Gå til innhold

Trenger en 100% vibrasjonsfri, veldig svak og fysisk lett 120mm vifte.

Jannis-15

Anbefalte innlegg

Trenger vifte til teleskopet mitt for å hjelpe til med hurtigere nedkjøling av primærspeil og (hovesakelig) holde dugg/frost unna speilene.

Det jeg trenger er en tynn og lett (vekt er viktig, så noen tung sak er helt uaktuellt) vifte.

Den må ikke være spesiellt kraftig. Den trenger kun å flytte nok luft så det så vidt er nok luftstrøm opp igjennom teleskopet til at dugg ikke synker ned og legger seg på speilene.

Det som derimot er ekstremt viktig, er at den er 110% vibrasjonsfri. Den minste vibrasjon vil gjøre den fullstendig ubrukelig.

Har prøvd med en gammel 2.8W (ved 12V) 120mm vifte fra papst, som da ble kjørt på 6V, men denne hadde alt for mye futt i seg (selv om det er en av de svakere modellene), samt at den var litt tung.

Det er også viktig at den kan brukes helt ned i -20c, men det regner jeg med de fleste kan.

Alle forslag tas imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje denne:

http://techbay.no/product.html/noiseblocker-vifte-blacksilent-pro-pl2-120x25?category_id=93

Jeg vet ikke hvordan du har mulighet for å feste viften, men denne er stille (regner med det også er en fordel), flytter ok med luft, det følger med ekstra vibrasjonsdempende gummiramme. Det finnes nok LED-vifter i billigste type plast som er lettere, men denne er ihvertfall av dugelig kvalitet også, i tillegg til sine 6 års garanti.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Kan sjekke det litt senere hvilken modell samt rpm den er merket for arni.

100% vibrasjonsfri er egentlig hovedgrunnen til at jeg spør her, for det er neimen ikke så lett å finne en, som samtidig er av lav vekt, og svak.. :)

Når jeg tenker meg om, trenger den vel faktisk ikke å være 120mm heller. Tenkte mest på disse da de kan flytte store mengder luft ved kun noen få rpm, og tenkte derfor disse kanskje var best med tanke på vibrasjoner. Men en litt mindre vifte hadde kanskje gjort en like bra jobb, om de klarer å flytte nok luft, har lav nok vekt, og er vibrasjonsfri.

Viften kommer tolig bare til å bli festet i en lett netting med lim elelr strips, så størrelse og fasong har sånn sett ingen betydning.

Lenke til kommentar

Hva med en "vifte" som kun består av varmetråder? Jeg vet jo ikke noe om forholdene ved dette teleskopet ditt, og heller ikke vet jeg om det finnes en slik "vifte" å få tak i (evt. lage en selv). Men om det er et åpning for luft nederst og et annet øverst burde vel oppvarmet luft stige opp (og i tillegg ta til seg litt luftfuktighet om det skulle være noe).

Et annet alternativ jeg tenkte på var en elektrostatisk vifte (ikke mekanisk) - men det er også en mer teoretisk tanke da jeg ikke aner noe om produkter som evt. måtte finnes (blir vel en ione-vifte?).

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Ja, oppvarmet luft stiger, men det skaper et uklart bildet, så det er vanskelig å få til å bli riktig. Hadde håpet å slippe å måtet bruke varme. Har alleredet varme øverst på teleskopet som demper det værste, men om det er veldig fuktig ute, så holder det ikke. Jeg kan selvfølgelig bare skru opp varmen, men da blir bildet uklart igjen. nesten som å se igjennom vann.

Det er som regel vifter som brukes om det blir virkelig fuktig ute. Trenger selvfølgelig ikke å gå til det helt ekstreme, men jo roligere/mykere den går, jo bedre er det jo. For om det er mye vibrasjoner blir bildene ubrukelige.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan du har tenkt å drive viften? Mobil batterienhet eller om du bare bruker den innomhus. EDIT: I ettertanke, så skal du vel kunne bruke den utomhus, så da har du vel løsninger for å kunne tilføre strøm til viften du skal kjøpe :)

Kom i det minste til å tenke på vifter som i utgangspunktet er rettet for våtromsarealer, som denne: http://www.clasohlso...msvifte/36-2491

Vet ikke om det blir helt feil. Siden vibrasjon er en veldig viktig faktor for deg, så blir det nok vanskelig å oppdrive fra sortiment som i utgangspunktet benyttes til hw. :hm:

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Tror nok enhver PC vifte av litt respektabel kvalitet går betydelig mer glatt og gjevnt en en baderomsvifte fra clas ohlson men. :)

Strømtilførsel er ikke noe problem, men må være en ~12V type som kan reguleres, 230V er ikke ideellt av flere årsaker..

Viften blir brukt i fuktige omgivelser, men blir ikke utsatt for vann, så en PC vifte bør klare jobben fint.

Skal undersøke litt mer hva som pleier å bli brukt, men fant også en eldre vifte jeg har hatt fra langt tilbake i tid som ser ut til å gå overaskende glatt og rolig. Kjenner ingen tegn til vibrasjoner eller noe når jeg holder i den mens den går. Får se om ikke den klarer jobben. Usikker på type da klistremerket mangler men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...