etb1337 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Heisann! Er en gutt som skal starte på VG2-elenergi. Har en drøm om å komme meg ute på plattform (eller båt hvis man ikke skulle komme seg på plattform)... Er ferdig med VG1 med 3,9 som snitt karakter. Så her kommer enkelt og greit spørsmålene; - Søker man med VG1 karakterer i tillegg til de man har på VG2 som lærling? Eller "søker" man bare med VG2 karakterer til firmaene? (hvilket karaktersnitt hadde vært brukbart for å bli vurdert offshore?) -Hva er sjansene for å komme ut på nordsjøen som elektrikerlærling? Prioriteres man bare etter karakterer? - Hadde sjansene vært større hvis man f.eks. hadde blitt skipselektriker først for så å søke seg offshore? og hvordan blir man skipselektriker? Har forstått at dette er noe man søker etter VG2... men søker på på VIGO eller bedrift? Er litt forvirret hvordan dette fungerer? - Kunne noen som jobber/har jobbet som skipselektriker gitt noe uttrykk om dette var noe, litt om lønn, arbeidsoppgaver osv.. Håper på svar og takker på forhånd! Mvh Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg vil tro at du søker med vg2 karakterene + avsluttende fag i vg1. dsv Matte og naturfag. Det er mangen som vil jobbe offshore så du bør ha iallefall 5+ i snitt og 5-6 i alle programfagene. Lenke til kommentar
etb1337 Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 I de praktiske fag kommer 5-6 ikke bli noe problem (hadde disse karakterene i praktiske fagene i år også...). Men Norsk og Samfunnsfag derimot... Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) er vel bare å prøve å gjøre det så bra som du kan, men fravær har også MYE å si. Tviler på at du vil få plass om du har over ~6 dager. Hva fikk du i matte og naturfag i år da? Endret 12. august 2013 av martin1d Lenke til kommentar
etb1337 Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Fikk 4 i matte og naturfag... føler jeg kunne ha jobba litt hardere å fått til bedre karakterer. Fikk 4 i matte og naturfag... føler jeg kunne ha jobba litt hardere å fått til bedre karakterer. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Heisann! Er en gutt som skal starte på VG2-elenergi. Har en drøm om å komme meg ute på plattform (eller båt hvis man ikke skulle komme seg på plattform)... Er ferdig med VG1 med 3,9 som snitt karakter. Så her kommer enkelt og greit spørsmålene; - Søker man med VG1 karakterer i tillegg til de man har på VG2 som lærling? Eller "søker" man bare med VG2 karakterer til firmaene? (hvilket karaktersnitt hadde vært brukbart for å bli vurdert offshore?) -Hva er sjansene for å komme ut på nordsjøen som elektrikerlærling? Prioriteres man bare etter karakterer? - Hadde sjansene vært større hvis man f.eks. hadde blitt skipselektriker først for så å søke seg offshore? og hvordan blir man skipselektriker? Har forstått at dette er noe man søker etter VG2... men søker på på VIGO eller bedrift? Er litt forvirret hvordan dette fungerer? - Kunne noen som jobber/har jobbet som skipselektriker gitt noe uttrykk om dette var noe, litt om lønn, arbeidsoppgaver osv.. Håper på svar og takker på forhånd! Mvh Hei hei! 1. Du søker med karakterene fra VG2 i hovedsak. Dersom du har hatt noen fag på VG1 som du ikke har hatt på VG2 søker du med standpunkt i det (de) fagene fra VG1. Fravær er likevel det aller viktigste. 2. Sjansene for å komme seg rett på rigg, som lærling er liten. Med over 700 søkere på 4 - 6 plasser (statoil) er dette realiteten. Såklart er det mange operatører som søker elektrikerlærlinger, MEN riftet om plassene er fremdeles utrolig stort. Da jeg søkte lærling som elektriker i statoil hadde de utlyst 5 plasser. Det var over 800 søkere om plassene. 3. For å bli skipselektriker må du gå et ekstra år skole. Dette er et VG3 kurs, hvor du avlegger ELE6039 (maritim Elektrisk Modul) eksamen, samt VG3 elektriker eksamen. På dette kurset får du også IMO60 kurs og du er garantert læretid på et fartøy. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med maritimt opplæringskontor i Ditt fylke. Skipselektrikere skal snart sertvifiseres igjen, og dermed kommer denne utdannelsen til å forandre seg mye de neste årene. Dette betyr at utdannelsen vil bli mer lik den utdanelsen som Maskinister tar, altså, man må gå teknisk fagskole eller høgskole for å kunne løse setvifikat. 4. Skipselektriker er et vanvittig intressant, artig og ansvarsfullt yrke. Man må være veldig løsningsorientert, jobbe trygt og innenfor masse lover og regler. Ofte er man den eneste ombord som har utvidet kompetanse innenfor det elektriske anlegget, og man må kunne jobbe selvstendig med de fleste oppgavene. Jobben byr på mye rutinearbeid, og alt annet som dukker opp av problemer og utfordringer (og det er masse!!) - Innerst inne både vet og tror jeg at sjangsene for å komme seg på rigg er stårst, når man begynner på båt. Dette er da i all hovedsak fordi rederier tar inn flere lærlinger, og man får styre med alt. Dermed blir man flink, og rutinert. Jeg har jobbet som skipselektriker (på båt) en del år nå, og jeg stortrives! Lenke til kommentar
etb1337 Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Hei hei! 1. Du søker med karakterene fra VG2 i hovedsak. Dersom du har hatt noen fag på VG1 som du ikke har hatt på VG2 søker du med standpunkt i det (de) fagene fra VG1. Fravær er likevel det aller viktigste. 2. Sjansene for å komme seg rett på rigg, som lærling er liten. Med over 700 søkere på 4 - 6 plasser (statoil) er dette realiteten. Såklart er det mange operatører som søker elektrikerlærlinger, MEN riftet om plassene er fremdeles utrolig stort. Da jeg søkte lærling som elektriker i statoil hadde de utlyst 5 plasser. Det var over 800 søkere om plassene. 3. For å bli skipselektriker må du gå et ekstra år skole. Dette er et VG3 kurs, hvor du avlegger ELE6039 (maritim Elektrisk Modul) eksamen, samt VG3 elektriker eksamen. På dette kurset får du også IMO60 kurs og du er garantert læretid på et fartøy. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med maritimt opplæringskontor i Ditt fylke. Skipselektrikere skal snart sertvifiseres igjen, og dermed kommer denne utdannelsen til å forandre seg mye de neste årene. Dette betyr at utdannelsen vil bli mer lik den utdanelsen som Maskinister tar, altså, man må gå teknisk fagskole eller høgskole for å kunne løse setvifikat. 4. Skipselektriker er et vanvittig intressant, artig og ansvarsfullt yrke. Man må være veldig løsningsorientert, jobbe trygt og innenfor masse lover og regler. Ofte er man den eneste ombord som har utvidet kompetanse innenfor det elektriske anlegget, og man må kunne jobbe selvstendig med de fleste oppgavene. Jobben byr på mye rutinearbeid, og alt annet som dukker opp av problemer og utfordringer (og det er masse!!) - Innerst inne både vet og tror jeg at sjangsene for å komme seg på rigg er stårst, når man begynner på båt. Dette er da i all hovedsak fordi rederier tar inn flere lærlinger, og man får styre med alt. Dermed blir man flink, og rutinert. Jeg har jobbet som skipselektriker (på båt) en del år nå, og jeg stortrives! Hei... takker for svar! Er skipselektriker noe man søker som på VG3 eller er dette ett slags kurs? Kunne du også fortalt litt om lønn, turnus og arbeidsmiljø som skipselektriker? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hei... takker for svar! Er skipselektriker noe man søker som på VG3 eller er dette ett slags kurs? Kunne du også fortalt litt om lønn, turnus og arbeidsmiljø som skipselektriker? Pr i dag må du gå VG3 - Maritim Modul for elektrikere. Dette bør du også gå med tanke på at du vil på rigg. Alle som kommer inn på dette kurset er garantert læreplass i et rederi (og noen få kanskje på rigg). jeg går 4 uker på og 4 uker av. Dette er nok den mest vanlige turnuser på båter i Nordsjøen. Jeg tjener i dag 58k mnd, men mye av dette går jo vekk i skatt. Arbeidsmiljøet er helt fantastisk. Jeg stortrives ombord på båten jeg er nå. Vi er et ungt mannskap, det synes jeg er viktig. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Men om det kommer fagskole utdanning for å jobbe på båt så er jo dette lurt, da skipselektriker er det vanskligste yrket om bord med mest ansvar etter min meningen. (bare tull at maskinsjefer skal gå som innstallatør, de vet ikke hva de snakker om og det ansvaret er det vi som får på skip) Men spørs om ikke det er lurere å ta teknisk drift utdanning til maskinsjef, da man vil komme lenger å slippe å forholde seg til diverse maskinsjefer som skal vise seg:P Da kan man få topp stillinger på verft og bli innspektør i tillegg etter hvert. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Men om det kommer fagskole utdanning for å jobbe på båt så er jo dette lurt, da skipselektriker er det vanskligste yrket om bord med mest ansvar etter min meningen. (bare tull at maskinsjefer skal gå som innstallatør, de vet ikke hva de snakker om og det ansvaret er det vi som får på skip) Men spørs om ikke det er lurere å ta teknisk drift utdanning til maskinsjef, da man vil komme lenger å slippe å forholde seg til diverse maskinsjefer som skal vise seg:P Da kan man få topp stillinger på verft og bli innspektør i tillegg etter hvert. Maskinsjefer skal gå som innstallatør? Hva er det egentlig du jabber om? Det er da samme hvilken vei man tar til å bli Maskinsjef.. Man må da uansett ha fartstid som maskinist først. Og etter hvert som man får fartstid løser man høyere og høyere setvifikat. Man kan da ikke ta en utdannelse, å bare bli "Maskinsjef" sån helt uten videre... Jeg klarer ikke helt å skjønne hva du egentlig mener,er man Chief kan må få jobb som inspektør både her og både der, samme hvilken vei man har gått for å bli chief. Add,. De fleste Chiefer som jeg har seilt med er veldig oppegående når det kommer til det meste av det elektriske anlegget. Nå vet jeg selvfølgelig at dette ikke gjelder alle, men til nå har jeg vært heldig. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Karakterer og fravær vil nok være med å kjøpe deg en plass på et intervju. Jobb flittig og stå på i fagene, så vil du få belønning! Krav til karakterer er nok litt "hypet" opp og man må ikke nødvendigvis ha 6 i snitt for å få læreplass. Kombinasjon av karakterer og lite fravær kjøper deg et intervju, personeligheten din kjøper deg læreplass Jeg vil tro at det viktigste er nok å ha gode karakterer i den faglige delen av studiet! Husk at om du jobber offshore så går ting litt "tregt", og du er bare på jobb 1/3 av perioden du er lærling (selv om du har litt lengre dager). Det vil si at f.eks automatikere bare er på jobb 6 av de 18 månedene de går i lære, og man får da ikke så god kontinuitet som på land - som igjen gjør det litt vanskeligere. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Karakterer og fravær vil nok være med å kjøpe deg en plass på et intervju. Jobb flittig og stå på i fagene, så vil du få belønning! Krav til karakterer er nok litt "hypet" opp og man må ikke nødvendigvis ha 6 i snitt for å få læreplass. Kombinasjon av karakterer og lite fravær kjøper deg et intervju, personeligheten din kjøper deg læreplass Jeg vil tro at det viktigste er nok å ha gode karakterer i den faglige delen av studiet! Husk at om du jobber offshore så går ting litt "tregt", og du er bare på jobb 1/3 av perioden du er lærling (selv om du har litt lengre dager). Det vil si at f.eks automatikere bare er på jobb 6 av de 18 månedene de går i lære, og man får da ikke så god kontinuitet som på land - som igjen gjør det litt vanskeligere. Lærlinger på rigg og båt går ikke en 1/2 ordning De går en 2/2 modell, på rigg vil dette si 3/3 uker av/på eller 2/2 av/på. dette er for at de skal få noe ut av læretiden sin. På båt går lærlinger også en 2/2 modell. Rom regel 4 uker av og 4 på. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Neida, på plattform går lærlingene 2/4 rotasjon Når det kommer til 2/2 rotasjon eller 3/3 rotasjon på plattform er dette noe jeg aldri har hørt om. Enkelte kontraktørselskaper går 2/3, 2/4 rotasjon - men disse har så vidt jeg vet lite lærlinger offshore Endret 14. august 2013 av Salt_Skin Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Neida, på plattform går lærlingene 2/4 rotasjon Når det kommer til 2/2 rotasjon eller 3/3 rotasjon på plattform er dette noe jeg aldri har hørt om. Enkelte kontraktørselskaper går 2/3, 2/4 rotasjon - men disse har så vidt jeg vet lite lærlinger offshore okay? Sønnen til en kollega av meg jobber i Dolphin som lærling, han går 2uker på og 2 av (fikk og valget om 3/3). Men er riktig som du sier, er veldig lite lærlingstillinger på rigg (så går ut fra at tiden man jobber kan praktiserer litt forskjellig fra operatør til operatør). Dette er jo et økende problem for skippingindustrien, da de trener opp alle lærlingene, som fort forsvinner til rigg etter endt utdannelse. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Det kan sikkert være realiteten på båt (altså 2/2 eller 3/3) rotasjon. Jeg vil tro at majoriteten av de som er lærlinger innen et håndtverkeryrke offshore jobber for et operatørselskap og der går man 2/4 rotasjon - da alle operatørselskapene jeg kjenner til går på tilnærmet samme avtale (som jeg tror kommer av at de ikke skal lage for mye konkurranse om personell seg i mellom). Lenke til kommentar
etb1337 Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Søker man skipselektriker utdanning som ett kurs eller søkes dette som vanlig, slik man gjorde VG1 og VG2 utdanning? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 man søker om læreplass etter VG2. får du læreplassen, så får du kurset (VG3). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå