Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan en dårlig strømforsyning slå ut hele systemet?

Anbefalte innlegg

Våknet nylig til en litt urovkkende lukt fra serveren, her luktet det svidd lang vei for å si det mildt.. Serveren har kjørt en helt standard, plain Chieftec 550W PSU som fulgte med Chieftec 3U UNC-310RS-B-500 rackkabinett. Tror det er noe ala Chieftec CTG-550-80P eller noe i den duren.

Det luktet i hvertfall svidd lang vei og serveren var naturligvis helt død, lukten så ut til å komme hovedsaklig fra PSU og de fire 80mm viftene til kabinettet. Fant frem en Artic Cooling 500W PSU som jeg har for å teste med systemet er like stein dødt med denne også.

Så da er det jo bare å røske ut samtlige komponenter å starte så bart som mulig i et forsøk på å se hva som ikke fungerer og hva som faktisk fungerer, "heldigvis" så har jeg en helt identisk server med 99% av de samme komponentene bare uten de 6x Western Digital RE 2TB disker så det var ganske enkelt å få testet ut hver og enkelt komponent ved å bare ta en og en ting fra det andre systemet som tross alt fungerer helt fint.

Så langt har jeg kommet frem til følgende:

- Hovedkortet virker dødt

- Viftene til kabinettet virker dødt

- Samtlige fire minnerbrikker virker døde

- Alle seks harddiskene (!) virker døde, er hvertfall plent umulig å få kontakt med de og med tanke på at jeg kjørte software RAID i Windows Server 2012 så burde de jo ha dukket opp på en eller annen måte ved å starte de opp med Windows Server 2012 på den andre serveren regner jeg med.

- SSD som kjørte systemet rapporterer bare en hel masse SMART error, vennligst kontakt supplier for RMA

Kort sagt så virker ALT død for utennom GeForce GT 620 skjermkortet, prosessorvifta og kanskje prosessoren, den er jeg litt usikker på enda for den gir ofte blåskjerm men ser ut til å fungere så det kan være noe annet muffens.

Det jeg stusser litt over, jeg har vært borti strømforsyninger som har røket tidligere og at det kan ha vært litt overspenning involvert som gjerne drar med seg minnebrikker og litt sånt. Men at det skal slå ut hele systemet totalt sånn som det her har jeg aldri opplevd og jeg trodde disse strømforsyningene kom med beskyttelse mot overspenning så de i realiteten ikke skal kunne torpedere hele systemet på denne måten?

Har jeg bare vært latterlig uheldig her? Hva er det som kan forutsake at strømforsyningen plutselig tar kvelden og brenner opp på denne måten? Det har ikke vært noe tordenvær eller noe av den typen i løpet av natta og vi har jo temmelig oppegående overspenningsvern, samtidig som serverne står koblet til forgrener med ekstra overspenningbeskyttelse just in case.

Regner med at det nå bare er å ta å finne frem leverandør av hver enkelt komponent for garanti, alt er under 2år så det burde ikke være noe tema sånn sett og det meste her er jo serverkomponenter med 3-5år garanti, dessuten har man jo 5år reklamasjon men jeg vet ikke helt hvordan leverandører stiller seg til overspenning fra defekt strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var trist å høre.

Har selv hatt strømforsyninger som har blitt ødelagte, men de har aldri tatt med seg flere deler enn seg selv.

Jeg tipper jo du burde få et kjapt svar ifra Chieftec, og etter min mening om PSU'en har gitt fra seg overspenning burde jo de være dem som erstatter resten av komponentene om ikke de andre fabrikantene fratar seg alt ansvar når slikt skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...