Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor får ikke narkomane straff for å bruke narkotika?

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske rart det der synes jeg. Du kan ligge halvt bevisstløs og skyte heroin på deg selv og så smitte kompisen din med HIV fordi du hjelper han å sette et skudd med sprøyta di, ikke noe problem, men reiser du deg og pisser, da får du bot...

Straff/hjelp, behøver vel ikke være stor forskjell. Eget fengsel for rusmisbrukere, hermetisk lukket, avrusning cold turkey.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ganske rart det der synes jeg. Du kan ligge halvt bevisstløs og skyte heroin på deg selv og så smitte kompisen din med HIV fordi du hjelper han å sette et skudd med sprøyta di, ikke noe problem, men reiser du deg og pisser, da får du bot...

Straff/hjelp, behøver vel ikke være stor forskjell. Eget fengsel for rusmisbrukere, hermetisk lukket, avrusning cold turkey.

intoleranse for narkomane & narkomani har tydelig feilet i mange ti år alt, mulig på tide tenke nytt ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste med narkomane, slik jeg ser det, er at di virker fredet når det kommer til kriminelle handlinger.

Jeg støter på narkomane, daglig, pga jobben min og en av dem som vanker fritt har over 160 anmeldelser på seg. Han er faktisk direkte grunn til at vi tapte en halv dagsomsetning (ca. 60 000 kr).

Vi har sendt inn flere anmeldelser m/videobevis, men får "anmeldelse henlagt pga bevisets stilling" på roughly beregnet 75% av alle anmeldelser vi sender inn, og dette gjelder ikke bare vedkommende jeg nevner men flere andre.

Hvorfor blir ordet til en narkoman mer trodd på enn en lovlydig borger?

Sorry at dette blir en avsporing, men følte det måtte bli sagt i henhold til åpningsinnlegget.

Anonym poster: be8c5b31986b881d0f366acb18565af3 Anonym poster: be8c5b31986b881d0f366acb18565af3

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kynisk: Narkomane trenger hjelp men det er ikke synd på de som ikke oppsøker hjelp, Og jeg syntes da at de skal behandles helt likt som alle andre folk når det kommer til det og utføre kriminalitet, Altså pisser de på gata = bot, ikke bare "fy fy får holde, han er jo narkoman".

De blir bortvist om de driver med narkotika offentlig og får altså ikke bot.

Og om du evt skulle hatt bot blir det sjeldent fulgt opp siden de vet uansett at de ikke har penger til og betale, får de penger brukes det på noe annet.

Men om vi skulle bura inne alle narkomane så ja da burde vi ha eget fengsel og ikke et "felles" fordi veldig mange narkomane/stoffmisbrukere som er i fengsel, Rekruterer akkurat der. Men igjen vil dette koste hundrevis av milioner og det kan jo ikke norge bruke penger på tydligvis. Så derfor blomstrer de åpenlyst i gatene og sprer lys og glede, god lukt og fine historier på bussen til oss vanlige mennesker.

Lenke til kommentar

De blir bortvist om de driver med narkotika offentlig og får altså ikke bot.

Du mener det ville hatt en effekt ja.

Det er en god grunn til at Oslo Politi samt Ruter og NAV har det samarbeidet de har per dags dato fremfor slik det var før. Narkomane gir da blanke faen i om du gir de en bot på 5,000 kroner eller hva nå enn du vil gi de. Først og fremst, en stor majoritet av alle narkomane i Oslo er UFB og forsvinner lett i gatene. Sett bort fra den problemstillingen, hvor skal pengene komme fra? Disse lever allerede på eller under fattigdomsgrensen(sett bort fra at en stor majoritet av inntekt går til narkotika), og meg bekjent kan da ikke staten gå inn og trekke(ta den med en neve salt, samt krever at de faktisk mottar stønad). Slik det er nå i dag med bla. Ruter og NAV får en del narkomane et månedskort, klippekort e.l. fra NAV. Er litt usikker på om det kommer på toppen av normal stønad eller om kontantstøtte kuttes tilsvarende, men uansett ble dette gjort for å spare inn de enorme utgiftene narkomane var med inkasso o.l. som aldri ledet noen vei. Skal forøvrig sies at narkomane ved dette har gått fra og være problem nummer 1. til blandt de beste og ha med å gjøre. Hvis det skulle være så at det var en narkoman som var kranglette vandret ordet raskt og personen ble irrettesatt av sine egne. De er altfor glad i dette tilbudet til at de vil miste det. Etter at dette kom på banen ønsker jeg å nevne at jeg i tiden etter dette så flere nykterne narkomane enn noen sinne tidligere, som for meg peker mot at imøtekommelse og dialog er løsningen fremfor at man behandler de som skadedyr(de narkomanes egne ord).

Politet kjører forsåvidt(gjorde hvertfall) samme linje der, imøtekommelse og dialog fremfor en straff som kun trekker de lenger ned og vekk fra samfunnet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Politiet bryr seg ikke om narkomane bruker narkotika. Nygårsparken i bergen er full av folk som åpenlyst bruker narkotika og politiet bryr seg ikke engang.

Tror nok ikke problemet er at de ikke "bryr" seg ..

Scenario;

Tung heroinmisbruker setter et skudd på åpen gate, og blir arrestert. Hva skal så skje videre? Gi vedkommende en bot på, tja, fem tusen kroner? Trur du den blir betalt? Glem det.

Putte vedkommende i fengsel (det er ikke plass på avrusning) uten videre, som en hvilken som helst småtjuv? Glem det, vedkommende vil bli så sjuk av abstinenser at det er veldig langt fra forsvarlig, og mulig dødelig.

Eneste vettuge løsning er å la dem drive på, når de først er kommet så langt, og prøve å finne en måte å få dem ut av elendigheta på. Det vanlige Politiet har ikke hverken tiden, ressursene eller kunnskapen som skal til for å gjøre noe med dette til daglig.

Endret av jonlem
  • Liker 3
Lenke til kommentar

kom med et forslag du da

Legalisér stoffene de bruker. La dem få kjøpt det på apoteket, til en pris som gjør at de ikke trenger å gå fra hus og hjem, leve på gata og rane folk for å få råd til dagsforbruket sitt. Så fjerner du samtidig en hel bransje: narkolangerbransjen. Anonym poster: 04dfef33315a816ba027e6697b3e2812

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legalisér stoffene de bruker. La dem få kjøpt det på apoteket, til en pris som gjør at de ikke trenger å gå fra hus og hjem, leve på gata og rane folk for å få råd til dagsforbruket sitt. Så fjerner du samtidig en hel bransje: narkolangerbransjen. Anonym poster: 04dfef33315a816ba027e6697b3e2812

det høres faktisk ikke ut som noen dum ide. finnes det land de prøver ut lignende løsninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...