Mojo Pin Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Skal henge opp tven på veggen og må borre i betong. Jeg har en bosch slagdrill og murborr fra Clas ohlson. Jeg har kommet 3cm inn i veggen, men så er det stopp. Tror jeg har truffet hard stein eller armering. Tips til hvordan jeg kan komme meg lenger inn? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg veit i alle fall at Hitli 5.5 murbor skal kunne bore gjennom armering. Regner med at du borer til plugger? Om du borer noen større høl så må du nok belage deg på å bore et annet sted for prøve på nytt. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Flytt deg 1cm diagonalt opp eller ned. Er trolig armeringsjernet ja, og borret er nok ødelagt. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Kjøp en bedre bor. Chlas Ohlson selger Chlas Ohlson-kvalitet Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Å bore med metallbor (uten slag...) og betongbor vekselvis kan funke, om det er armering. Særlig om du har truffet midt på jernet... Betongbor bør ikke bli ødelagt av å treffe armering; spissen er av hardmetall, som tåler å bore i herdet stål (og armeringsstål er ikke herdet...) -dersom det er slipt riktig. Betongbor er ikke skarpt, men slipt "butt", som en meisel, derfor biter det ikke på stål -men det blir ikke ødelagt heller, med mindre det overopphetes. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Mye av det som selges av "slagdrill" er ubrukelig. Har hatt et par driller hvor det tok evigheter å få borret i betongvegg, selv med gode bor. Har i dag en De Walt drill som borer i de samme veggene om om de var av gips. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Tips til hvordan jeg kan komme meg lenger inn? Bore et annet sted. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Takk for alle svar! Jeg borrer for å feste plugg, og den må sitte der jeg har startet - hvis ikke blir ikke TV'en som skal henges opp rett. Jeg skal forsøke med nytt bor. Hvis det ikke fungerer skal jeg vurdere innkjøp av ny slagdrill. Eller bør jeg heller gå for borhammer? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hvorfor kan ikke hullet du prøvde på bare være der? Det blir vel dekket av TVen uansett? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Takk for alle svar! Jeg borrer for å feste plugg, og den må sitte der jeg har startet - hvis ikke blir ikke TV'en som skal henges opp rett. Jeg skal forsøke med nytt bor. Hvis det ikke fungerer skal jeg vurdere innkjøp av ny slagdrill. Eller bør jeg heller gå for borhammer? Du kan jo alltids leie en hos din lokale forhandler så slipper du å betale for en helt ny maskin. Endret 15. august 2013 av TheHawk Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hvorfor kan ikke hullet du prøvde på bare være der? Det blir vel dekket av TVen uansett? Poenget er vel at han skal ha fire (antakelig) hull i et visst mønster, og de tre andre allerede er fastlagt. Å flytte alle er selvsagt et alternativ, men ikke særlig praktisk... Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Tv'en skal henge midt over en benk. Benken kan ikke flyttes på grunn av rommets utforming. Flytter jeg det ene hullet litt, må jeg også flytte det andre hullet litt, og tv'en vil ikke lenger henge der den skal. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Og du har ingenting å gå på år det gjelder veggfestet? Det må være en gitt avstand mellom hullene? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Fest ein bit kryssfiner eller liknande til vegge og fest så tv'en til denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå