Gå til innhold

Dra hund i halen


Anbefalte innlegg

Er det farlig å dra hunder i halen? Jeg hørtes sikkert ut som en jævel, men det er en av de få half-effektive måtene å få bikkja til å holde kjeft når det går noen utenfor. Ikke hardt, men bare litt forsiktig. Dyret piper ikke når jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hundehale består av bein (det er fortsettelse av ryggsøylen) og muskler. De kan definitivt bli skadet. Det skal nok litt til før leddene skades, men musklene er mer utsatt. Husk at det er samme musklene som kontrollerer blære og endetarmsåpning, og du vil ikke ha en hund som ikke klarer å holde seg...

 

Geir :)

 

Hvordan skal dette da fungere på kuperte hunder? :)

Lenke til kommentar

Hvordan skal dette da fungere på kuperte hunder? :)

Da kappes musklene kirurgisk utenfor kroppen, og gror. Røsker du i halen risikerer du at muskelen revner lenger inne. Men selv hos hunder som er kupert hos veterinær er det ikke uvanlig at de får problemer med å holde seg, fordi muskulaturen ikke reagerer helt på samme måte som før.

 

Nå er jo kupering forbudt i mange land, og man forsøker heller å fjerne halen gjennom systematisk avl.

 

Personlig synes jeg hunder skal ha hale. Vi har en bokser og ville ikke kupert den selv om det var lov.

 

Geir :).

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

 

 

Det er ikke bra og også forbudt etter norsk lov. Er du klar over hvor mange muskler og følelser en hund har i ørene?

 

Ikke bra!! Det finnes bedre måter :)

River ikke no hardt, bare slik at han skjønner at det var dumt å gjøre :) har ikke gjort d på over et år da hunden er blitt veldig lydig og flink :) glad og lykkelig hund!

 

Hvilke andre metoder foreslår du da?

Lenke til kommentar

Jeg bruker en veldig enkel metode når det kommer til hverdagslydiget: Lær hunden hva den skal gjøre i stedet for å lære den hva den ikke skal gjøre. Feks, hvis hunden din hopper på mennesker, lær den hvordan den skal hilse. Hvis hunden bjeffer på folk som kommer på besøk, lær den hvordan den skal være når det kommer besøk.

 

Når du setter deg i en taxi sier du hvor du skal, du sier ikke hvor du IKKE skal.

 

 

Har så mange sånne tips, kanskje jeg skal starte en egen Hverdagslydighetstråd? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker en veldig enkel metode når det kommer til hverdagslydiget: Lær hunden hva den skal gjøre i stedet for å lære den hva den ikke skal gjøre. Feks, hvis hunden din hopper på mennesker, lær den hvordan den skal hilse. Hvis hunden bjeffer på folk som kommer på besøk, lær den hvordan den skal være når det kommer besøk.

 

Når du setter deg i en taxi sier du hvor du skal, du sier ikke hvor du IKKE skal.

 

 

Har så mange sånne tips, kanskje jeg skal starte en egen Hverdagslydighetstråd? :D

Haha, kanskje det! Takker for tips :)

Lenke til kommentar

Hund som hopper

Har du noen gang møtt en hund som hopper når den hilser på mennesker? Har du en hund som overfaller personer når de kommer på besøk?

De fleste vil svare ja på begge eller en av disse spørsmålene.

Det er flere løsninger på denne atferden, det første du må tenke er: Hvorfor hopper hunden?

Når hunden var valp eller hvis hunden er liten så får de mye oppmerksomhet når de hopper opp på beinet. Dette gjør at hunden vil fortsette med hoppingen. Når den valpen har blitt en voksen hund på kanskje 50 kg er det ikke like søtt.

Da kan vi tenke slik; hva er hunden ute etter når den hopper? Jo, oppmerksomhet. Fjern dette. Hvis hunden hopper så snur du deg vekk, gå gjerne unna og ikke se på, snakk med eller rør hunden. Bare fjern deg selv. Du som hundeeier bestemmer selv hva din hund skal utsettes for, og kan lett be personer som hilser på din hund å gjøre det samme. Gi hunden masse oppmerksomhet, kos, ros og annen belønning når hunden hilser på en måte du ønsker!

Dette fører meg til en annen metode for å rette hopping på:

Hvordan vil jeg at hunden min skal hilse på meg når jeg kommer hjem fra jobb, eller andre som kommer på besøk? Jeg vil at mine hunder skal gå rolig frem, sette seg og vente på at folk vil hilse på dem. Da kan jeg lære inn denne atferden.

Da må man ha andre personer man kan bruke som hjelp. La hunden gå mot en person, be personen om å snu seg eller gå vekk hvis hunden hopper eller er “vill”. Når hunden har roet seg får den ros, masse belønning hvis den setter seg. Etterhvert prøver du med mindre kjente personer for hunden.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...