HKRoed Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Hei! Har nå fått tilbud på hjemmePC på jobben, og lurer på hva dere synes om disse tilbudene. Stasjonær: HP Pavilion t260 Prosessor Intel P4 - 3,06GHz med SIS651 brikkesett Minne 1GB DDR-SDRAM 333MHz. Nivå 2 cashe 512 kB Datalagring 250 GB Ultra DMA harddisk DVD-rom stasjon 16x maks. DVD brenner +R/+RW 6-i-1 minnekortleser Kommunikasjon V-92 modem 10/100BT nettverksgrensesnitt (tipper dette er nettverkskort?) Video ATI Radeon 9800. 128 MB videominne. PCI TV tuner kort Lyd Creative Sound Blaster Audiogy. Aktiv Harman Kardon Subwoofer. Tilbehør Trådløst tastatur og mus (vet ikke hvilket slag) Porter 5 modulrom, 1 AGP, 3 PCI, 5 USB 2.0, 2 IEEE, 1 paralell, 1 seriell TV utgang Bruttotrekk: 481,- pr mnd i 3 år Bærbar: HP Pavilion Ze 5430 Prosessor Intel P4 - 2,8 GHz 533MHz Front side bus-hastighet. Nivå 2 cashe 512 kB. Minne 512 MB DDR PC2100 266MHz. (støtter optil 1GB) Datalagring 60 GB EIDE harddisk, ATA 100. Kombinert DVD-rom og CD opptaker (Er dette både CD og DVD brenner) Kommunikasjon V-92 modem, 10/100 LAN intergret. Klargjort for trådløst LAN. Ett type I eller II PC kortspor, Cardbus aktivert Skjerm 15 tommers SXGA+ TFT skjerm med bred visningsvinkel. Oppløsning 1400x1050 Video Intergrert ATI Mobility Radeon grafikk opptil 64 MB delt skjermminne Lyd 3D Soundblaster Pro-kompatibel lyd. Tilleggsutstyr 88 tasters tastatur med full størrelse 5 one touch taster. Berøringsmatte med på/av og dedikert rull. opp/ned sone Porter 1 VGA, 3 USB 2.0, 1 IEEE, 1 IR, 1 paralell, 1 portreplikatorkontakt, 1 PS/2, 1 RJ 11, 1 RJ 45, S-video TV utgang Bruttotrekk: 496,- pr mnd i 3 år I tillegg kommer skjerm, printer ++ som vi kan velge selv. Jeg lurte egentlig litt på den bærbare siden jeg har en skikkelig stasjonær. Er denne noe å satse på? Hadde jeg hatt nok penger hadde jeg gått i butikken å kjøpt meg isteden, men...... Hva synes dere som har peil? Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Tenk på dette pc tilbud 1: totalt vil det koste deg 481 kr x 36 mnd = 17316 kr pc tilbud 2: Totalt vil det koste deg 496 kr x 36 mnd = 17856 kr Jeg synest begge pcene gir ganske så bra valuta for pengene, men det dumme med dette er at når pcen begynner å dra på årene står du fremdeles å betaler på den. Men må si at dette er sålangt den beste løsningen jeg har sett av slike "pakketilbud" hittil Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Datalagring 60 GB EIDE harddisk, ATA 100. Kombinert DVD-rom og CD opptaker (Er dette både CD og DVD brenner) Denne leser nok dvd og skriver kun cd. Ellers, prøv å finne ut mer om de enkelte komponenter og sett sammen på en pc-bygger e.l. for å finne ut hva det ville kostet deg nytt i dag. De trekkene du nevner er jo trekk fra din bruttolønn (ikke sant) slik at du sparer jo 28% skatt på beløpet. Lenke til kommentar
leo24 Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Husk at dette beløpet blir du trukket før skatt. Skal du sitte igjen med f.eks 481,- etter skatt må du tjene ca. 750,- (35 % skatt). Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Ville tenkt meg om både 2 og 3 ganger. Hvis arbeidsgiver følger skattereglene må du i tillegg til leia kjøpe ut utstyret etter 3 år for min. kr. 1000,- http://www.skatteetaten.no/personer/sos/pc/sospc/ (Se svarene på spørsmål 26 og 27) Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Husk at dette beløpet blir du trukket før skatt. Skal du sitte igjen med f.eks 481,- etter skatt må du tjene ca. 750,- (35 % skatt). Brutto = 496 Netto m/35,8% = 318 Netto m/49,3% = 251 Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Den bærbare: Etter skattereduksjonen (ved 35,6 %) koster det deg 318,- i 36 mnd. = 11448,- + evt. kr. 1000,- i overtakelses beløp etter 3 år. Til sammenligning selger Komplett en Pavilion ze 5425 2,66 Ghz for 12549,-. Sammenlignet med Komplett får du en bedre maskin gjennom arbeidsgiver til litt lavere pris. Slik jeg ser det: Betaler du mer enn 35 % skatt og trenger en bærbar PC nå så slå til på tilbudet. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 Jeg synes dette ser veldig bra ut. Sist gang vi fikk tilbud på hjemmePC var for 4 år siden. Bestillte da en P3 450MHz. Den blejo elgammel i løpet av de 3 årene jeg betalte på den. Men utviklingen er vel på langt nær så stor i dag som for 4 år siden? Eller? Sikkler fælt på den bærbare..... Lenke til kommentar
bgronas Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Spar heller opp penger og kjøp deg en. Slike avtaler er som regel aldri lønnsomme uansett hvor lukrativt det føles. Tenk deg 500 spenn i 3 år???!?!?! Lenke til kommentar
bambam Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Men utviklingen er vel på langt nær så stor i dag som for 4 år siden? Eller? Utviklingen går som aldri før Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 Men utviklingen er vel på langt nær så stor i dag som for 4 år siden? Eller? Utviklingen går som aldri før Så hva vil den største prosessoren være om 4 år? 25000 - 30000 MHz kanskje? Det største for 4 år tilbake var vel 500 - 600MHz eller.no Lenke til kommentar
bambam Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Men utviklingen er vel på langt nær så stor i dag som for 4 år siden? Eller? Utviklingen går som aldri før Så hva vil den største prosessoren være om 4 år? 25000 - 30000 MHz kanskje? Det største for 4 år tilbake var vel 500 - 600MHz eller.no Vell, for og si det enkelt. Mhz begrepet er ikke hva det var :wink: Hva tiden vil bringe kan ingen si... Lenke til kommentar
caturbo Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Er vel ikke mye hjelp imeg...men kunne dere sett på dette tilbudet også: Hp Compaq nx7000Centrino 1,6 med 512MB dvd brenner, og ati radeon 9200. Koster meg 665,-(bruttolønnstrekk) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Kjøpe på PC på avbetaling er vel det dummeste du kan gjøre. De blir så raskt slitne at du blir sittende gjerne i et helt år å betale på noe som ikke engang er 1/3 av det beste. Men så må du jo også vurdere at dette er en bærbar, og til dem stiller en *mye* lavere krav ved, særlig når en har en skikkelig stasjonær. For denne vil du fremdeles bruke til kontorapplikasjoner og strategispill om 3-4 år, men skal du spille noe FPS eller lignende så holder den jo ikke engang til dagens spill... :/ Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 Kjøpe på PC på avbetaling er vel det dummeste du kan gjøre. De blir så raskt slitne at du blir sittende gjerne i et helt år å betale på noe som ikke engang er 1/3 av det beste. Men så må du jo også vurdere at dette er en bærbar, og til dem stiller en *mye* lavere krav ved, særlig når en har en skikkelig stasjonær. For denne vil du fremdeles bruke til kontorapplikasjoner og strategispill om 3-4 år, men skal du spille noe FPS eller lignende så holder den jo ikke engang til dagens spill... :/ Nei, jeg bannet mye over den forrige PC'n jeg kjøpte. Etter 1 år var den eldgammel. Men denne (bærbare) er vel en racer, eller er jeg helt på feil jorde? Har null peil på bærbart. Hvor lenge kan den holde før den er helt utdatert? Lenke til kommentar
y_not Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Den bærbare:Etter skattereduksjonen (ved 35,6 %) koster det deg 318,- i 36 mnd. = 11448,- + evt. kr. 1000,- i overtakelses beløp etter 3 år. Til sammenligning selger Komplett en Pavilion ze 5425 2,66 Ghz for 12549,-. Sammenlignet med Komplett får du en bedre maskin gjennom arbeidsgiver til litt lavere pris. Husk at SpritHansi også får lavere bruttolønn, det vil resultere i mindre feriepenger....å kjøpe denne på komplett kan være like greit kanskje. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 En eller annens lov sier at cpu kraft dobler seg ca. hver 18 mnd. Dette har til nå stemt ganske bra, så dersom dette fortsetter, vil du etter 3 år ha en maskin som bare har 1/4 av den kraften som de nyeste maskinene har. Og du er nettopp ferdig å betale den Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Bærbar: HP Pavilion Ze 5430 (...) Video Intergrert ATI Mobility Radeon grafikk opptil 64 MB delt skjermminne ...og der hadde min interesse for denne stoppa. Delt skjermminne vil si at den bruker RAM'en til selve maskinen som minne. Dette anser jeg som en uting, iallefall om du skal bruke maskinen til litt 3D. Det sto også at den bærbare er klar for trådløst LAN. Trenger ikke bety at det følger med trådløst nettverkskort, bare at det er plass/mulighet til det... (akkurat som "bredbåndsklare nettverkskort" som det var så populært å ha med i reklamer) Når det gjelder stasjonær, er det noe jeg aldri hadde kjøpt av de store, sære merkene. Er du "heldig" kan du ikke sette inn en ekstra disk en gang seinere uten å få problemer... Det jeg egentlig prøver å si er at det er ikke sikkert at dette tilbudet er så veldig bra... Hør om du kan få en annen maskin gjennom hjemme-PC-avtalen (mener en kamerat av meg fikk seg en rimelig MAC på denne måten selv om firmaet ikke har noe hjemme-PC-avtale med de) Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Anbefaler deg å holde deg unna slike avtaler. De lønner seg sjelden. Å bruke 17000 på en pc er uansett galskap når man har dårlig råd. Spar 1000,- pr mnd i et år og du har en like bra maskin. Husk også at det normalt ikke følger med fullversjoner av OS og software, men en restore cd. I forsvaret som jeg jobber, sluttet denne restore cd'en å fungere etter 3år (utgått lisens på norton ghost) på våre hjemme pc avtaler. Veldig mange som følte seg snytt da. Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 har du ikke råd til å kasje ut en pc i dag er vel slike hjemmepc ordninger bra. Fin fin avbetalingsordning. Men!!! Du blir veldig bundet i den maskinen og etter reglene kan du ikke en gang åpne maskinen og enda mindre oppgradere den uten at den koster flesk på et autorisert verksted. 3 år avbetaling er lang tid men ettersom du ikke betaler så enormt mye i mnd så går vel det bra for de fleste. Prisen er vel litt tvilsom for alt er bergegnet ut ifra full pris samt at gevinsten med spart skatt ikke er spes stor allikevel. Husk du får mindre ferie penger og du betaler sannsynligvis ikke 49 % skatt allikevel. 500 i brutto trekk vil vel i praksis si 350-400 i mindre utbetalt lønn hver mnd. Du har oxo rissiko med at hvis du slutter i jobben før det er gått 3 år, så må du vel casje ut hele maskinen eller levere den inn. Litt usikker på akkurat det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå