Gå til innhold

[Løst] Hvordan formatere MacBook Pro? (Skal klargjøres for salg)

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått solgt min MacBook Pro 2009 nå, og skal derfor klargjøre den og fjerne alt av ting og tang jeg har på den. Men hva bør jeg gjøre? På mange bærbare maskiner med Windows så kan man trykke en taste-kombinasjon ved oppstart for å formatere maskinen, men finnes det noe lignende til MacBook/OS X?

Jeg vil altså både forsikre meg om at mine filer er slettet fra maskinen, samtidig som den skal være "som ny" for kjøperen når han starter den.

Noen som har gjort dette før? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler en komplett re-installering av OS X. Jeg bruker Lion DiskMaker til å installere med en minnepenn: Slik lager du en bootable Mountain Lion disk

EDIT: Pluss dette dokumentet fra Apple kan være greit å få med seg: Hva du bør gjøre før du selger eller gir bort Mac-maskinen din. Legg spesielt merke til:

1. Når du har omformatert harddisken og installert OS X på nytt, starter Oppsettassistent automatisk og viser velkomstbildet, der du blir bedt om å velge Land eller Område. Ikke fortsett med å konfigurere systemet.

2. Trykk på Kommando-Q for å avslutte Mac-maskinen.

Nå er Mac-maskinen klar for den nye eieren. Når Mac-maskinen slås på for første gang, vil Oppsettassistent lede den nye eieren gjennom konfigureringsprosessen.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, da skal jeg prøve dette i morgen :) Forresten, kjøperen kan ikke bruke et recovery-program og finne gamle filer som jeg har hatt på Macen vel? Har igrunn ikke noe hemmelig, men greit at alt er slettet fordiom :)

Lenke til kommentar

Ops, har glemt å si at det er Snow Leopard 10.6 på MacBook Pro-en. Men jeg kan kanskje like godt oppgradere til Mountain Lion før jeg selger den, det er vel noen nye finesser som er verdt å ha? Koster jo bare 140 kr, og da kan jeg bruke guidene dine også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...