Gå til innhold

Portrett av liten katt med stor personlighet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nydelig bilde :)

Hei.

Takk for positiv kommentar !

Jeg har fundert på hvordan du greier å fotografere sky, skvetne og kjappe småfugler med slik utsøkt kvalitet:

Mating på fast grein ?

Superteleobjektiv ?

Kamuflasjeutstyr ?

Jeg tar gjerne imot tips, da jeg har ønske om å forsøke å tilegne meg noe av din omfattende kunnskap.

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Hei Albert.

Takk for skryt :-)

Så veldig omfattende kunnskap har jeg nok ikke enda.

Begynner med hvordan:

Har to faste plasser hvor jeg forer fuglene, nærliggende greiner er blitt strippet for blader/greiner, for minst mulig forstyrrende elementer. Så har jeg satt opp bord og stol for komfort, hvor jeg sitter så ofte jeg kan for at fuglene skal bli vant til meg. Alikevel må jeg bevege meg med rolige bevegelser for ikke å skremme fuglene. Om du ikke har noe sted hvor fuglene kan sette seg mens de venter på tur for å slippe til i matfatet, så kan du sette opp/rigge til noe selv. Og så hjelper det med noe tålmodighet ;-)

Her hvor jeg holder til er jeg så heldig å ha mye fugler av mange forskjellige arter, da blir det ofte kø for å slippe til, så de sitter ofte stille lenge nok til at jeg rekker å ta noen bilder før de stikker av igjen.

Jeg bruker ikke kamuflasje, men det kan være greit å bruke det for å ungå å skremme dem.

Det viktigste er ingen brå bevegelser.

Om du har en fin plass hvor det er en del småfugler ute i skog og mark, så kan du ofte få bra resultater om du sitter rolig og venter. Småfugler er ofte nysgjerrige av seg, og jeg har opplevd å ha fugl sittende både på skulder og på capsen.

Her kan det nok også være en god ide med kamuflasje, selv om jeg som sagt ikke benytter det.

Objektivene jeg benytter er Sigma 150-500mm og en eldre Minolta 80-200mm F/2.8

150-500mm bruker jeg stortsett på litt avstand og på dager da det er godt lys, da den er litt lyssvak.

80-200mm benytter jeg på avstander på 3-5m når jeg fotograferer småfugler.

Ønsker meg nok et fast objektiv 300mm F/2.8 eller 400mm F/4.5

70-200mm objektivet du har burde holde på lik linje som min 80-200mm

Håper dette kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Hei Albert.Takk for skryt :-)Så veldig omfattende kunnskap har jeg nok ikke enda.Begynner med hvordan:Har to faste plasser hvor jeg forer fuglene, nærliggende greiner er blitt strippet for blader/greiner, for minst mulig forstyrrende elementer. Så har jeg satt opp bord og stol for komfort, hvor jeg sitter så ofte jeg kan for at fuglene skal bli vant til meg. Alikevel må jeg bevege meg med rolige bevegelser for ikke å skremme fuglene. Om du ikke har noe sted hvor fuglene kan sette seg mens de venter på tur for å slippe til i matfatet, så kan du sette opp/rigge til noe selv. Og så hjelper det med noe tålmodighet ;-)Her hvor jeg holder til er jeg så heldig å ha mye fugler av mange forskjellige arter, da blir det ofte kø for å slippe til, så de sitter ofte stille lenge nok til at jeg rekker å ta noen bilder før de stikker av igjen.Jeg bruker ikke kamuflasje, men det kan være greit å bruke det for å ungå å skremme dem.Det viktigste er ingen brå bevegelser.Om du har en fin plass hvor det er en del småfugler ute i skog og mark, så kan du ofte få bra resultater om du sitter rolig og venter. Småfugler er ofte nysgjerrige av seg, og jeg har opplevd å ha fugl sittende både på skulder og på capsen.Her kan det nok også være en god ide med kamuflasje, selv om jeg som sagt ikke benytter det.Objektivene jeg benytter er Sigma 150-500mm og en eldre Minolta 80-200mm F/2.8150-500mm bruker jeg stortsett på litt avstand og på dager da det er godt lys, da den er litt lyssvak.80-200mm benytter jeg på avstander på 3-5m når jeg fotograferer småfugler.Ønsker meg nok et fast objektiv 300mm F/2.8 eller 400mm F/4.570-200mm objektivet du har burde holde på lik linje som min 80-200mmHåper dette kan hjelpe litt.

Hei, Hans Olav.

Takk for at du tok deg tid til å gi gode råd og så grundig informasjon !

Dette vil kunne hjelpe meg et stykke på vei, og jeg skal begynne praktiske forberedelser i nærmeste framtid.

Jeg håper at jeg i løpet av høsten oppnår å få status som "ufarlig" i det fuglemiljøet jeg skal forsøke å få etablert ved en kombinasjon av mating, rolige bevegelser og tålmodighet.

Med litt erfaring og mye flaks kan jeg muligens få presentert brukbare fugleportretter i inneværende år.

Dette blir en spennende høst !

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Veldig bra katteportrett! Ikke enkelt å få fram et såvidt "levende" uttrykk, men det har du klart her! Bra! :)

Hei.

Takk for hyggelig og positiv kommentar !

I motsetning til de fleste andre katter, er denne (som jeg gjerne skulle hatt !) svært sosial, og trives godt sammen med mennesker, - nesten som en hund !

Det er første gang jeg opplever at en katt er nysgjerrig på kameraet, og som nesten bokstavelig talt forsøker å komme inn i objektivet !

Fotograferingen gikk dermed lekende lett, og resultatet skyldes nok flaks i større grad enn dyktighet.

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...