*F* Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Da burde vi forvente av en som har som mål å bli vår neste statsminister at hun kunne sagt som så: Denne master oppgaven har jeg ikke fått sett på og kan derfor ikke uttale meg om den på direkte sendt Tv. Hadde hun gentatt det svaret i samme eller lignende form en til to ganger hadde nok intevjuer gitt seg. Det hadde nok vært et bedre svar ja. At høyre står på sitt vil jeg nok tro uansett, at et parti bare har snudd rett rundt etter at ny fakta kommer på bordet har jeg til gode å se. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hvem er "landet"? I den sammenheng mener jeg befolkningen i norge som er oss Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 I den sammenheng mener jeg befolkningen i norge som er oss Hvordan kan noen hevde å representere de som IKKE stemte på vedkommende? Det er vel omtrent som om påtalemyndigheten skulle hevde at han representerer den tiltalte, og at dennes advokat derfor bør ha seg ut av rettssalen? Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Et land er veldig sammensatt av mange mennesker derfor kommer flertallets interesser til å representere landet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Et land er veldig sammensatt av mange mennesker derfor kommer flertallets interesser til å representere landet. Du ER klar over at AP IKKE fikk stemmer av flertallet av Norges befolkning ved siste valg? Kanskje det du mente var at "Et land er veldig sammensatt av mange mennesker derfor kommer mindretallets interesser til å representere befolkningen"? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Det har vært regjeringer med forsvinnende liten oppsutning her i landet. Stoltenberg 1 overtok sent i en periode, så vi vet ikke oppslutningen med sikkerhet, men når den gikk av ved valget i 2001 fikk den 24,3%. Det ble i følge Wikipedia avgitt 2 521 879 stemmer, antall stemmeberettigede det året 3 358 856. Det vil si at Ap ved valget hadde en oppslutning på drøyt 18%. Hele befolkningen på det tidspunkt var i følge SSB 4 512 957. (Inkludert alle aldersgrupper, også ikke stemmeberettigede.) Så da hadde vi altså en regjering som snaut 14% av folket som helhet stemte på. Og som hadde fått fortsette å regjere om ikke opposisjonen hadde kommet opp med et styringsdyktig alternativ. (Som heller ikke hadde flertall, de fikk tilsammen 37,5% av stemmene, og hadde altså drøyt en fjerdedel av de stemmeberettigede bak seg når de overtok.) Edit: Noen vil selvsagt mene at de som ikke stemmer kan skylde seg selv og ikke teller. Men hva hvis det ikke er noen partier man er enige med? Geir Endret 14. august 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Edit: Noen vil selvsagt mene at de som ikke stemmer kan skylde seg selv og ikke teller. Men hva hvis det ikke er noen partier man er enige med? Geir Da bør vi vel ha omtrent like mange partier som stemmeberettigede eller ...... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Da bør vi vel ha omtrent like mange partier som stemmeberettigede eller ...... Da måtte vi stemme på enkeltsaker og ikke (grupper av) personer som påstår de vet hva som er best for oss. Og vips, så ville partiene bli lobbygrupper for sine meninger og ikke for potensiell makt. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Er det ikke noen partier (blokk) du er mindre uenige med enn andre? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Liker ikke Erna - har aldri gjort dèt. Men ser Norge trenger ny regjering, en regjering som vil det beste for folket. AP, SV, SP har sviktet - sviktet stort. Ikke har de bare sviktet sine egne - der var ute etter posisjoner i departementer osv. De har sviktet sine velgere, fedreløse, voldtatte, de enfoldige, de heslige, de vanføre og de spedalske. De har sviktet de syke, de gamle, de helselause, og de vantro. De har hold sine velgere fra 2005 og 2009 for narr i 8 / 4 år. De peker nese mot disse og sier ædabæda - mens de skyver disse fremfor seg - fremfor Høyre,s hurtigtogexpress som kommer dampende i full fart. Denne expressen tar ingen hensyn til de nevnte, her er det bare inntjening og økonomi som teller. At folk stemmer Høyre og FRP kan jeg forstå - som alternativ til nåværende regjering. Men det er nåværende regjering - den RødGrønne som har lagt ut den Røde løper helt frem til valgurnene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Er det ikke noen partier (blokk) du er mindre uenige med enn andre? Jo, derfor stemmer jeg fortsatt Venstre. Men det å stemme skal ikke føles som å velge det minste av flere onder, men det beste av flere goder. Og ikke alle føler det sånn. Årsaken er som jeg ynder å si: Den norske velger er gjennomsnittlig sosialdemokratisk, og fordeler seg som i en gausskurve ut fra det som sentrum. Derfor appelerer samtlige norske partier til det sosialdemokratiske i oss, rett og slett fordi det er der de fleste velgerne er. Selv om du ser på Rødt eller FrP som klare motpoler er ingen av dem lenger i nærheten av revolusjonære. Det ekstreme er ofret for innflytelse. Selv de mest liberale vil i dag ha statlig finansiering av velferden, og selv de mest marxistiske vil ha frie valg og handle på Rema. Du må utenfor promillefløyene for å finne partier som vil forandre samfunnet fundamentalt, til partier og grupper som DLF og Tjen Folket som vet at de aldri kommer i posisjon uansett og derfor gir blaffen i å fri til velgerne. (Bare se hvordan den gjennomsnittlige DLF'er her på forumet opptrer når de er på besøk.) Edit: Og denne likheten gavner en viktig gruppe: Sofavelgerne. Hvorfor bry seg når resultatet uansett blir mer av det samme, og alle små forsøksvise endringer blir reversert når flertallet skifter neste gang? Jeg antar at om våre politikerne flyttet til USA, ville politikken deres over tid tilpasse seg velgermassen der. Høyre ville blitt mer konservativt, mer skattefiendtlig og mer religiøst. Fordi deres potensielle velgere vill vært mer konservative, skattefiendtlige og religiøse. Geir Endret 15. august 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Liker ikke Erna - har aldri gjort dèt. Men ser Norge trenger ny regjering, en regjering som vil det beste for folket. AP, SV, SP har sviktet - sviktet stort. Ikke har de bare sviktet sine egne - der var ute etter posisjoner i departementer osv. De har sviktet sine velgere, fedreløse, voldtatte, de enfoldige, de heslige, de vanføre og de spedalske. De har sviktet de syke, de gamle, de helselause, og de vantro. De har hold sine velgere fra 2005 og 2009 for narr i 8 / 4 år. De peker nese mot disse og sier ædabæda - mens de skyver disse fremfor seg - fremfor Høyre,s hurtigtogexpress som kommer dampende i full fart. Denne expressen tar ingen hensyn til de nevnte, her er det bare inntjening og økonomi som teller. At folk stemmer Høyre og FRP kan jeg forstå - som alternativ til nåværende regjering. Men det er nåværende regjering - den RødGrønne som har lagt ut den Røde løper helt frem til valgurnene. Det var da voldsomt. Mener du at det nyhetenes oppgave å skrive om alt som går bra og lages solskinnshistorier. Lag en Tv stasjon eller avis som kun omhandler solskinnshistorier, så skal vi se hvor populær den blir. Personlig mener jeg at etter at fredningstiden på 100 dager av høstjakten er over, vil du om det blir et blå blått alternativ med en liten grønn stripe, våkne opp til blåmandag. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Er det ikke noen partier (blokk) du er mindre uenige med enn andre? Hmm, når valget står mellom Mussolini, Roosevelt, Franco, Stalin, Mao og Pol-Pot så følger det naturlig at man bør støtte den av disse man er minst uenige med? Endret 15. august 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Hmm, når valget står mellom Mussolini, Roosevelt, Franco, Stalin, Mao og Pol-Pot så følger det naturlig at man bør støtte den av disse man er minst uenige med? Da tror jeg at jeg hadde foretrukket disse: http://www.youtube.com/watch?v=-sZLfw46Acc Endret 15. august 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Du må utenfor promillefløyene for å finne partier som vil forandre samfunnet fundamentalt, til partier og grupper som DLF og Tjen Folket som vet at de aldri kommer i posisjon uansett og derfor gir blaffen i å fri til velgerne. (Bare se hvordan den gjennomsnittlige DLF'er her på forumet opptrer når de er på besøk.) Edit: Og denne likheten gavner en viktig gruppe: Sofavelgerne. Hvorfor bry seg når resultatet uansett blir mer av det samme, og alle små forsøksvise endringer blir reversert når flertallet skifter neste gang? Jeg ser få DLF'ere her. De konsentrer seg åpenbart kun om å stemme i forumets poller Personlig mener jeg at det er store forskjeller på partiene og de to blokkene som utkrystalliserer seg i denne valgkampen. Jeg hadde håpet på et sterkere sentrum, men det ser ut til at de tradisjonelle sentrumspartiene, klistret seg til en av blokkene og ser ut til å leve et liv i skyggenes dal. Forhåpentligvis komme sentrum ut av skyggene i 2017. MDG anser jeg, til tross for den grønne fasaden, som et parti til venstre for Sv som de nå stjeler mange velgere fra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 (endret) Det siste fra dagens nyheter er at de borgerlige nå bruker 22 juli mot regjeringen. Se debatten i dagens dagsnytt 18 sending: http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56081613/16-08-2013 Jeg synes Jens Stoltenbergs svar i dagens dagsrevy var god: http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19081613/16-08-2013 (5.50 ute i sendingen). Se også 8.20 ute i sendingen. Så får vi se om velgerne lar seg lure av å rippe opp i 22. juli massakren på den måten Erna Solberg bruker dette. Man kan jo med det som nevnes innledningsvis i denne tråden lure på hvordan hun hadde taklet 22. juli terroren. Er det et forsøk fra Erna Solberg og få oppmerksomheten bort fra det faktum at en av Høyres hovedsaker i valgkampen, fjerning (reduksjon) av formuesskatten ikke støttes av forskning og professorer ved NHH og UIO. En unnamanøver som ikke er Høyre verdig. Endret 16. august 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 NRK er jo kjennt for sin politiske nøytralitet Har du sett Partilederdebatten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Det kommer vel snart en anarkist inn og påstår at de er kjøpt og betalt av NrK eller staten for å si det de sier. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Det hadde nok vært et bedre svar ja. At høyre står på sitt vil jeg nok tro uansett, at et parti bare har snudd rett rundt etter at ny fakta kommer på bordet har jeg til gode å se. Det er ikke sånn at denne forskningen sier at man skal ha formueskatt.... Det er fremdeles smart å redusere den og på sikt fjerne den. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 I den sammenheng mener jeg befolkningen i norge som er oss Ytterst liten del av befolkningen. Kun de som stemte AP, og det er ikke så mange egentlig om man legger sammen alle de andre partienes velgere. Jens representerer på ingen måte meg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå