Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få et barn til å forstå at han må slå tilbake når noen slår han?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Så for deg er oppdragelse ensidig? Det finnes nyanser, i alle retninger. Som sagt, man oppdrar sine barn som man selv vil (til en viss grad). Selv har jeg to veloppdratte barn som er høflige, omtenksomme og får gode tilbakemeldinger fra andre voksne rundt seg. Og som ikke tar imot dritt fra drittunger.

For det første: eier jeg ikke mine barn

Og etter erfaringer ellers så har jeg lært meg å skille mellom handling og person. Jeg ser ingen problematiske folk - jeg ser folk med problemer, og jeg ser ikke drittunger, men ser endel unger som finner på dritt.

Jeg har også to barn - de er voksne og er fullstendig frie - de er elsket akkurat som de er, ikke som jeg mener de skal være. Så har jeg to suverene barnebarn, og de er også frie vesener, med voksne som trygge rammer, men ikke rammer lagd av granitt.

Vold avler vold (og det vet jeg til bunns)

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: eier jeg ikke mine barn

Og etter erfaringer ellers så har jeg lært meg å skille mellom handling og person. Jeg ser ingen problematiske folk - jeg ser folk med problemer, og jeg ser ikke drittunger, men ser endel unger som finner på dritt.

Jeg har også to barn - de er voksne og er fullstendig frie - de er elsket akkurat som de er, ikke som jeg mener de skal være. Så har jeg to suverene barnebarn, og de er også frie vesener, med voksne som trygge rammer, men ikke rammer lagd av granitt.

Vold avler vold (og det vet jeg til bunns)

Har staten tatt dem?

Neida, fint for deg at din oppdragelse har gått godt. Det gjør vår også.

Lenke til kommentar
Og jeg har aldri sagt at å slå er eneste måten å forsvare seg selv. Man prøver gjerne andre metodet først. Men er det ingen vei utenom eller ende på det, så er det greit.

Nei, det er aldri greit - ikke for 4 åringer. Samt, for eldre så kan det å slå være med å drepe den andre - helt klart masse man kan og bør gjøre. Å slå er kun ok hvis man ikke har andre nødverge-muligheter igjen. Noe som aldri skjer med 4 åringer - de nærmer seg ikke nødverge med normal 'krangling' seg imellom. Hallo, det er barn. Helt klart at barnet ikke skal la seg tråkke på og det skal lære å stå oppreist, men det å lære det å slå er etter mitt syn en bekreftelse på at foreldre ikke har kunnskap nok om det å ha barn og oppdra det etter vanlig folkeskikk og anstendighet.

Du sa at du ikke eier barna dine, så da er det rimelig å anta at noen andre gjør det

Vi har de bare på lån

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du sa at du ikke eier barna dine, så da er det rimelig å anta at noen andre gjør det :-P

Like lite som du eier deg selv eier du dine barn. Naturen bestemmer, når får man det faktumet med seg?

Lenke til kommentar

Dette med å "lære" små born å slå virkar som ei litt rar problemstilling. Skal de lære dei kampsport?

Dersom det å ta igjen skulle vere til hjelp måtte iallefall barnet vere sterkare enn det andre barnet (og i så fall lærer dei nok dette heilt på eiga hand), elles ville det berre føre til at ein får ti gonger kraftigare juling att, og at sjølvtilliten minkar endå meir. Ofte er det slik at born ikkje greier å forsvare seg, uansett kor hardt ein prøver. Og dersom barnet vert ståande åleine mot fleire "mobbarar" er det sjeldan lurt å slå. Om dette barnet seinare "hevdar seg" ved å ta nokon som er endå svakare er det berre ufatteleg tragisk.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke mekanismen i dette: vold avler vold

Men du får nå tro hva du vil

Edit: Kan det være sånn at det er du som har problemet - altså broren din blir mobbet og plaget, og viser etter det du mener "svakhet" - mens han selv ikke vil slå tilbake fordi; da blir det vondt for den andre ... (han viser der styrken sin, i mine øyne)

Kan det være sånn at den svakheten du mener å se hos din bror, er egentlig din egen indre usikkerhet, og hvis ikke broren din viser seg som en tøffing, så kan alle begynne å tro at også du mangler tøffhet, og dermed blir du utsatt for uønsket oppmerksomhet - eller må ta et oppgjør med din egen oppfatning av deg selv?

What the fuck am i reading?

Jeg har aldri vært en tøffing, aldri. Jeg skal heller ikke bli det. Jeg forventer heller ikke at broren min skal bli det heller. Alt jeg vil er at han skal stå opp for seg selv når noen gjør han noe. Han skal ikke være en sånn tråkker ned på andre, men han skal kunne forsvare seg selv når noen gjør dette mot han. Jeg er strengt tatt mot mobbing.

Jeg forstår ikke hva slags logikk du lever på. Har du barn selv? Det er sikkert dine barn som hakker ned på andre, og det er derfor dere ikke har problemer med å lære barna å stå opp for seg selv. Hvis du hadde vært i samme situasjon som meg nå er jeg nesten sikker på at du ville gjort det samme. Jeg synes det er viktig at man skal være uavhengig av andre. En eller annen gang må han lære at det er bare han som kan forandre situasjonen.

Synd han ikke ønsker å gjøre som jeg sier. "Han kommer til å gråte..." . Selvtilliten hans er ikke til å skryte av. Han er sjenert over andre han møter, gjemmer seg bak hendene. ... No idea what to do. Hvis han fortsetter slik nå, er jeg nesten sikker på at det vil gå dårlig på skolen. Han liker barnehagelæreren sin, også leker han for det meste med fettere og kusiner. Men han fikk en venn for ikke så lenge siden, fortsatt lav selvtillit.

Jeg prøver å forklare han at selvom han slår noen, så er det ikke hans skyld fordi han andre slo han først. Så grunnen til at han skal slå er fordi noen slo han først. Men han skal aldri slå noen hvis de ikke har slått han.

Endret av Mrfantastic
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du får visst ikke med deg at jeg har erfart dette fra begge sider, som offer og som utøver - ingen av delene er sunn.og det ene tar det andre.

Vold avler vold

Lenke til kommentar

Du får visst ikke med deg at jeg har erfart dette fra begge sider, som offer og som utøver - ingen av delene er sunn.og det ene tar det andre.

Vold avler vold

Du fikk ihvertfall bedre selvtillit.

Hva sier du da, at han bare skal backe ut og fortelle voksene hver gang noen tar på han? Høres fornuftig ut.

Endret av Mrfantastic
Lenke til kommentar
Jeg prøver å forklare han at selvom han slår noen, så er det ikke hans skyld fordi han andre slo han først. Så grunnen til at han skal slå er fordi noen slo han først. Men han skal aldri slå noen hvis de ikke har slått han.

Har du snakket med mor og far?

Det at andre slår er ingen grunn til å slå selv, hvis dette kan unngås. Så du lærer han feil verdier nå, som kan være med på å øke utfordringene hans. Du skal være ytterst forsiktig med å påta deg oppdragelses-rollen, det er forbeholdt dine foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du spurt han hvorfor han f.eks lar andre tar leker?

Virker som en veldig oppegående unge med mye empati.

Fiks selvtilliten hans på en annen måte enn å "tvinge" han til å slå. Om det er selvtilliten som gjør at han lar andre ta leker vil han med mer selvtillit stoppe det på den måten han føler er passe, ikke den måten du mener er passe, for det er tydeligvis ikke noe som passer for han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ble for mye hippiefaktor på diskusjonen nå, så jeg trekker meg ut. Denne siste uttalelsen forklarer det meste.

Jeg tror ikke du forstod noe, og at det frustrerte frem hippien i deg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ble mobba helt fram til jeg gikk i 5 klasse. noe som førte til at en gang i storefri litt ut i februar en gang så gikk det fullstendig rundt for meg da jeg ble mobba for n'te gang. etter det så har ALDRI noen gjort noe mot meg igjen som er slemt.

det jeg prøver og si er at man ikke skal ty til vold, MEN det er heller ikke bra og ikke forsvare seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sa at du ikke eier barna dine, så da er det rimelig å anta at noen andre gjør det :-P

Nå, du har aldri lært leksa i "Barnvisa för vuxna"?

Man kan inte äga en katt.

Det finns dom, som tror att man kan.

Man kan inte äga ett träd.

Det finns dom som tror att man kan.

Man kan inte äga ett barn.

Det finns dom som tror att man kan.

Detta är mycket viktigt att veta

Om kattor, om träd och om barn.

(Hans Rosengren, 1975)

Å gripe til slag, utover for å frigjøre seg fra andres tvang når ingen annen utvei finnes, er aldri annet en forsøk på å skaffe seg eierrett over et annet menneske. Å prøve å bruke (eier)makt for å få dette mennesket til å gjøre som jeg vil.Akkurat det gjelder nå enten det er voksen griper til slag mot voksen, voksen som griper til slag mot barn, barn som griper til slag mot barn, eller barn som griper til slag mot voksen. TS, hvorfor synes du det er så viktig at din lillebror skal lære noe slikt?

Hvorfor ikke heller lære ham bare å forlate heile situasjonen? Det er nemlig ingen som tvinger en til å være sammen med A dersom A slår! Hvorfor ikke så heller lære et barn opp til at når det blir slått forlater det heile situasjonen?

Passivt? Ja, dersom livets mål er er å ha (eier)makt over andre mennesker er det passivt Men er det livets mål? Jeg meiner klart nei. Dersom noen meiner slikt er livets mål må de også ta konsekvensen sjøl og si at "når jeg føler meg tråkket på er det legitimt å skaffe meg eiermakt over den som tråkker". Tråkker en voksen på meg så gir jeg ham en ørevarmer, slik at han forstår hvem han har med å gjøre og slik at jeg får viljen min med det. Tråkker et barn på meg så banker jeg enden på det blå, slik at det forstår hvem som har eiermakt over det" Akk, en gang var verden faktisk slik...

Det er ingen forskjell i vesen på at barn A slår voksen B som gjengjeld og på at barn C slår barn D som gjengjeld. Det siste har samfunnet klart forbud mot, og slike får lett et møte med ordensmyndighete om B vil. Hvorfor blir det så mer riktig å lære barn dette? Hvorfor skal et barn lære som barn en måte å løse konflikt på som det ikke legitimt kan bruke som voksen? (Det er nemlig ikke slik at om du blir slått kan du straffritt slå tilbake, fortrinnsvis dobbelt så hardt! Slikt er noe bare folk med mer ego enn sjølrespekt tror.)

Nei, TS, lær heller din bror hva han åpenbart intuitivt aner allerede, ung av år til tross: Når du blir slått forlater du situasjonen. Du er nemlig for verdifull til å kaste bort livet ditt med å omgås folk som prøver å eie deg og du er for forstandig til å gå ned på samme lave nivå som dem. Så snu heller ryggen til vedkommende og si takk for deg - med all selvkontroll i behold.

Husk at:

Stor er er den som makter å styre en by

Større er den som makter å styre et land

Størst er den som makter å styre sin egen vrede!

Altfor mange makter ikke det. Hvorfor? Fordi de ikke har sjølrespekt, den er erstattet med et digert ego de tror er sjølrespekt. I stedet har de gjort seg avhengig av å ha andres respekt. Når den plutselig forsvinner smeller det. Så snakker de om å sette seg i respekt. Akk,respekt er aldri noe man kan "sette seg i", for respekt kan man aldri kreve. Respekt er noe den andre gir, heilt frivillig og uten at du selv påvirker prosessen et grann. Det andre er servilitet og øyentjeneri. Som altså en del forveksler med respekt.

Så, TS: Skal du lære din bror å slå tilbake når han blir slått må du opptre på samme måte selv, huske at "ikke tusen ord/seg prenter som én gjernings spor" som Ibsen sier det og huske at det i helt særlig grad gjelder når man vil være leder (og med det rettleder) for den andre. Velger du å gjøre det får du etter hvert et møte med lovens lange arm sjøl, vil jeg tro. Vil du derimot lære gutten sjølrespekt , TS, må du gå fram på totalt annen måte. Har man sjølrespekten på plass tåler man endelig å møte en annens knyttneve uten å synke så lavt som å bruke sin egen (og med det få sår i sjølrespekten), bare forlate kamparenaen. Er man avhengig av andres respekt i stedet, derimot...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen hadde vært mye bedre å forstå, hvis folk som har vært utsatt for dette hadde vært med.

Et eksempel er MorganGaming som sier det er viktig å forsvare seg. Dere andre har mest sannsynlig hatt et liv med dans på roser, og dere har sikkert ikke måtte tenkt på dette engang. Når dere nå kommer til saken forstår dere ikke et bær av hva en som har opplevd dette virkelig går gjennom. Dere kommer bare med masse argumenter som er basert på dere selv.

Lenke til kommentar

Diskusjonen hadde vært mye bedre å forstå, hvis folk som har vært utsatt for dette hadde vært med.

Et eksempel er MorganGaming som sier det er viktig å forsvare seg. Dere andre har mest sannsynlig hatt et liv med dans på roser, og dere har sikkert ikke måtte tenkt på dette engang. Når dere nå kommer til saken forstår dere ikke et bær av hva en som har opplevd dette virkelig går gjennom. Dere kommer bare med masse argumenter som er basert på dere selv.

Jeg skal ikke snakke for andre, men for min egen del tar du heilt feil. Jeg prøvde endelig å bli plaget i unge år, og jeg hadde kanskje i manges øyne bedre rett til å ta igjen enn mange. Det gjorde jeg da også inntil jeg var 8-9-10 år gammel og etter hvert - pga kjærlig omsorg og ingen tilskyndelse til å ta igjen, men heller beklagelse og formaning når jeg gjorde slik. - begynte å forstå hva voksne som ville meg vil prøvde å fortelle meg. Det var absolutt ingen lett vei å gå, men jeg er glad for at "noen" tok seg tid til å lære meg den. Det var etter å ha arbeidet meg gjennom emnet "sjølkontroll" en del år jeg begynte å få sjølrespekt - og etter hvert også respekt fra noen av dem som plaget.

Så jo du, Mrfantastic, dette er ingen tilært teori. Dette har jeg lært ut fra egen erfaring i aller høyeste grad og jeg har endelig hatt tanker om å forsvare meg. Derimot blei jeg ikke livsvarig slave under dem, fordi det var noen rundt meg som viste meg en bedre måte å løse sine problemer på enn med knyttet hånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...