FrankBjarne Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Det er ikke et ukjent problem at Nvidia sin flerskjermsteknologi er litt hit og dit. Den fungerer generelt sett bare med skjermer som har helt lik polaritet. Dette er ihvertfall det deres guide på geforce.com sier. Det er en måte å komme rundt dette problemet på. Jeg har ikke sett guide på det veldig mange steder og tenkte kanskje at dette kunne være interessant og kjekt å få med seg. Jeg har stridt en liten stund og irritert meg over hvordan 2D surround til Nvidia fungerer, men etter at jeg fant løsningen på problemet har det fungert knirkefritt. Jeg kan liste opp hardware og skjermtyper jeg bruker slik at det kan brukes som et referansepunkt: Prosessor: i5-4670k Skjermkort: Nvidia GTX780 Skjerm 1: Benq G2412HD (Denne skjermen er synderen i min setup) Skjerm 2: Acer P246H Skjerm 3: Benq XL2420T Driver: 320.49WHQL Som sagt er det polariteten på skjermkoblingen som skaper problemet. Problemet som oppstår da er at man ikke får kjørt full 1080Px3 oppløsning på skjermene, men kun en 3072x768(tror jeg) oppløsning. Noe som er svært irriterende da man ikke får utnyttet oppløsningen på skjermene og aspect ratioen blir helt på jordet. Heldigvis kan man endre polaritet og få ordnet det hele med litt mekking. Steg 1: Åpne Nvidia Control Panel og gå til "Change Resolution": Steg 2: Du må legge til en custom resolution for skjermen(e) som ikke har samme polaritet som resten. På bildet har jeg satt opp en custom resolution allerede. Det gjøres slik: Steg 2.1: Trykk "Customize" for skjermen du skal legge til oppløsning for. Steg 2.2: Velg "Create Custom Resolution" i neste vindu: Steg 2.3: I det neste vinduet som kommer opp utføres all magien i. Om skjermen er 120Hz så setter du "Refresh Rate" til 60Hz. Under timing foregår det viktigste. Bytt fra "Automatic" til "Manual". La alle innstillinger stå unntatt "Polarity: ". Her må begge byttes til "Positive (+)". Det siste som må endres er "Refresh Rate" helt nederst. I ruta der det står 60.000Hz skriver du isteden 60.001Hz. Steg 2.4: Trykk "Test" for å se om innstillingene går gjennom. Noe de mest sannsynlig gjør. Steg 2.5: Repeter Steg 2.1 til Steg 2.4 for alle skjermene du skal bruke til 2D Surround. Steg 3: Sett alle skjermene du skal bruke til den egendefinerte oppløsningen du opprettet i Steg 2. Det er litt mye jobb for å bruke 2D surround, men man får ihvertfall brukt 2D surround på forskjellige skjermer med forskjellig polaritet. Steg 4: Dette steget er vel helst for de som ikke vet hvordan man får i gang 2D surround. Det gjøres ved at man trykker på "Configure Surround, PhysX" og huker av "Span displays with Surround". Trykk Apply og alt skal da være i orden. Steg 5: Om alt gikk som det skulle burde dette dukke opp under "Custom Resolution": Dette har ihvertfall fikset "problemet" hos meg. Om noe er uklart eller om det oppstår problemer er det bare å poste her i tråden så får du sikkert en løsning. Håper dette fungerer for dere også. Endret 12. august 2013 av Refsa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå