Skjeggape Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg søkte for å se om det var noen tråd fra før av som omhandler 3D printing, men kunne ikke finne noe, så da oppretter jeg denne tråden. Følger med på nyheter, og i dag på TV2 nyhetene så var det et innslag ifra Kina hvor de hadde printet menneske-deler lagd fra levende(?) vev. Så var det også et annet firma som drev med printing av proteser. Det er jo helt utrolig fantastisk at man kan få til dette, spesielt med tanke på at denne teknologien er vel knapt et år siden det ble allmennt kjent? Så går det så fort fra de kun bruker plast som materiale til andre stoffer. Bruksområdet innen 3d-printing fremover kommer til å revolusjonere markedet innen så mye. Jeg gleder meg til den dagen disse 3d-printerne blir solgt som en helt vanlig papirprinter. Hvordan tror dere dette vil påvirke samfunnet forøvrig? Et stort utvalg av dagligdagse varer vil forsvinne fra butikkhyller, og bli erstattet av kupponger med 1, 5 eller 10x utskrivbare oppskrifter som leses av på 3d-printeren foreksempel. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Additiv produksjon har vært kjent lenger enn "knapt et år", men det er riktig at det er i de siste årene at det har blitt mer tilgjengelig, veldig mye rimeligere, og muligheter til høyere "oppløsning" (altså mindre dråper som printes). Som du sier er dette en revolusjon innen produksjon. Jeg tror vi vil få mye fler "indie-produsenter" på samme måte som man har indie-utviklere for spill. Man vil ikke lenger trenge millioner i investeringer for å komme igang med prototyper og produksjon av en rekke ting. Foreløpig er de relativt få og med et stykke i mellom, men det har vært et par kickstarter prosjekter som har lovet dette til rundt 10-15 000 kroner, noe som er helt sykt billig! Med årene vil de bli mer vanlige, og samtidig vil det komme bedre og enklere programmer slik at hvermannsen kan holde på via PC. Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 For min del, og jeg regner med for en god del andre også, så har ikke dette vært noe jeg har visst om mer enn omtrent et års tid. Men så klart, jeg regner ikke med at dette plutselig ut av det blå dukket opp for et år siden. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Additiv produksjon har vært kjent lenger enn "knapt et år", men det er riktig at det er i de siste årene at det har blitt mer tilgjengelig, veldig mye rimeligere, og muligheter til høyere "oppløsning" (altså mindre dråper som printes). Som du sier er dette en revolusjon innen produksjon. Jeg tror vi vil få mye fler "indie-produsenter" på samme måte som man har indie-utviklere for spill. Man vil ikke lenger trenge millioner i investeringer for å komme igang med prototyper og produksjon av en rekke ting. Foreløpig er de relativt få og med et stykke i mellom, men det har vært et par kickstarter prosjekter som har lovet dette til rundt 10-15 000 kroner, noe som er helt sykt billig! Med årene vil de bli mer vanlige, og samtidig vil det komme bedre og enklere programmer slik at hvermannsen kan holde på via PC. 10-15 000 kr? Du får 3D-printere med helt grei størrelse og som fungerer bra til under 400 dollar i dag. Og 3D-printere bruker ikke dråper til å pinte (ihvertfall ikke de fleste og ingen av de billige). De aller fleste av de billige smelter plastikktråder som mates inn i et varmeelement også gjennom en dyse som presser det ut (ekstruderer det ut) på underlaget i en kontinuerlig "linje" som etterhvert danner lag på lag med plast. Og foreløpig er ikke disse noe revolusjon i produksjon fordi de er utrolig treige. Bare det å printe en eneste del tar maaange timer, mens f.eks en injeksjonsstøpingsmaskin kan trykke ut mange av samme delen i sekundet i samme materiale og med bedre styrke og bedre oppløsning/finish. Det disse 3D-printerene er bra på er prototyper, ikke produksjon. For med disse maskinene kan man lage en prototype uten å måtte frese ut former, ol. Så det tar mye mindre tid, krever mindre maskiner, mindre råmaterialer og blir mye billigere å lage en prototype. Men måten de kan revolusjonere produksjon på også er hvis alle får en i sitt hjem. For da er ikke tiden det tar å lage en del så avgjørende. Altså distribuere produksjon til hjemme hos forbrukeren. Jeg tror 3D-printere kommer til å ta helt av fremover både teknologisk og i antall. Så er det bare det å satse på riktig selskap da hvis man vil investere i denne bransjen. Det er mange som prøver seg og de fleste av disse startup'ene kommer til å feile. Endret 12. august 2013 av flesvik Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Noen som allerede har en 3D printer som vil printe en 3D printer til meg? 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 10-15 000 kr? Du får 3D-printere med helt grei størrelse og som fungerer bra til under 400 dollar i dag. Og 3D-printere bruker ikke dråper til å pinte (ihvertfall ikke de fleste og ingen av de billige). De aller fleste av de billige smelter plastikktråder som mates inn i et varmeelement også gjennom en dyse som presser det ut (ekstruderer det ut) på underlaget i en kontinuerlig "linje" som etterhvert danner lag på lag med plast. Og foreløpig er ikke disse noe revolusjon i produksjon fordi de er utrolig treige. Bare det å printe en eneste del tar maaange timer, mens f.eks en injeksjonsstøpingsmaskin kan trykke ut mange av samme delen i sekundet i samme materiale og med bedre styrke og bedre oppløsning/finish. Det disse 3D-printerene er bra på er prototyper, ikke produksjon. For med disse maskinene kan man lage en prototype uten å måtte frese ut former, ol. Så det tar mye mindre tid, krever mindre maskiner, mindre råmaterialer og blir mye billigere å lage en prototype. Men måten de kan revolusjonere produksjon på også er hvis alle får en i sitt hjem. For da er ikke tiden det tar å lage en del så avgjørende. Altså distribuere produksjon til hjemme hos forbrukeren. Hvis det stemmer, så lærte i alle fall jeg noe nytt. Er klar over at de ikke er egnet til masseproduksjon, men de har en stor fordel ved at de kan lage "alt" av geometriske former, mens mange av disse har ikke vært mulig å støpe eller frese før. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Tråd om 3d printing.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå