Nux Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Hei, jeg har en lillebror på 3år snart 4.. Han har utrolig lav selvtillit og er veldig sjenert over alt og alle. Slektninger, barn i barnehagen, folk man møter ellers. Hvis han skulle snakke med en fremmed vil han gjemme hode bak hendene, og snakke samtidig. Man ser helt klart at han er sjenert. I barnehagen og sånn ellers i dagliglivet ser jeg at andre barn bare griper tak i ting han leker med, enten så tar han avstand ellers løper han til mamma og forteller hva som har skjedd. Det samme gjelder hvis noen slår han, eller hvis en som er MINDRE enn han dytter bort i eller er litt frekk så skal han løpe å sladre. Jeg vet det kan være galt å lære han å slå tilbake, men samtidig tenker jeg at han må lære å stå opp for seg selv. Hvis jeg forteller han at han skal slå tilbake hvis noen slår han, så sier han bare "Men da kommer han til å gråte ..."Det er den samme kommentaren hver eneste gang. Han må være Mr. Nice guy hele tiden. Den som er uskyldig fra alt og alle. Kanskje man bør fikse selvtilliten først? jeg vet ikke. Edit: Moderator har gjenopprettet tråden Endret 13. august 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Han bør heller få opp selvtilliten, så slutter nok folk å behandle ham som en nikkedukke, skal du se. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Å slå tilbake vil kanskje gjøre at han andre ikke tuller så mye med han, men høres ut som om det bare vil gi han dårlig samvittighet. Da sitter du igjen med ett barn som har dårlig samvittighet og sikkert er like sjenert og har like lav selvtillit som han har nå, men som har lært at vold løser problemer. Høres absolutt ikke ut som noe løsning på de underliggende problemene. Prøv å få opp selvtilitten og mestringsfølelsen hans, så vil antagelig resten ihvertfall bli bedre. Vurdert å søke litt proffere hjelp enn på forumet? 4 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Lære han å slå tilbake? Er du sprø? Barn burde læres at all form for vold er galt. 7 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Gratulerer, din bror på 4 år er mer moden enn deg. Man lærer ikke en liten unge at man skal slå tilbake, herregud. 8 Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Lære han å slå tilbake? Er du sprø? Barn burde læres at all form for vold er galt. Gratulerer, din bror på 4 år er mer moden enn deg. Man lærer ikke en liten unge at man skal slå tilbake, herregud. Jeg er ikke helt enig i hva dere sier her. I løpet av ungdomskolen gikk jeg i en dritt klasse, en klasse som jeg er glad borte fra idag, en klasse der for det meste av folka er uten fremtid. Det handlet mye om "gjenger" og være den jævla beste hele tiden. Den som hadde de største og sterkeste musklene var den som overlevde, og den som hadde makt. Jeg var selfølgelig ikke en av de, Jeg ble tullet med, ertet, fordi folk skulle vise at de var bedre enn andre. Jeg fant fort ut at jeg måtte gjøre noe, jeg jobbet hardt på skolen, fordi det skulle være inngangsbilletten ut av dette miljøet. Men det jeg lærte var at så fort du fortalte folk at du skulle starte å trene, ble folk plutselig lojale mot deg. Det var selfølgelig fordi de var redd for at du skulle få mer makt, og hevne deg over hva de hadde gjort mot deg. Men jeg startet aldri å trene helt skikkelig, kjøpte manualer, i slutten av 10. . Smarthet var også en form for makt, det viste at du hadde fremtid. Men poenget mitt er at du IKKE skal løpe å slå ned så mange du kan. Det var engang en dum idiot sa stygge ting og dytta meg til siden fordi han skulle fram. Så jeg ble drit sur og sa noe tilbake. Da kom han mot meg og skulle "banke" meg, men denne gangen gjorde jeg motstand, og selvom jeg tapte, så man at han hadde mindre lyst til å slå meg neste gang fordi han forstod at jeg ikke lenger ville LA han banke meg, men gjøre motstand istedet. Nå var han jo drit stor, men jeg fikk han ned i bakken ihvertfall pga tyngde, så selvom han tok meg til slutt så var det på en måte et gjennombrudd for meg. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Det er uansett helt feil å lære noen å slå tilbake. Det riktige er at de skal lære at man aldri skal slå uansett, og så ta opp med foreldrene til de som slår at de må gjennomføre det samme. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Forsøk å lære ham at ting er bare ting, og man kan bestandig kjøpe nye ting, eller bare vente til tingene roer seg. Kanskje han allerede har forstått det ved at han setter spørsmålstegn ved det å hevne seg ... I mine ører høres det ut som dere har en liten vismann hos dere - og for all del, ikke ødelegg visdommen hans, ved å bruke deres egen form for visdom, som betyr "hevn" Dere er jaggu heldige, håper dere skjønner det selv Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Det er uansett helt feil å lære noen å slå tilbake. Det riktige er at de skal lære at man aldri skal slå uansett, og så ta opp med foreldrene til de som slår at de må gjennomføre det samme. Så flott at du kan fortelle oss hva som er riktig og hva som er galt. Hallo, og velkommen til den virkelige verden. Jeg synes det er greit å si at man kan slå tilbake. Det er den som slår som er problemet, ikke den som slår tilbake. Og lærer man et barn forskjellen på dette, så er det en bedre lekse enn "finn en voksen". Yeah, right, "de voksne" gjør alltid rett i slike situasjoner. Nei takk, hos meg skal de lære å kunne ta vare på seg selv. Endret 13. august 2013 av WonderStivi 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Då eg voks opp lærte eg at om eg prøvde å "slå tilbake", så fekk eg ti gonger kraftigare igjen. Det er derimot ein fordel å skaffe seg kameratar, for den som er åleine vil alltid vere utsett. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Dere som har svart til nå har jo ikke forstått helt poenget, det han vil fram til er jo egentlig hvordan han kan få opp selvtilliten til broren sin. Om det lureste er å få han til å slå tilbake vil jeg likevel ikke si meg enig i.. Endret 13. august 2013 av Frekvens 1 Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Jeg slo skikkelig tilbake noen ganger i ungdomsskoletiden, og merket at etter det ble jeg mye mer respektert. Det er et poeng at ting ikke kan løses med vold, men det er kanskje et enda større poeng at hvis man lar noen herse med seg, så tar det aldri slutt. Å klage til foreldre, lærere og andre autoritære instanser kan fort forverre hele situasjonen, hvis bøllene gir nok faen selvfølgelig. Den mest effektive måten å sette en stopper for mobbing på, er å slå tilbake, om man liker det eller ei. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Dere som har svart til nå har jo ikke forstått helt poenget, det han vil fram til er jo egentlig hvordan han kan få opp selvtilliten til broren sin. Om det lureste er å få han til å slå tilbake vil jeg likevel ikke si meg enig i.. Man får ikke bedre selvtillit av å være tøff i trynet - man får det ved å være den man er, og ikke gå for de enkleste løsningene når det blir vanskelig - gutten har allerde vist seg å ha stor selvtillit, og å endre på den er ikke å bygge opp, men rive ned, slik jeg ser det Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Så flott at du kan fortelle oss hva som er riktig og hva som er galt. Hallo, og velkommen til den virkelige verden. Jeg synes det er greit å si at man kan slå tilbake. Det er den som slår som er problemet, ikke den som slår tilbake. Og lærer man et barn forskjellen på dette, så er det en bedre lekse enn "finn en voksen". Yeah, right, "de voksne" gjør alltid rett i slike situasjoner. Nei takk, hos meg skal de lære å kunne ta vare på seg selv. Må bare skrive +1 til Wonder. Det er dette jeg mener. Endret 13. august 2013 av Mrfantastic Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Man lærer ikke en 4 åring å slå - punktum. Men man lærer 4'åringen å stole på seg selv og ikke la seg bli tråkket på. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Man får ikke bedre selvtillit av å være tøff i trynet - man får det ved å være den man er, Feil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Feil. meget dypt og selvforklarende Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Man lærer ikke en 4 åring å slå - punktum. Men man lærer 4'åringen å stole på seg selv og ikke la seg bli tråkket på. "Stol på deg selv" "Ikke la noen tråkke på deg" Jeg vet ikke engang om han vil forstå hva jeg mener, han vil nok tro jeg snakker vissvass. Barn har ikke kommet så langt i utviklingen at de forstår hva utnyttelse er. Det er bedre å lære han å slå hvis noen slår han. Du kan lære han at det er galt å plage andre. Når noen plager ved å for eksempel slå deg må du slå tilbake. Da forstår han at GRUNNEN til at han slo var fordi "The bad guy" slo først. Og at det å slå først er dumt! Samtidig blir han mer bestemt på hva han skal gjøre, og hvorfor han gjør det. Endret 13. august 2013 av Mrfantastic Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Så flott at du kan fortelle oss hva som er riktig og hva som er galt. Hallo, og velkommen til den virkelige verden. Jeg synes det er greit å si at man kan slå tilbake. Det er den som slår som er problemet, ikke den som slår tilbake. Og lærer man et barn forskjellen på dette, så er det en bedre lekse enn "finn en voksen". Yeah, right, "de voksne" gjør alltid rett i slike situasjoner. Nei takk, hos meg skal de lære å kunne ta vare på seg selv. Begge er faktisk problemet, både den som slår nr1, nr2 og nr3. "det er greit å slå så lenge du ikke slår først" er en dårlig lærdom, i værste fall lærer ungen å utnytte det, tar en leke, blir slått, så er det fritt frem å ta igjen... 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hva slags "alphahann-skoler" er det dere har gått på? Når jeg gikk på ungdomskolen/videregående så vi skikkelig ned på de som slåss. Det var samfunnets tapere. 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå