Gå til innhold

Færre i helsekø?

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen her inne som er for en 100% privat helsetjeneste.

Men å benytte de plassene som allerede er hos de private er jeg for.

Jeg er også for at man skal både ha ett privat og offentlig tilbud. Valgfrihet syns jeg er viktig.

Det viktigste er at pasienten får best mulig behandling og blir frisk, ikke nødvendigvis hvem som utfører den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem man har i andre land med masse store private sykehus, er at de kun er tilgjengelig for mennesker med penger. De beste legene og ansatte blir tilbudt mer i lønn om de bytter jobb til private sykehus, noe som vil komme meget uheldig ut på offentlige sykehus.

Jeg tror ikke det vil bli like ille som i mange andre land, men dette er uansett ikke så heldig.

Skal vi godta private politistasjoner i Norge og kanskje?

Og angående Høyre, om at flere må betale hele operasjonen selv, det vil sikkert gå utover folk som ikke har penger og trenger operasjon og.

En ting som er sikkert: blir det regjeringsskifte, så blir de både vinnere og tapere. Og jeg håper virkelig ikke at taperne får det stort verre enn hvordan de har det i dag.

Og blir om staten betaler oss for å bruke private klinikker og, så vil vel køen bli mye større der og etter hvert.

Personlig så syntes jeg at regjeringen heller burde satset mer på det offentlige, bygge ut sykehusene, ansette flere og få bukt på sykehuskøen på den måten. Det er ikke meningen at private sykehuseiere skal tjene masse penger på at vi trenger helsetjenestene våre.

Lenke til kommentar

Her får du info om en av den største årsaken til helsekø.

http://www.dagbladet.no/2011/05/25/nyheter/sykehus/leger/papirarbeid/16653468/

"Leger må dessuten bruke mer tid på datasystemer som ikke fungerer bra nok, og de må gjøre skrivearbeid som sekretærer tidligere tok seg av"

Det er jo så smart å bruke leger som tjener +- 1mill i året istedenfor sekretærer som har +-350000.- på papirarbeid.

Artikkelen er fra 2011 og jeg er sikker på at det ikke er blitt mindre papirarbeid.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Bra poeng Skatteflyktning. Likevel kan jo arbeidsmetodene være annerledes. Dersom det var færre justismord med privat politi, så ville jeg ha gått for den private løsningen, helt klart. Men politiet må jo jobbe innenfor visse rammer. Dersom det kun var døgods de rev opp med røttene og at de greide å verne det andre som er av betydning, så ja.

Lenke til kommentar

Hører mye snakk fra høyresiden om at vi må få ned helsekøen, men lite snakk om hvordan dette skal gjøres. Det jeg lurer på er hvilken virkemidler er det snakk om å bruke?

Jeg tenker på det slik: Vi har et fast antall helsepersonell i Norge, uavhengig av hvem som sitter med regjeringsmakten. Så hvordan vil egentlig høyre gjøre helsekøene mindre? Det er snakk om å kjøpe helsetjenester fra de private. Er det snakk om å da sende pasienter til utlandet for behandling? Vil utenlandske bedrifter etablere seg i Norge og selge helsetjenester til det norske folk?

Det går mye på organisering.

Jeg vet om en øyelege som ble drittlei av at det tok så lang tid mellom operasjoner. Han foreslo å innrette stuene etter en stue til høyre øye og en stue til venstre øye, slik at man ikke måtte bytte om så mye på posisjon av anestesibenk, bord og annet utstyr mellom hver pasient. Han tenkte at han nærmest bare kunne rive av seg engangsfrakken og hanskene, og gå inn på stuen ved siden av.

Dette møter stor motstand fra sykepleierene, fordi det innebærer at de må jobbe mer og drikke mindre kaffe.

Ila en dag er du god i Norge om du får operert 3 pasienter på en dag. Det er sykt mye venting mellom operasjoner. Men fordi det er uforutsigbart til en viss grad hvor lang tid det tar, så er det pes å få klemt inn to polikliniske pasienter i ventetiden imellom. Det vil jo ikke legene heller, de kan jo gi så evig langt faen i hvor store køene og ventelistene er. Hvem ønsker å jobbe under stress unødvendig?

Så blir legene mobbet til å ta kveldspoliklinikk. Det er også utrivelig å måtte jobbe kveld, men de får i hvert fall betalt for det.

Det er stor kapasitet på nyutdannede leger, men det er lav kapasitet på spesialister, og det er lav kapasitet på folk som innenfor kirurgiske fag, kan operere. Det er enda mindre kapasitet på folk som kan operere, og som oppfyller alle systemets stadig ekspanderende sosiale krav til sosiale ferdigheter og rådende holdninger, f.eks ovenfor damer mtp likestilling, noe som er et gjentakende problem med importleger. Jeg personlig vil at noen skal gi meg en kompetent vurdering raskt som faen, dersom jeg tar menisken, og kan ende opp uten å få sydd den, og høy risiko for slitasje, og tar gjerne en rasist-misogyn-araberlege, dersom alternativet er å ikke få lege. Jeg hadde tatt det som fastlege også, sist sted hvor jeg var, endte jeg opp med å ikke ha fastlege, fordi jeg ikke fikk fastlege, det var ikke plass på noen lister.

Det er lav kapasitet på spesialister, fordi systemet slik det er laget, gjør det svært tidkrevende og vanskelig å bli spesialist. Du skal gjøre tunga veldig brun for å bli spesialist, spesielt innenfor de fagene hvor du må lære deg prosedyrer som f.eks ultralydundersøkelse av hjertet, eller å sy blodårer på gamle pasienter med masse avleiringer og tranghet. Her er det rett og slett interessekrig mellom de som ønsker sentralregulert kvalitetskontroll for yrkesbetegnelse, og de som ønsker det friere.

Private kan på den annen side operere mer, fordi de opererer enkle tilstander, eller de opererer enkle prosedyrer som egentlig ikke var fordelaktig for pasienten. På den måten får man også opp antall behandlede pasienter, men jobben som er gjort, er ikke noe "bedre" av den grunn. Dette er også en måte man begynner å trikse i de nye helseforetakene ved sykdomskode-styrt utbetaling. Du har behandlet så mange koder, men måten kodene vektes på kan gjøre det lønnsomt med bullshitbehandling. Det problemet hadde du ikke med den gamle rammefinansieringen, men der var problemet at det lønte seg å bruke penger, så politikerene skulle se at det var et behov, og politikerene hadde ikke ryggrad til å være de som satte ned foten for hvor mye behandling, og hvem som skulle få.

Det har resultert i at politikerene har toet sine hender, og opprettet helseforetak, som skal fungere som i det private, men ikke er privat. De tar da alle andre hensyn enn hva som er pasientens beste på toppen, og dumper ansvaret for all møkkabehandling, alle elendige datasystemer, alle systemfeil på helsepersonellet, og truer folk direkte hvis de åpner nebbet, på lik linje med hvordan man ser store psykopatbedrifter agerer i det private, sånn som f.eks siemens, for de som husker anklagene om smøring, og varslerskandalene fra 90-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er at pasienten får best mulig behandling og blir frisk, ikke nødvendigvis hvem som utfører den.

Ca. ingen blir friske. Skal du bli frisk driver du ikke med behandling, men med forebygging. Kom deg ut og tren, og da med noe som har lavt skadepotensiale.

Lenke til kommentar

Wow!

Ca. ingen blir friske. Skal du bli frisk driver du ikke med behandling, men med forebygging. Kom deg ut og tren, og da med noe som har lavt skadepotensiale.

Wow!

Så om alle trener så blir ingen syke eller rammet av kreft, eller blir utsatt for ulykker?

Godt ikke du er lege ihvertfall

• Liker 3
Lenke til kommentar

Slipper man øyeoperasjoner også om man aktivt trener?

Du fikk en Likes av meg for historien om øyelegen som ønsket et rom for høyre øye og et annet rom for venstre øye.

Endret av G
Lenke til kommentar

Åhhhh..... idioter og flisespikkere. Vanskelig å skjønne hva jeg mener, eller. Du blir ikke frisk av å få medisiner etter et hjerteinfarkt, du har fortsatt haugevis av avleiringer i blodårene dine, og skal du unngå livsstilssykdommer så langt det lar seg gjøre, må du spise og leve sunt - du kan ikke bare bla opp penger for lege i etterkant, jeg vet jeg ikke skulle ha skrevet det, det var jo så jævlig selvfølgelig. Men, men.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man bli frisk av medisin uten trening.

Men neste gang du får høy feber og influensa, så kan du selvsagt prøve å trene dette vekk istedenfor å ta medisin.

At trening hjelper mot å forbebygge, det er ingen hemmelighet. Men trening kan likevel ikke erstatte medisin og helsevesen.

Lenke til kommentar

Ser hva du sier, men medisinområdet for infeksjon er mye større enn du tror. Men ja, veldig mye fint vi har som ikke blir kurert, f.eks eksem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...