Gå til innhold

MDR-1R serien


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd Sony sin MDR-1R serie med hodetelefoner?

 

Vært på utskikk etter nye i lang lang tid nå og disse ser veldig lovende ut, men finner ingen plass å prøve de. Ønsker ikke å bestille og sende tilbake til butikk..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg kan legge inn min erfaring. Ta det som anekdotisk siden dette bare er personlig synsing av en ikke-ekspert.

 

Jeg brukte vel to måneder på å bestemme meg for hodetelefoner. Jeg ville ha over-ear, lukkede med blåtann, avtagbar lydkabel og god passiv lyddemping med aktiv lyddemping som en bonus. Jeg skulle bruke de hovedsakelig i forbindelse med mobiltelefon, alt annet var en bonus.

 

Jeg endte til slutt opp med å velge mellom Logitech UE9000, Parrot Zik og Sony MDR-1RBT. Valget mitt falt til slutt på MDR-1RBT.

 

Dette av ett par grunner. Av aktiv lyddemping på UE9000 og Zik, så var de etter hva jeg kunne finne ut ikke noe særlig god, så da anså jeg det som en ekstra kostnad jeg strengt talt ikke trengte, spesielt siden den passive på alle tre etter sigende var veldig god. Batteritiden og frekvensområdet ble til slutt mine to hovedkjøpspunkt for MDR-1RBT. Vi snakker over tre ganger så lang batteritid via BT som de andre. Velg og merke så har UE9000 AAA-batterier, så du kan bytte når du er tom, men det innebyggede i Sony's varer lenge. Lovet batteritid på rundt 30 timer er ikke noe problem i det hele tatt. Mye på grunn av at detaljen i lydbildet er så godt at du blir sittende og nyte det på middels volum.

 

Av lyden må jeg si jeg er kjempefornøyd. De har nå tatt over som mitt primære headset på PC. Lydbildet er fantastisk til f.eks FPS-spill, samt at lydnivået og detaljer gjør at man kan fint se film med det. Det kan riste skallen din om du vil det, og samtidig høres krystallklart ut på lavt volum. De spiller mye kraftigere via ett godt lydkort og kabel enn de gjør med den integrerte forsterkeren via BT, men de høres veldig, veldig god ut via BT også. Samme detaljene er der, den er bare mindre enn hva hodetelefonene klarer. De tar godt i mot mye mer kraft.

 

Alt over er jeg utrolig fornøyd med valget, og har aldri vært i nærheten av samme kvalitet. Skal dog sies at det er de dyreste klokkene jeg har eid.

 

Av det jeg har lest, så spiller MDR-1R bedre enn BT versjonen. Sikkert fordi det ikke er noen elektroniske komponenter som tar plass inne i klokkene og potensielt ødelegger bildet. Men om jeg skulle kjøpe nytt trådløst, hadde jeg lett kjøpt de samme igjen.

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan legge inn min erfaring. Ta det som anekdotisk siden dette bare er personlig synsing av en ikke-ekspert.

 

Jeg brukte vel to måneder på å bestemme meg for hodetelefoner. Jeg ville ha over-ear, lukkede med blåtann, avtagbar lydkabel og god passiv lyddemping med aktiv lyddemping som en bonus. Jeg skulle bruke de hovedsakelig i forbindelse med mobiltelefon, alt annet var en bonus.

 

Jeg endte til slutt opp med å velge mellom Logitech UE9000, Parrot Zik og Sony MDR-1RBT. Valget mitt falt til slutt på MDR-1RBT.

 

Dette av ett par grunner. Av aktiv lyddemping på UE9000 og Zik, så var de etter hva jeg kunne finne ut ikke noe særlig god, så da anså jeg det som en ekstra kostnad jeg strengt talt ikke trengte, spesielt siden den passive på alle tre etter sigende var veldig god. Batteritiden og frekvensområdet ble til slutt mine to hovedkjøpspunkt for MDR-1RBT. Vi snakker over tre ganger så lang batteritid via BT som de andre. Velg og merke så har UE9000 AAA-batterier, så du kan bytte når du er tom, men det innebyggede i Sony's varer lenge. Lovet batteritid på rundt 30 timer er ikke noe problem i det hele tatt. Mye på grunn av at detaljen i lydbildet er så godt at du blir sittende og nyte det på middels volum.

 

Av lyden må jeg si jeg er kjempefornøyd. De har nå tatt over som mitt primære headset på PC. Lydbildet er fantastisk til f.eks FPS-spill, samt at lydnivået og detaljer gjør at man kan fint se film med det. Det kan riste skallen din om du vil det, og samtidig høres krystallklart ut på lavt volum. De spiller mye kraftigere via ett godt lydkort og kabel enn de gjør med den integrerte forsterkeren via BT, men de høres veldig, veldig god ut via BT også. Samme detaljene er der, den er bare mindre enn hva hodetelefonene klarer. De tar godt i mot mye mer kraft.

 

Alt over er jeg utrolig fornøyd med valget, og har aldri vært i nærheten av samme kvalitet. Skal dog sies at det er de dyreste klokkene jeg har eid.

 

Av det jeg har lest, så spiller MDR-1R bedre enn BT versjonen. Sikkert fordi det ikke er noen elektroniske komponenter som tar plass inne i klokkene og potensielt ødelegger bildet. Men om jeg skulle kjøpe nytt trådløst, hadde jeg lett kjøpt de samme igjen.

 

Får starte med å si tusen takk for et veldig bra og innholdsrikt svar.

Et lite ekstra spørsmål må være: har du brukt de på buss/fly? Bruker 2-3 timer på buss hver dag og er avhengig av at uønsket lye blir stengt ut samt at ikke alt for mye lyd sliper Ut.

Lenke til kommentar

Får starte med å si tusen takk for et veldig bra og innholdsrikt svar.

Et lite ekstra spørsmål må være: har du brukt de på buss/fly? Bruker 2-3 timer på buss hver dag og er avhengig av at uønsket lye blir stengt ut samt at ikke alt for mye lyd sliper Ut.

 

Når du bruker de med BT (BT versjonen) så kan du spille på tilnærmet fult volum uansett musikk uten at det lekker noe særlig lyd ut. Det samme med kablet, avhengig av kilde selvfølgelig. Jeg bruker de sammen med en Xperia Z, og fra hva jeg har lest så er ikke DAC'en i den blandt de kraftigste. Passivt så er godt nok til at jeg kan sitte og høre på podcaster på normalt nivå (type normal samtalenivå) uten at jeg hører noe til buss/trafikkstøy i bakgrunnen. Om du sitter ved siden av noen som er usedvanlig høylytt, så er det nok å øke lydvolumet litt, så drukner de helt. Har ikke brukt de på fly, men av erfaring fra fly og andre propper/klokker, så er det nok isolering til at du ikke hører noe til kabinsus ved komfortabelt lyttenivå på musikk.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar
Når du bruker de med BT (BT versjonen) så kan du spille på tilnærmet fult volum uansett musikk uten at det lekker noe særlig lyd ut. Det samme med kablet, avhengig av kilde selvfølgelig. Jeg bruker de sammen med en Xperia Z, og fra hva jeg har lest så er ikke DAC'en i den blandt de kraftigste. Passivt så er godt nok til at jeg kan sitte og høre på podcaster på normalt nivå (type normal samtalenivå) uten at jeg hører noe til buss/trafikkstøy i bakgrunnen. Om du sitter ved siden av noen som er usedvanlig høylytt, så er det nok å øke lydvolumet litt, så drukner de helt. Har ikke brukt de på fly, men av erfaring fra fly og andre propper/klokker, så er det nok isolering til at du ikke hører noe til kabinsus ved komfortabelt lyttenivå på musikk.

 

Det høres bra ut, tror ikke jeg kjøper BT versjonen, 1000 kr for å få bt er litt i meste laget for min del :) Ser da heller muligens på ANC versjonen. Prøvde du de i butikk før du kjøpte? såfall hvilke butikker? jeg har lett på mange her i Trondheim uten å finne de.

Lenke til kommentar
Det høres bra ut, tror ikke jeg kjøper BT versjonen, 1000 kr for å få bt er litt i meste laget for min del :) Ser da heller muligens på ANC versjonen. Prøvde du de i butikk før du kjøpte? såfall hvilke butikker? jeg har lett på mange her i Trondheim uten å finne de.

 

Jeg betalte 2300kr for de (hos CDON), så ca 6-700 kr mer enn vanlig trådet versjon. Jeg fikk ikke prøvd de i butikk først, men leste dusinvis av tester der de sammenlignet de med andre hodetelefoner, leste videre om disse osv. Eneste sted det er mulig å finne de fysisk i butikk ut fra hva jeg har funnet er å reise til Oslo (bor i Bergen selv). Hurra for Norge og vårt fantastiske butikkutvalg... Det eneste jeg har kunnet teste i butikk er Logitech UE6000 (som tilsvarer trådet versjon av MDR-1R). Testet det hos apple-store, og må si at MDR-1R oppleves bedre personlig. Klarere mid og høy, som gid bedre musikk for min del.

 

Nå har MDR-1R en øvre frekvensrespons på 80kHZ mot UE6000's 20kHZ, så at MDR-1R spiller bedre skulle ikke komme som noen overraskelse. Forresten, ut fra hva jeg har lest/sett, så høres NC versjonen verre ut enn BT og vanlig 1R versjonene. Det er ikke noe jeg kan bekrefte personlig, men noe du kan være obs på.

Lenke til kommentar
Jeg betalte 2300kr for de (hos CDON), så ca 6-700 kr mer enn vanlig trådet versjon. Jeg fikk ikke prøvd de i butikk først, men leste dusinvis av tester der de sammenlignet de med andre hodetelefoner, leste videre om disse osv. Eneste sted det er mulig å finne de fysisk i butikk ut fra hva jeg har funnet er å reise til Oslo (bor i Bergen selv). Hurra for Norge og vårt fantastiske butikkutvalg... Det eneste jeg har kunnet teste i butikk er Logitech UE6000 (som tilsvarer trådet versjon av MDR-1R). Testet det hos apple-store, og må si at MDR-1R oppleves bedre personlig. Klarere mid og høy, som gid bedre musikk for min del. Nå har MDR-1R en øvre frekvensrespons på 80kHZ mot UE6000's 20kHZ, så at MDR-1R spiller bedre skulle ikke komme som noen overraskelse. Forresten, ut fra hva jeg har lest/sett, så høres NC versjonen verre ut enn BT og vanlig 1R versjonene. Det er ikke noe jeg kan bekrefte personlig, men noe du kan være obs på.

 

At NC versjoner av hodetelefoner høres dårligere ut er jo ikke noen overraskelse. Men ser på bilder at det er forskjell på putene på BT og 1R, lurer på om dette utgjør noe på komforten..

 

Spørs om jeg går får den "enkleste", har en BT receiver som jeg kan bruke slik at de blir "trådløse". Ser selvfølgelig fordelen med helt trådløse også...

Lenke til kommentar

At NC versjoner av hodetelefoner høres dårligere ut er jo ikke noen overraskelse. Men ser på bilder at det er forskjell på putene på BT og 1R, lurer på om dette utgjør noe på komforten..

 

Spørs om jeg går får den "enkleste", har en BT receiver som jeg kan bruke slik at de blir "trådløse". Ser selvfølgelig fordelen med helt trådløse også...

 

Komfortmessig så er ihvertfall BT-versjonen helt fantastisk. Slik at man glemmer man har de på av og til. Jeg personlig var bare ute etter noe som var helt trådløst, men samtidig hadde mulighet for analog signal i passive mode. Hva som passer for andre kan ikke jeg uttale meg om.

Lenke til kommentar
Komfortmessig så er ihvertfall BT-versjonen helt fantastisk. Slik at man glemmer man har de på av og til. Jeg personlig var bare ute etter noe som var helt trådløst, men samtidig hadde mulighet for analog signal i passive mode. Hva som passer for andre kan ikke jeg uttale meg om.

 

Sant, får vel lese litt mer også blir de vel bestilt på neste lønning :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei. Vurderer å kjøpe denne mdr-1rbt. Men er det mye tap i lyd i forhold til vanlig mdr-1r? Vil kjøpe en av de. Har beats Wireless nå og liker innebygget knapper og mikrofon samt trådløs er en god ting. Selv om jeg også bruker kabel nå og da. Hva bør jeg kjøpe?

Kan linke deg til noen som har peiling på slik, og som har gjort en sammenlikning

 

http://www.innerfidelity.com/content/solid-sony-mdr-1r-mdr-1rbt-and-mdr-1nc-page-2

Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med BT-versjonen min. Høy lyd tåler den meget bra. Om jeg kobler den opp mot PC, DAC eller surround-reciever så får jeg mye bedre, og høyere lyd enn ved vanlig blåtann, av helt naturlige grunner. De tåler mye mer effekt enn det den innebygde forsterkeren leverer. Om jeg bruker de til å se film f.eks, så kan jeg ha de så høyt at jeg har problemer med å fokusere, uten at jeg hører vrengning i lyden. I enkelte tilfeller foretrekker jeg faktisk å se film med disse, kontra å ha anlegget dundrende på fult.

Om du kun bruker den i trådløs så vil jeg påstå at den spiller mer enn høyt nok. De er nok ikke de som har høyest volum nødvendigvis, men lyden er veldig klar. I tillegg så isolerer de veldig godt, slik at jeg kan høre musikk uten forstyrrelser på moderat volum. Jeg hører mye på podcaster, og jeg har aldri behov for å bruke fult volum får å få med meg ren vokal, uansett hvor jeg er. Musikk kan jeg spille slik at jeg ikke enser noe rundt meg, alt over moderat volum drukner verden helt ute.

Men, som nevnt, de spiller mye bedre om du kobler de til en forsterker av ett slag. Trådløst er de mer enn gode nok, men de skinner virkelig igjennom når du gir de en kilde de kan trekke hva de vil fra. Så må jeg kjapt nevne komforten, det er det mest behagelige jeg har hatt på hodet av utstyr. Med unntak av MDR-MA900 fra Sony, men de er komfortable fordi de er så lette at du ikke kjenner dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Personlig, ja. Andre er gjerne ikke enig, men for min bruk, og hva jeg prioriterte, så er trådløst verdt det. Om det blir litt stivt i prisen kan du ta en kikk på MDR-10RBT som er vel rundt halve prisen. De er ikke like gode, men jeg synes de ser bedre ut, samt at det er, som nevnt, mye billigere. Lydmessig, ut fra det jeg har lest, er den største forskjellen at de har litt mindre bass, men ellers låter jevnt over ganske likt. Og så har de ca. halve batteritiden.

Men, for en tusenlapp mindre (1400 vs 23-2400) er det nok verdt det. Jeg derimot er så fornøyd med mine 1RBT at jeg hadde nok plukket de opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...