Gå til innhold

Dette er Hyperloop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28 personer per 30 sekunder gir en makskapasitet på 3360 personer per time. Det var ikke imponerende. Dette høres ut som et luksusfartøy a la concorde og ikke noe som kan erstatte jernbanen for de store massene.

 

Hvis de kjører døgnet rundt og klarer å fylle 50% av setene og har en break even-horisont på 5 år (med 0 rente og 0 driftsutgifter) så må bilettprisen bli 237 kroner/39 dollar. Klarer de det? Hva koster tog/buss på samme strekning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

28 personer per 30 sekunder gir en makskapasitet på 3360 personer per time. Det var ikke imponerende. Dette høres ut som et luksusfartøy a la concorde og ikke noe som kan erstatte jernbanen for de store massene.Hvis de kjører døgnet rundt og klarer å fylle 50% av setene og har en break even-horisont på 5 år (med 0 rente og 0 driftsutgifter) så må bilettprisen bli 237 kroner/39 dollar. Klarer de det? Hva koster tog/buss på samme strekning?

 

Ja, men nå koster de også 10% av hva det ville koste og bygge jernbane + at de (ifølge hans egen presentasjon) er ganske mye mer miljøvennlige pr passasjer en jernbane.

Lenke til kommentar

Klarer de det? Hva koster tog/buss på samme strekning?

 

Kjapt søk på tog fra LA til SF er at det ikke finnes. Man må ta buss - tog - buss. Pris 59$ (per pers) tidsforbruk: 9,5t

 

Leiebil på samme strekning hente LA levere i SF

Pontiac G5 (god plass til 4 pers) 54$ + ca. 40$ bensin tidsforbruk 5,5t

 

Lenke til kommentar

28 personer per 30 sekunder gir en makskapasitet på 3360 personer per time. Det var ikke imponerende. Dette høres ut som et luksusfartøy a la concorde og ikke noe som kan erstatte jernbanen for de store massene.Hvis de kjører døgnet rundt og klarer å fylle 50% av setene og har en break even-horisont på 5 år (med 0 rente og 0 driftsutgifter) så må bilettprisen bli 237 kroner/39 dollar. Klarer de det? Hva koster tog/buss på samme strekning?

 

Tog + buss samme strekning koster $60 og tar rundt 10 timer i dag.

Lenke til kommentar

"Ståltuber" ?

"Strålevåpen" ?

"samme lineære motorer som i elbilen Tesla Model S" ?

 

Her var det mye tull.

På norsk sier vi "stålrør".

"Strålevåpen" er vel en misforstått oversettelse av "rail gun" (?).

Tesla Model S bruker ikke lineær-motorer.

 

Les PDF-filen det er linket til. Denne norske oversettelsen er ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med flere her, det snek seg inn en kommafeil i innlegget mitt nedenfor. Del alle tall på 10 :)

 

Allikevel er det imponerende, og det vil på mellomlange strekninger fjerne alle fly. Lokaltrafikk, som Intercity-triangel og innfartsveier vil vi allikevel trenge.

 

---

 

Hva er ikke imponerende med 33 600 personer pr time? Det kan erstatte rundt 100 fly. 100 fly hver time. Det er snakk om en strekning omtrent tilsvarende Oslo-Trondheim, om enn med noe bedre vei.

 

En bilvei har enkelt sagt en kapasitet på 1 200 biler/time/felt hvis det er 3sek avstand mellom hver bil. Med to personer pr bil (virkelig "fyllingsgrad" er lavere) trenger vi etter mine beregninger 14 kjørefelt hver vei for å flytte tilsvarende antall mennesker med bil.

 

T-banen i Oslo har en teoretisk makskapasitet på 36 tog pr time iflg Ruter. Med 500 passasjerer pr tog (nevnt på T-banens Wikipedia-side) har Hyperloop dobbel kapasitet.

 

 

 

28 personer per 30 sekunder gir en makskapasitet på 3360 personer per time. Det var ikke imponerende. Dette høres ut som et luksusfartøy a la concorde og ikke noe som kan erstatte jernbanen for de store massene.

 

Hvis de kjører døgnet rundt og klarer å fylle 50% av setene og har en break even-horisont på 5 år (med 0 rente og 0 driftsutgifter) så må bilettprisen bli 237 kroner/39 dollar. Klarer de det? Hva koster tog/buss på samme strekning?

Endret av gaffeltruck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner mye om konsepter for transatlantisk transport, type London-New York på en halvtime. Slike rørgående hurtigtog-konsept var vel presentert allerede for 10 år siden, om ikke det var enda lengre siden. Nytt bruksområde og noen endringer i disse planene, men ikke revolusjonerende før noen faktisk bygger det.

Lenke til kommentar
Ja, men nå koster de også 10% av hva det ville koste og bygge jernbane

Hvis man trenger 10 parallelle hyperloop-baner for å gi samme kapasitet som jernbane så forsvinner kostnadsfordelen. (Andre fordeler som hastighet består selvsagt)

 

Med regnefeilen til gaffeltruck kommer Hyperloop temmelig dårlig ut. Uten å ha kontrollregnet:

- Oslotrikken har i dag 5 ganger høyere kapasitet

- Hyperloop erstatter kapasiteten til 1,4 motorveifelter forutsatt null busser og elendige 2 pers/bil fyllingsgrad.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

28 personer per 30 sekunder gir en makskapasitet på 3360 personer per time. Det var ikke imponerende. Dette høres ut som et luksusfartøy a la concorde og ikke noe som kan erstatte jernbanen for de store massene.Hvis de kjører døgnet rundt og klarer å fylle 50% av setene og har en break even-horisont på 5 år (med 0 rente og 0 driftsutgifter) så må bilettprisen bli 237 kroner/39 dollar. Klarer de det? Hva koster tog/buss på samme strekning?

 

Men, så er det nokså fri fra friksjon, som gjør at driften må jo bli veldig billig. Solcellepaneler forurenser ikke annet enn ved produksjonen av panelene, som alt annet som må produseres i denne verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man trenger 10 parallelle hyperloop-baner for å gi samme kapasitet som jernbane så forsvinner kostnadsfordelen. (Andre fordeler som hastighet består selvsagt)

 

Med regnefeilen til gaffeltruck kommer Hyperloop temmelig dårlig ut. Uten å ha kontrollregnet:

- Oslotrikken har i dag 5 ganger høyere kapasitet

- Hyperloop erstatter kapasiteten til 1,4 motorveifelter forutsatt null busser og elendige 2 pers/bil fyllingsgrad.

 

2 personer per bil høres ikke ut som elendig fyllingsgrad, spesielt ikke i området. Jeg har kjøt i LA-området, med ett eneste 2+-felt var det mindre trafikk i det feltet selv med 7 felt som ikke var 2+, jeg tipper fyllingsgraden er under 1,5 på personbiltrafikk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er relativt. Fyllingsgraden i morgenrushet på E18 inn til Oslo ble vist målt helt ned til 1,16 for noen år siden (og brukes fortsatt som politisk argument mot bilisme). Relativt sett kan vi si at selv 1,5 ville vært bra i det tilfellet. 2,0 = elendig var kanskje å ta litt i. Mindre dårlig er et bedre adjektiv.

 

I Norge vil jeg tippe at gjennomsnittet for biler med hvite skilter er ca 5 seter. 40% fyllingsgrad er relativt bra sammenlignet med 23% fyllingsgrad, men jeg skulle gjerne sett 60-80% fyllingsgrad i et veikostnadsperspektiv.

Lenke til kommentar

28 personer skal altså gå inn i kapselen, finne setet sitt, legge fra seg bagasjen, sette seg ned, og spenne seg fast - på 30 sekunder?

 

Hmm... skeptisk.

 

Man kan løse det problemet ved å ha flere parallelle ombordstigningsperronger, men da trenger man et manifold-system (=sporveksler) for å få ført kapslene inn i hovedtunnelen. (Og tilsvarende i andre enden.) Mer kompleksitet, større slitasje, dyrere drift.

 

Det tok 30 år fra The Wright Flyer til kommersiell flypassasjertransport var i gang. Det har tatt mer enn 50 år fra Vostok 1 til kommersiell rompassasjertransport (Virgin Galactic) er i gang. (Og foreløpig er det bare snakk om "tivoli-turer".)

 

Hvis dette systemet noen gang skal bli bygget, så trengs det nok først et demo-system der man kan utvikle teknologien og etter hvert løse de problemene som vil dukke opp. Uansett, det vi har nå er bare et konsept - veien er lang fram til en fullstendig System Design Description.

Lenke til kommentar

28 personer skal altså gå inn i kapselen, finne setet sitt, legge fra seg bagasjen, sette seg ned, og spenne seg fast - på 30 sekunder?

 

Hmm... skeptisk.

 

Man kan løse det problemet ved å ha flere parallelle ombordstigningsperronger, men da trenger man et manifold-system (=sporveksler) for å få ført kapslene inn i hovedtunnelen. (Og tilsvarende i andre enden.) Mer kompleksitet, større slitasje, dyrere drift.

 

Det tok 30 år fra The Wright Flyer til kommersiell flypassasjertransport var i gang. Det har tatt mer enn 50 år fra Vostok 1 til kommersiell rompassasjertransport (Virgin Galactic) er i gang. (Og foreløpig er det bare snakk om "tivoli-turer".)

 

Hvis dette systemet noen gang skal bli bygget, så trengs det nok først et demo-system der man kan utvikle teknologien og etter hvert løse de problemene som vil dukke opp. Uansett, det vi har nå er bare et konsept - veien er lang fram til en fullstendig System Design Description.

 

Man kunne for eksempel satt manifolden med materørene overfor hverandre og la tyngdekraften få vogna i sving som på en berg-og-dalbane :)

 

Slitasje vil man ha med hva enn det er, og man må analysere og jobbe seg fram til hva det er som slites og hvordan man kan redusere slitasje. Man har i dag så mye fin teknologi at friksjon tror jeg de nok skal få bukt med. Det kan jo hende prototypene ikke er fullgode, og at det kommer noen endringer etter prøveperiodene er over.

 

Å mate baggasje kan man organisere med maskinmating, eller menneske + maskinmating, altså en arbeider laster baggasjen på mens alt du behøver er å få kommet deg ombord. Pensjonister kan man jo ha egne klokkeslett for eller å mate dem ombord som med baggasjen. Be dem om å lukke øynene et lite øyeblikk fordi dette er enten godta litt humping på vei ombord eller la være å reise med oss.

 

Er man fantasifull nok så finner men løsninger på mye.

 

En annen ting man kan gjøre er å ha opplæringskurs som på sikkerhetsopplæring til en oljerigg. Eller man kan ha røde og grønne lyssignaler samt et kobbel med avkastere som sørger for at ingen blir klemt noe sted og som står parat til å trykke på nødstoppen. Som gjør at kapselen selvfølgelig blir forsinket.

 

Alt må tenkes igjennom og testkjøres til minste detalj, samt værste scenario-opplegg må prøves ut på "alle" mulige måter.

 

Samt at både i designfasen og i sluttfasen så må man også inkludere en stressfri komfort, slik at dette transportmiddelet blir attraktivt å bruke.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...