Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to lokalnett fra ett abbonement?

Anbefalte innlegg

Hei, er i den situasjonen at jeg skal flytte i ny leilighet. Huset er satt opp slikt at det er to leiligheter en i hver etasje. Jeg kjenner huseier godt, så vi har bestemt at vi skal dele internettlinje.

Det jeg da ønsker er en måte å få "hvert vårt nett" på. Altså at mine enheter kun dukker opp hos meg, og at hans enheter kun dukker opp hos han.

Han har gått for en løsning fra GET, så foreløpig kobler vi oss begge rett til GET modemet.

Om jeg setter opp en egen trådløs ruter nede, og kobler alle mine enheter til denne, vil det da evt være mulig å konfigurere denne til å kun vise mine enheter? (DIR-655).

- Marius :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt at du bruker to forskjellige trådløse nett, og begge har sin egen IP-range (DVS at dere bruker ruter-funksjonaliteten, og ikke tar IP'er fra GET) så vil det fungere slik.

Ellers må du nesten sette det opp som VLAN og da trenger du evt en switch som støtter dette.

(Eller evt en brannmur med to soner)

Lenke til kommentar

Dere setter bare opp to forskjellige nettverk da? dere har hver deres router, som dere kobler i modemet (som ahr to ethernet utganger) og da skal saken være biff?

Blir det ikke krøll med to rutere på samme nettverk?

Gitt at du bruker to forskjellige trådløse nett, og begge har sin egen IP-range (DVS at dere bruker ruter-funksjonaliteten, og ikke tar IP'er fra GET) så vil det fungere slik. Ellers må du nesten sette det opp som VLAN og da trenger du evt en switch som støtter dette.(Eller evt en brannmur med to soner)

Kan man justere ruteren til å automatisk ta seg av det med IP range osv som du nevner? Eller er dette noe jeg manuelt må stille inn, begynner å bevege meg litt utenfor det jeg kan her, da jeg ikke har så mye erfaring med å sette opp nettverk.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg setter alltid opp 16 nett hvor hvert av dem igjen har 16 subnett fordelt på tjenestetyper (server, printere, etc). Som regel benyttes bare 4 fysiske nett; WAN (Internett), LAN (Trådet), WAN (trådøst), BCK (failover WAN/Ekstra internett). Så har jeg 12 nett å leke med f.eks dersom behov for VLAN.

Så ja, det er mulig. Utfordringer er at du "trenger" (bør ha) en brannmur/ruter med flere bein/soner/interfaces. Slike er normalt ikke billige siden dette er forretnings segmentet, dårlig med slikt på hjemmemarkedet. (...selv om det er rart ingen har sett behovet).

Selv bruker jeg pfSense som kjøres på en standard PC med flere nettverkskontakter. (Hardware må være kompatibelt med FreeBSD). HW kan godt være f.eks. Atom (CPU) basert (lavenergi), det holder i lange baner.

Fordelen med en slik skikkelig løsning er at du får full kontroll. Se Norsk TV fra utlandet (VPN), fordel tilgjengelig WAN hastighet mellom nettene, ulike regler for ulike enheter, dynamisk NAT'ing, etc, etc...

Ulempen er vel at det ikke er helt "enkelt" og sette opp... (det er ikke veldig vanskelig heller, men det går fort noen timer til å lese på forumer etc).

Lenke til kommentar

Blir det ikke krøll med to rutere på samme nettverk?

Nettverk? Den greia fra GET, er det et mdoem med to utganger, eller er det en switch/router?

Om det ikke er en switch/router så vil ikke dette være ett nettverk noe mer enn din og min nettverkskabel er ett nettverk.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg har fiber fra BKK som han med en managed switch kan fordele og bestemme hastigheten naboen kan få. Han sitter med 1000/1000 linje hjemme hos seg, og 2 naboer kjøper en 100/100 linje av ham for en fonuftig pris i måneden. Du kan bruke f eks denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578676#info

(aner ikke hvorfor komplett har denne som bestillingsvare. Dette er kanskje den beste i sin klasse)

til å fordele linjen slik dere selv ønsker, slik at naboen kan laste for fult, uten at ditt nettverk påvirkes i det hele tatt.

Da gjør du som Jan Skrotnes sier:

modem -> switch -> router x2

Dere styrer deres egne routere som dere vil, men husk å sette multimodemet til Get i bridge-mode. Ellers vil du slite med IP konflikter etc etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...