Gå til innhold

Hva skal man stemme for å unngå borgerlig styre?

Anbefalte innlegg

Tingen er at det er ledere av selskap som tilrettelegger for arbeidsplassene for resten. Det må motiveres økonomisk.

Syntes det var litt morsomt at Wikipedia nevner akkurat det samme:

Marginalskatten påvirker arbeiderens beslutning om hvor mye han eller hun ønsker å jobbe. Dersom marginalskatten er veldig høy, kan det svekke arbeidstakernes motivasjon til å øke arbeidsinnsatsen. Slike vridninger av arbeidstilbudet har uheldige samfunnsøkonomiske konsekvenser ved at ressursene utnyttes lite effektivt. Jo høyere skattesatsene er, desto større antas det gjerne at disse vridningene blir. Blir skattene tilstrekkelig høye, kan ytterligere skatteøkninger gi reduksjon i skatteinntektene (fenomenet er kjent som «Lafferkurven»).

http://no.wikipedia.org/wiki/Marginalskatt

Kgun, såvidt jeg skjønner er det all inntekt, som da vel er brutto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gormers, du kan også tenke på folk som starter egne selskap. Hvor motiverende ville det vært å vite at selv om du investerer 70+ timer i uken for å få det i gang, så kan du maksimalt tjene 1,5 mill?

Jeg tror folk har problemer med å forstå hvor mye en leder faktisk jobber. Å sammenligne en leder av en stor bedrift med en som sitter fremfor kontorpulten sin fra 8-4 uten noe ansvar er helt latterlig. 70 timer i uken tilsvarer å jobbe fra 8-18 hver eneste dag, også i helgene, eller 8-22 hver ukedag. Da har man ikke mye liv utenom.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg tror folk har problemer med å forstå hvor mye en leder faktisk jobber. Å sammenligne en leder av en stor bedrift med en som sitter fremfor kontorpulten sin fra 8-4 uten noe ansvar er helt latterlig. 70 timer i uken tilsvarer å jobbe fra 8-18 hver eneste dag, også i helgene, eller 8-22 hver ukedag. Da har man ikke mye liv utenom.

Nettopp. Og det er de selskapene som gir staten 10-talls/100-talls milliarder i skatt pr. år. Det sier seg selv at vi ikke må ta bort motivasjonen til lederene.

Lenke til kommentar
For folk flest i alle fall, er lønnsøkning en motivasjon for å gjøre en god jobb, bare noe som gjelder opp til et visst punkt. http://blogs.hbr.org...fect_motiv.html

Nettopp! Dette er jo NØYAKTIG hvorfor lederlønnigner er høye. Ekstra penger er bare motiverende til et visst punkt, altså mister pengene motivasjonsfaktoren jo mer du har i lønn. Da må man øke pengemengden tilsvarende for å beholde den samme motivasjonsøkningen.

Eller la meg si det på en annen måte: Hvor mye måtte du fått i lønn for å bare få lov å se kona og barna dine lørdag og søndag?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg ønsker ikke rikmannspolikk, da med høyre i toppen. Hva er mulighetene for å stemme da? Tenker at rødt treffer meg ganske bra, men vil de gå i regjering med høyre f. eks?

Anbefaler deg å se debatten i kveld på NRK1. Da får du kanskje en litt bedre innføring i politikk.

Lenke til kommentar

De som har mer må betale mer i et slikt samfunn som vi lever i. Det er feil når privatpersoner donerer f. eks 7 millioner for å støtte høyre fordi de får skattelette på 27 millioner dersom høyre slår igjennom. Arbeiderpartiet føler jeg at svikter det norske folk, selv om jeg har holdt en knapp på de en god stund nå.

Mine politiske motiver vil jeg ikke diskutere bredt her da jeg ser det som en privatsak. Skatteletten som Høyre lover kommer til syvende og sist til å gå ut over den gjevne forbruker og derfor kaller jeg det rikmannspolitikk, og dette vil jeg ikke ha noe av. Høyre er ikke for utvikling, de er for å skape kapital for seg selv.

Og hvorfor i huleste sporer alle av fra emnetittelen? La meg gjenta en gang for alle Hva skal man stemme for å unngå borgerlig styre?

EDIT: Legger ved noen av mine hovedmomenter.

• Norge skal ha muligheten til å være selvforsynt med mat(jorbruk, fiske og dyrehold)
  • Jeg er imot DLD og all overvåking av private personer
  • Jeg er for bedre studiestøtte for studenter, ihvertfall mulighet for større lån.
  • Jeg er for miljøvern, skoler, og andre offentlig tilbud som sykehus etc.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Og hvorfor i huleste sporer alle av fra emnetittelen? La meg gjenta en gang for alle Hva skal man stemme for å unngå borgerlig styre?

EDIT: Legger ved noen av mine hovedmomenter.

• Norge skal ha muligheten til å være selvforsynt med mat(jorbruk, fiske og dyrehold)
  • Jeg er imot DLD og all overvåking av private personer
  • Jeg er for bedre studiestøtte for studenter, ihvertfall mulighet for større lån.
  • Jeg er for miljøvern, skoler, og andre offentlig tilbud som sykehus etc.

Du er ute etter partier som ikke vil gå i samarbeid med partier på høyresiden? Eller er du ute etter et eller annet sært argument om hvordan man skal stemme mest taktisk?

Med tanke på hovedmomentene dine mener jeg at Rødt, MDG, SV, Venstre, og også SP og Piratpartiet er alternativer.

Av disse er MDG, PP og Venstre blokkuavhengige/mer høyreorienterte, det vil si at de kan si seg villig til å forme eller støtte en borgerlig koalisjon.

Dermed står du igjen med de andre partiene hvis du vil stemme mot borgerlig styre, og samtidig til en viss grad ha med hovedmomentene dine.

Edit: Angående bedre studiestøtte, så arbeider Rødt for:

Fullstipendiering til alle studenter. På veien dit støtter vi kravet om at studiestøtten økes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden, utbetales over 11 måneder, at låneandelen reduseres til 40 %, og at stipendandelen er uavhengig av studiepoengsproduksjon.

http://xn--rdt-0na.n...beidsprogram/#8

Dette er noe som andre partier som SP og SV historisk har stemt imot.

http://www.holderdeo...rs-studiestotte

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Edit: Angående bedre studiestøtte, så arbeider Rødt for:

1.5 G (Folketrygdens grunnbeløp, 127k til forskjell fra ~84k) i studiestøtte.

Vil bare nevne at nøyaktig dette punktet la jeg selv inn politisk forslag på, i mitt parti. :)

(og det lå ann til å gå igjennom)

Endret av Rogaland Piratparti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gormers, hvorfor inkluderer du Venstre?

Et borgerlig flertall vil komme fra Høyre, Frp, Venstre og/eller KrF

Jeg listet først opp de partiene jeg mente passet hovedmomentene til trådstarter til en viss grad, for så å velge bort de alternativene som er høyreorienterte eller blokkuavhengige. Altså Venstre, MDG, og Piratpartiet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...