Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tisse blod

halei1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 18 år.

Jeg har vært dårlig de siste to dagene, begynte i går med oppkast på morgenen, men det ble bedre. Hatt mye hodepine i går og i dag.

Dårlig almenntilstand med feber og vond hals.

På morgenen begynte jeg med blod i avføringen og også i urinen.

Blod i avføringen ga seg, men fortsatt blod i urinen.

Er ikke gravid, for det har jeg sjekket, heller ingen kjønnssykdommer, da jeg alltid har sex med beskyttelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo Googlet litt, og det står det kan være tynntarmskreft når det er fra avføringen, men det er jo ekstremt uvanlig for en attenåring..

Og å tisse blod kan ha noe med nyrene.

Jeg blir så redd når det skjer noe med kroppen min

Lenke til kommentar

Ettersom du har hatt samtidig blod i urin og avføring (hematuri og melena), tyder dette sterkt på at ditt blod ikke koagulerer slik det skal. Foruten medisiner som f.eks inneholder acetylsalisysyre, som i sin tur forårsaker koagulasjonsforstyrrelser, kan også lavt antall blodpletter gi samme symptomer. Behandlingen er enkel: blodtransfusjon.

I tillegg til dette finnes det 20 til ulike mer eller mindre alvorlige årsaker: http://www.freemd.com/s2/0178/hematuria-melena.htm

Uansett er det EKSTREMT VIKTIG for deg og oppsøke lege. Hadde jeg vært deg hadde jeg RINGT AMBULANSE siden du står i fare for å utvikle andre livsfarlige indre blødninger. DU ER MULIG I LIVSFARE.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ettersom du har hatt samtidig blod i urin og avføring (hematuri og melena), tyder dette sterkt på at ditt blod ikke koagulerer slik det skal. Foruten medisiner som f.eks inneholder acetylsalisysyre, som i sin tur forårsaker koagulasjonsforstyrrelser, kan også lavt antall blodpletter gi samme symptomer. Behandlingen er enkel: blodtransfusjon.

I tillegg til dette finnes det 20 til ulike mer eller mindre alvorlige årsaker: http://www.freemd.com/s2/0178/hematuria-melena.htm

Uansett er det EKSTREMT VIKTIG for deg og oppsøke lege. Hadde jeg vært deg hadde jeg RINGT AMBULANSE siden du står i fare for å utvikle andre livsfarlige indre blødninger. DU ER MULIG I LIVSFARE.

Okei! Ringer ambulansen.

Redd.

Lenke til kommentar

Okei! Ringer ambulansen.

Redd.

Flott!

Nå har jeg jo ikke snakket med deg på telefon, slik at grundige bakgrunnsopplysninger ikke foreligger. men det er for meg nakkehårreisende at man på legevakten ber deg om å komme senere.

Aftermath: Alle lamper skal blinke hos helsepersonell når ellers friske unge mennesker får indre blødninger fra både endetarm og nyrer med samtidig oppkast. Noe helt annet er det med 60 år gamle alkoholiserte menn.

Fortell gjerne hva som skjer underveis. Hvis du vil være anonym videre hadde jeg satt pris på om du sendte meg PM.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Flott!

Nå har jeg jo ikke snakket med deg på telefon, slik at grundige bakgrunnsopplysninger ikke foreligger. men det er for meg nakkehårreisende at man på legevakten ber deg om å komme senere.

Aftermath: Alle lamper skal blinke hos helsepersonell når ellers friske unge mennesker får indre blødninger fra både endetarm og nyrer med samtidig oppkast. Noe helt annet er det med 60 år gamle alkoholiserte menn..

Tipper legevakten har stilt nok spørsmål til å konkludere med at det ikke er noe akutt, men at det kan vente en time. Nå vet verken jeg eller du hva som ble sakt, men jeg har tiltro til legevaktene ihvertfall.

Lenke til kommentar

Tipper legevakten har stilt nok spørsmål til å konkludere med at det ikke er noe akutt, men at det kan vente en time. Nå vet verken jeg eller du hva som ble sakt, men jeg har tiltro til legevaktene ihvertfall.

En liten realitetsorientering: Det er sjelden du får snakke med legen direkte på legevaktstelefonen. Som regel er det en sjukepleier (i beste fall). Disse varierer radikalt i sine kunnskaper eller evne til triage. Vi kan vel si det slik at det både fra legevaktstelefonen og alarmsentralen, finnes godt med eksempler på feil prioritering med pasientskader (og død), som følge

Lenke til kommentar

Noe helt annet er det med 60 år gamle alkoholiserte menn.

Off topic: Helt uenig! Sjansen for at dette skulle være noe alvorlig vil være mye større for en 60 år gammel alkoholisert mann enn for en frisk 18 år gammel kvinne.

On topic: Dra til legen. Håper det ikke er noe alvorlig!

Mvh Jultomten :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...