:

9055168161_289112af55_z.jpg

9042593409_a7d432e2fd_z.jpg

9035989586_95e31eef52_z.jpg

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan vel ikke være langt i fra kvaliteten fra et speilrefleks det der.....

Det ER definitivt flotte bilder, men det skyldes fotografens blikk for de gode motiver og god komposisjon.. Du ville ikke sett forskjell om det var brukt speilrefleks.

Tror ikke det hade blitt store forskjellen med mobilkamera heller, stillestående motiver i godt dagslys er ikke så stor utfordring rent teknisk sett.

Lenke til kommentar

Det ER definitivt flotte bilder, men det skyldes fotografens blikk for de gode motiver og god komposisjon.. Du ville ikke sett forskjell om det var brukt speilrefleks.

Tror ikke det hade blitt store forskjellen med mobilkamera heller, stillestående motiver i godt dagslys er ikke så stor utfordring rent teknisk sett.

Enig med eriknor her.

Spørsmålet er vel også hvor mye bildene er etterbehandlet Lightroom. Er det flere bilder som er satt sammen til ett(HDR) osv.

Så lenge vi har verktøy som Photoshop og Lightroom tror jeg ingen vil se forskjell på om bildene er tatt med et kamera til 3000,- kontra et kamera til 8000,- så lenge bildene blir etterbehandlet i ett av disse verktøyene.

Likevel syns jeg bildene til tomsi42 er knallgode da jeg titta på flere av de på flickr.

Lenke til kommentar

Det er egentlig mitt poeng - speilløst er et realistisk alternativ til speilrefleks. I en mer kompakt pakke.

Så lenge vi ser på bildene i små størrelse på web og ikke printer større enn A4, så stemmer det sikkert. Men med GX1 og G5 så er det ingen problem å printe i 50x70 (større enn A2). GX1 kan brukes på ISO 3200 til nød; jeg stopper helst på ISO 2500. G5 tåler fint ISO 3200; den vil jeg nok turt å bruke opp til IS 4000. Med andre ord i samme klasse som APS-C kameraene der ute.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel også hvor mye bildene er etterbehandlet Lightroom. Er det flere bilder som er satt sammen til ett(HDR) osv.

Som sagt, jeg etterbehandler mine bilder lite; bruker 15-30 sekunder per bilde. Jeg bruker aldri teknikker som HDR eller lignende.

En dyktig fotograf som er flinkere til å treffe eksponeringen, vil kunne stille inn kamera en gang for alle og bruke JPEG og få noenlunde like gode bilder.

Likevel syns jeg bildene til tomsi42 er knallgode da jeg titta på flere av de på flickr.

Takker og bukker.

Jeg har også tatt med Fuji X-E1, Canon 6D og Nikon D600 (de er på flickr), og for 90% av de bildene jeg har tatt, så har ikke kamera noe å si. God optikk betyr mye mer.

Lenke til kommentar

Ja det var fine bilder :) Bruker mye photoshop selv, men da til grafikkproduksjon og ikke bildebehandling, men kan vel lære meg det og.

Mye snakk om Panasonic kameraene, noen som har erfaringer med de andre? Sony sitt så jo veldig lite og nett ut.

Lenke til kommentar

Mye snakk om Panasonic kameraene, noen som har erfaringer med de andre? Sony sitt så jo veldig lite og nett ut.

Jeg har prøvd en Sony NEX-6, men den falt ikke i smak. Jeg synes Sony kameraene har for lite direkte kontroller og menysystemet var sært. Jeg fikk rett og slett ikke satt opp kamera slik jeg ville ha ting. Husene er små og nette, men det er ikke objektivene. Utvalget av god optikk er også klart mindre enn hos µ-4/3.

Samsung har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg tok en tur innom youtube og tittet på de forskjellige kameraene og ble ikke helt overbevist av hverken Sony, Canon eller Samsung. Mest fordi menysystemene så veldig tungvinte ut å navigere, spesielt hvis du skal sette opp noe litt fort. Men det er vel kanskje ikke så mye annet å forvente heller i dette prissegmentet.

GF5 synes jeg virket som en modell som var på vei ut? Av de jeg tittet på så hvertfall Lumix GX1 ut som det mest lovende, men jeg skal titte litt videre i morgen før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Jeg tok en tur innom youtube og tittet på de forskjellige kameraene og ble ikke helt overbevist av hverken Sony, Canon eller Samsung. Mest fordi menysystemene så veldig tungvinte ut å navigere, spesielt hvis du skal sette opp noe litt fort. Men det er vel kanskje ikke så mye annet å forvente heller i dette prissegmentet.

Jeg kjenner ikke menyssystemet til Samsung veldig godt; men jeg har sett en av brukermanualene deres. Den var en av de beste jeg har sett; så det bør være greit å bli kjent med kamera ihvertfall.

Canon sine menyer er bedre enn Sony sine, synes jeg. På nivå med Panasonic sine.

Problemet er at disse produsentene har en tendens til å bruke forskjellige navn på samme ting, slik at gjør en overgang fra et system til annet unødvendig kronglete.

GF5 synes jeg virket som en modell som var på vei ut? Av de jeg tittet på så hvertfall Lumix GX1 ut som det mest lovende, men jeg skal titte litt videre i morgen før jeg bestemmer meg.

OK. Er det GF5 du ser på, ikke G5. Den vil jeg ikke anbefale. GF5 har en dårligere sensor enn de som du har sett på. Ta heller en titt på G5. Litt dyrere; men mye bedre.

Både G5 og GF5 er på vei ut. Det er sannsynligvis GX1 også. Det er en fordel å se på de; da du får veldig mye kamera for pengene. Nye GF6 har bedre bildekvalitet enn GF5, men ikke bedre enn GX1. G6 har samme bildekvalitet som G5; så da er det lurt å gå for G5 istedet.

GX1 er et lekkert kamera som jeg kunne tenkt meg selv. Men je har G3 og da blir forskjellen for liten til at det forsvarer et kjøp.

Canon, Samsung og Sony modellene er også på vei ut tror jeg.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Har tittet enda litt mer, men i prisklassen jeg ser på så ser det ut til at GX1 blir "vinneren" for min del, så da blir det anskaffelse av et sånt om ikke lenge.

Godt valg, jeg ville kjøpt den med 14-42mm powerzoom objektivet. Da får du en veldig kompakt kameraløsning. Koster ca. 3500 hos Japan Photo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...