Gå til innhold

Ta med 8x10" kamera på tur


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne havnet rett, eller om den skulle ligge under analoge kameraer.

 

Men saken er at jeg sliter litt med å finne en sekk eller ett eller annet som er stort nok til at jeg får med meg 8x10" storformatkameraet med på tur. Til nå har jeg kun hatt det i bilen, og fotografert i nærheten av den. Men jeg ønsker å kunne ta det med å gå litt lenger unna der det er bilvei.

 

Det er et monorailkamera, og bakstykket, den største delen på kameraet er cirka 49x43x14 cm når kameraet er demontert. så kommer skinne (ca 49cm), framdel med linsebrett og optikk og et par filmkassetter og sikkert noen andre småting som lupe, lysmåler, snorutløser osv. Jeg har googlet en del, og sett på utvalget til de fleste kjente produsentene av fotosekker uten å finne noe.

 

Noen her som har forslag til en sekk av ett eller annet slag som kan romme dette? Gjerne med mulighet til å feste et tungt stativ på. Men stativet er et Berlebach Uni ettellerannet stort og tungt, så jeg har tatt høyde for at jeg må bære det for hånd.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Interessant video. For litt lengre turer med behov for telt og sovepose, har jeg et mindre 4x5" system eller mellomformat på 6x7cm jeg bruker. Jeg kommer nok ikke til å ta den 8x10" jeg har nå med på langtur siden den er såpass stor og tung som den er. Det får bli en gang jeg har råd å kjøpe meg et 8x10 klappkamera. Det jeg trenger til denne her er en sekk som er egnet og stor nok, gjerne med litt polstring. :)

Lenke til kommentar

Muligens du må improvisere litt med en vanlig storsekk og polstring :) , har selv en fotosekk og med å ta ut alt av skillevegger er det plass til mitt Graflex speed 4x5 format , men det blir jo litt kaos siden alt samles i et rom . Med alt man trenger er et høvelig tungt å trø en lang tur :) , men artig og dyrt ......

Lenke til kommentar

Capro er ett firma på Melhus i Sør Trøndelag, de lager fligt-cases men spesialtilpasset foam som der man freser ut de formene man trenger.

 

Har du er stor sekk så er det bare å ringe eller noe så kanskje de kan lage noe innlegg i foam som forvandler ursekken til en gedigen kamerasekk.

Lenke til kommentar

Capro er notert.

 

Men må uansett ha en stor nok sekk. Det er railfestet under og "stativene" på siden av selve bakstykket som tar sånn plass. Men jeg får nok bare bite i det sure eplet og innse at ingen har laget sekker for så store monorailkamera. I tillegg til bakstykket må jeg jo ha med fremdelen med linsebrett og objektiver. Jeg får se litt utenom kamerasekkverdenen og se om jeg finner en vanlig, stor sekk.

 

Takk for svar så langt. :)

Lenke til kommentar

Har du sett på F-Stop sitt utvalg av sekker? De reklamerer stadig for sin fortreffelighet til foto-expedisjoner med masse utstyr, dog har jeg ikke sett noe reklame med ditt format :-)

 

Se litt på de to største:

http://fstopgear.com...tain/satori-exp

http://fstopgear.com...ntain/tilopa-bc

 

Uansett er dette modulbaserte sekker hvor du selv tilpasser innmaten i sekken etter behov. Du kjøper såkalte ICU'er (Internal Camera Units) i forskjellige størrelser og stuffer ned i sekken (en eller flere). Selv har jeg en medium sekk (modell "Loka" )+ 2 ICU'er (medium og stor). Disse er romslige og gode for vanlig dslr og jeg vil gjette at du kan bruke slike ICU'er til ditt kamera også. Veggene i ICU'ene er flyttbare og muliggjør mange kombinasjoner.Positivt er at sekkene lett kan kombineres med utstyr og vanlig turinnhold.

 

Jeg har strappet fast det største Alu stativet til Induro, litt vinglete ble det men det skyldtes nok at jeg ikke hadde rette stropper og festeteknikk.

 

Det er norsk forhandler men også mulighet til å kjøpe fra EU. Største ulempen er at de er særs populære og notorisk utsolgte og jeg måtte vente i noen måneder på den største ICU'en da jeg shoppet.

 

Hvis ønskelig kan jeg legge ut bilde av ICU'ene med metermål, så kan du selv vurdere om dette er aktuellt.

 

edit: Fant cm-mål på største ICU tilslutt og det ser ut som de er for smale, bugger! :-(

External Dimensions (cm): 17.8 Length x 29.2 Width x 48.3 Height

Endret av AVF_Kokken
Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å ta av skinnen fra kamera, blir alt straks mye enklere. Da trenger du bare kjøpe en vanlig sekk som har store nok dimensjoner. Da fester du bare skinnen utenpå sekken. Jeg bruker selv en Norrøna Recon Pack til å bære mitt 8x10, fordi jeg ikke har plass til det i fotosekken. Det finnes alltids en løsning.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Ja, AVF_Kokken det ser ut som de ble litt for smale. Selv om sekken ellers så veldig praktisk ut. Jeg har sett litt på denne og, men den er og for liten.

 

Hvis du har mulighet til å ta av skinnen fra kamera, blir alt straks mye enklere. Da trenger du bare kjøpe en vanlig sekk som har store nok dimensjoner. Da fester du bare skinnen utenpå sekken. Jeg bruker selv en Norrøna Recon Pack til å bære mitt 8x10, fordi jeg ikke har plass til det i fotosekken. Det finnes alltids en løsning.

 

Jeg har mulighet til å ta av skinnen. Men de fotosekkene jeg har sjekket, har ikke plass til bakstykket, som er den største delen. Så jeg må nok se etter en vanlig tursekk. Den Norrøna-sekken var dyr, men den så stor og god ut. Men klarte ikke å finne innvendige mål på den. Ikke annet enn at den rommer 125 liter.

 

Jeg har sendt en del mailer frem og tilbake med photobackpacker.com, og den sekken de har passer ikke til mitt kamera selv om den skal passe 8x10" kamera og i følge nettsiden demmes. Den rommer såvidt 4x5" kameraet mitt. :)

Lenke til kommentar

Har du vurdert å bare kjøpe en pakkrame og feste det du har av oppbevaringsbeholdere på den? Tidligere var det mange som produserte slikt, men en kjapp googling fant bare Fjellrevens versjon. På en ramme kan du feste nesten hva som helst innen rimelighetens grenser. Eventuelt bruke et regntrekk over det hele når det er behov for det.

 

Mye rimeligere vil det sikkert være å finne en billig pakkrammesekk på et loppemarked og fjerne selv sekken, men de rammene har ikke like stor praktisk hylle nederst som Fjellreven-modellen jeg linket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert å bare kjøpe en pakkrame og feste det du har av oppbevaringsbeholdere på den? Tidligere var det mange som produserte slikt, men en kjapp googling fant bare Fjellrevens versjon. På en ramme kan du feste nesten hva som helst innen rimelighetens grenser. Eventuelt bruke et regntrekk over det hele når det er behov for det.

 

Mye rimeligere vil det sikkert være å finne en billig pakkrammesekk på et loppemarked og fjerne selv sekken, men de rammene har ikke like stor praktisk hylle nederst som Fjellreven-modellen jeg linket til.

 

Det finnes en pakkramme til Ally-kanoer også. Og man kan kanskje også få tak i en pent brukt bæremeis og ta av de delene man ikke trenger. Det siste alternativet kan sikkert bli ganske rimelig om man finner et greit tilbud på finn.no f.eks.

Lenke til kommentar

Recon pack sekken jeg har er en pakramme. Det fine med Norrøna er at produktene har livstidsgaranti. Så kjøper du en slik har du aldri bruk for en annen sekk resten av livet. Jeg får plass til 8x10 kamera mitt, fotobaggen og 4x5 i sekken samtidig. Da har jeg fremdeles god plass til andre ting. Jeg kan også ta av selve sekken og feste ting til rammen. Kan ta noen mål av sekken hvis det er interessant.

Lenke til kommentar

Pakkrammer er ikke så dumt. Takk for tipset. Viste ikke at man fikk kjøpt dem uten selve sekken. Men hadde vært fint å hatt en sekk jeg kunne putte utstyret inni.

 

 

 

Recon pack sekken jeg har er en pakramme. Det fine med Norrøna er at produktene har livstidsgaranti. Så kjøper du en slik har du aldri bruk for en annen sekk resten av livet. Jeg får plass til 8x10 kamera mitt, fotobaggen og 4x5 i sekken samtidig. Da har jeg fremdeles god plass til andre ting. Jeg kan også ta av selve sekken og feste ting til rammen. Kan ta noen mål av sekken hvis det er interessant.

 

Hvis du har mulighet til å måle sekken innvendig, hadde det vært genialt. :)

Lenke til kommentar

Har faktisk funnet en sekk som jeg kan bruke. Kjøpte en sekk fra photobackpacker.com som jeg egentlig skulle bruke til 4x5" kameraet. Regnet med at denne ble for liten til 8x10 monorailkameraet. Selgeren mente og den ble for liten. Men når jeg fikk sekken viste det seg at bakstykket, filmholderne og objektivet fikk plass i "hovedrommet", mens framdelen med linsebrett og klede fikk plass i lommen fremme på sekken, og annet smånips får plass i sidelommene. Railen fester jeg på utsiden av sekken. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...