Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er drittlei kviser - Roaccutane eneste utvei?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å starte på denne kuren nå. Er veldig plaget, og det tærer virkelig på selvtilliten! Har massevis av kviser overalt i ansiktet, og mange av dem er sånne svære, betente kviser som sitter i ukesvis før de forsvinner. Skal til hudlegen nå på onsdag, og skal be om å få denne kuren. Har slitt med kviser i bare litt over tre år, men nå er jeg så lei av å aldri føle at folk ser den virkelige meg. Var på besøk til oldemoren min idag, og hun spurte hva som hadde skjedd med ansiktet mitt(er en stund siden jeg var der sist), og det er slike ting som får meg til å nesten begynne å gråte... så gale er det. :(

Jeg har gått på flere kurer, både reseptfrie og på resept, men det har ikke funket i det hele tatt.

Noen som har erfaringer med denne kuren som de kunne delt med meg? Er nesten så jeg ikke har lyst til å starte på skolen igjen kun på grunn av kvisene mine. :(

Gutt, 16 Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funket veldig bra for meg, men vær obs på at tilstanden din kan forverres i de første ukene, så vil det deretter avta. Kuren varer i et halvt år, og jeg anbefaler deg sterkt å fullføre den. Om du stopper når kvisene er borte, er det stor sjans for at du får dem tilbake igjen.

Vil forøvrig advare deg at du kommer til å bli helt rød bare etter litt sollys, det skjedde i alle fall med meg. Du anbefales nok av legen din til å holde deg unna solen i best mulig grad, eller i alle fall skjerme deg godt for den, selv på vinteren.

Lenke til kommentar

Det er jævla normalt å ha kviser under puberteten på grunn av store hormonforandringer i kroppen, som du sikkert vet. Jeg fikk selv kviser i 14 års alderen, og holdt på ganske intenst til jeg var ca 19. Har prøvd tetracyclin, roaccutane, et par type piller til som jeg ikke husker navnet på, og alle reseptbelagte kremer mot kviser på apoteket som finnes og ingenting hjalp i det lange løp mot kvisene.

Har tilsammen prøvd nær 40 forskjellige hudpleieserier som skulle hjelpe mot kviser, resultatet ble at de forsvant eller ble mindre i en periode for å så blusse opp igjen. Noen serier som MD Formulations mm forklarer at "det blir verre før det blir bedre" og det må du ikke tro et sekund på, bare vås og slike produkter fører ofte til verre hud enn det du hadde før.

Her er tipset jeg skulle ønske jeg kunne gitt meg selv i din alder: hold deg unna alt av produkter til ansiktet med mindre det er helt nødvendig. Hvis hudlegen din sterkt anbefaler deg en krem, burde du selvsakt prøve den, men piller bør du ikke bruke med mindre kvisene dine kan lage arr i ansiktet ditt (lilla/svarte kviser).

Det du bør gjøre før du prøver noe slags kurer eller kremer nå først, er å ikke bruke et eneste produkt i ansiktet ditt på en måned. Produsenter av kvisekremer vil selfølgelig ikke at du skal bli kvitt problemet ditt da de mister sin business, tenk på det. Vask ansiktet ditt med iskaldt vann morgen og kveld for å øke blodgjennomstrømmingen i huden som hjelper kroppen selv til å fjerne urenhetene, hold fingrene borte fra ansiktet til en hver tid, bytt putetrekk 2 ganger måneden og drikk mye vann om du ikke gjør det allerede.

Kroppen kan kurere seg selv for kreft, så den kan selfølgelig kurere seg selv for kviser. Litt kviser er helt normalt i puberteten, og overreagerer du med kremer og piller kan det gjøre problemet verre for deg på lengre sikt. Mange av vennene mine gjorde det samme som meg på din alder og prøvde alt som finnes av produktet og gikk til hudlege, men når hudpleien ble redusert til kun kaldt vann hjalp det 5 av oss. Den siste hadde noe mer alvorlig acne, og måtte derfor bruke en spesiell krem annenhver måned.

Hvis du legger ut bilder av kvisene dine er det enklere å gi deg råd. Send meg gjerne privat melding om du lurer på noe mer, har veldig mye erfaring med problemet :) Lykke til!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om kviser plager deg så mye som du sier så burde du virkelig vurdere å begynne på isotretinoin / roaccutane. Har selv vært gjennom det og jeg angret aldri et sekund på at jeg tok en kur. Når problemet er så alvorlig at det påvirker den mentale helsen din burde du virkelig gjøre noen grep for å kvitte deg med kvisene.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to! Hjelper meg masse :)

a jib:

Er klar over at slikt som dette er vanlig, men jeg orker bare ikke mer. Er så lei av å se andre på samme alder gå rundt med silkemyk babyhud i ansiktet, mens mitt er proppet full i urenheter og dritt.

Har som sagt prøvd det meste. Diverse kremer, som for eksempel Differin, som hudlegen min har gitt meg resept på har ikke funket. Jeg har også gått på cirka 2 og en halv kur med tetralysal(?) uten hell, i tillegg til å ha prøvd tonnevis med forskjellig ansiktsvask, salver og kremer fra både apotek og butikk. Er vel noe i det du sier om at slikt er oppskrytt, hvertfall i mitt tilfelle, da jeg egentlig ikke har opplevd noen nevneverdig effekt uansett hvilket merke jeg har prøvd.

Jeg sliter mer med rødhet enn arr(tror jeg). Jeg har faktisk, og jeg er ikke stolt over det, begynt å stjele små mengder sminke av min søster for å skjule rødheten litt. Har en 2-3 store underjordiske som jeg er ganske sikker på at er betente, ettersom jeg har hatt de i snart 2 uker. Det er nettopp disse jeg er redd for å ta på, da jeg ser for meg at spesielt denne typen kvise kan gi store arr.

Skal prøve ut tipset ditt om å kun skylle huden med kaldt vann om morgen og kveld. Har for øyeblikket ingenting å tape, da det stort sett bare kan gå oppover mentalt.

Skal ta noen bilder imorgen, da jeg er for trøtt til det nå. Vil helst ikke at ansiktet mitt skal bli gjenkjent, så jeg tror jeg sender de på PM til deg og andre som eventuelt måtte ønske det. Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0 Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0

Lenke til kommentar

Jeg gikk på en kur med Isotretinoin, men dum som jeg var, så avsluttet jeg lenge før kuren var ferdig, og jeg fikk tilbakefall. Du må holde deg edru, og det klarte jeg **** ikke :/

Jeg skal begynne på igjen i september, og denne gangen SKAL jeg gjennomføre.

Kuren jeg ble satt opp på varte i 300 dager, og som tidligere nevnt er det mange bivirkninger, men det er absolutt verdt det. Jeg merket forskjell etter 2-3 uker. Da var det nesten ingen ting igjen.

Bivirkningene jeg fikk var økning av kolesterol, tørre hudflekker, tørr munnhule og tørre lepper. Heldigvis er samboeren min flink med å passe på meg, så hun kjøpte en god hudkrem og en god lipbalm. Ikke kjøp lypsyl. Kolesterol-verdiene mine er i utgangspunktet for høyt på grunn av sykdom, så jeg måtte også være forsiktig med kosten.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Coa:

Er det jeg også tenker. Er flere ganger jeg har sagt nei til å bli med folk hjem etter skolen, kun på grunn av at det jeg egentlig vil er å stenge meg inne der ingen kan se meg.

Slendrian:

Er fast bestemt på å fullføre denne kuren dersom jeg får den. Har ingen planer om å drikke alkohol på hvertfall et par år, så akkurat det bekymrer jeg meg ikke for. :)

Har lest at det er tørrhet som er den bivirkningen de fleste opplever. Har en fuktighetskrem fra før som fukter ganske godt, men om jeg får denne kuren så trenger jeg en lipbalm. Hva het den du fikk, og var den god? Hvorfor ikke lipsyl egentlig?

Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0 Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0 Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0

Lenke til kommentar

Hva het den du fikk, og var den god? Hvorfor ikke lipsyl egentlig?

Husker ikke eksakt, men det er en liten rund boks. Varierte mellom en med gult lokk og en med blått. Litt mintsmak på begge. De fås kjøpt på apotek.

Lypsyl kan være "avhengighetsskapende". Det er noe i ingrediensene til lypsyl som gjør at man tørker ut om man ikke bruker den konstant. Om dette gjelder for alle vet jeg ikke, men de jeg brukte funka fjell så de anbefales absolutt :)

Lenke til kommentar

Gikk på Isotretinoin da jeg var 19 år. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med det før.

Bare husk å vær disiplinert med deg selv, jeg fikk veldig tørr hud men det gikk bra så lenge jeg fulgte anvisningene og drakk mye vann og brukte lotion/fuktighets/hudkrem. Husk å ta tablettene hver gang du skal og prøv å ikke hopp over en dag, bruk gjerne samme tidspunkt. jeg prøvde alt før Isot. og det var ingenting som hjalp. Jeg har ikke hatt noen kviser/akne etter isot. unntatt kanskje noen små hvis jeg stresser i en lengre periode og eter mye junk.

Lenke til kommentar

Har planer om å begynne med å smøre et godt lag med fuktighetskrem allerede idag, slik at huden min er forberedt. Har lest om folk som har begynt med det på det tidspunktet de ble tørre, som jo er for sent. Skal også prøve å sette opp daglige rutiner. Jeg skal smøre meg på bestemte tidspunkt hver dag, og ta tabletten(e) cirka på samme tidspunkt daglig.

Takker for tips, setter pris på det :)Anonym poster: 13e946adf2b6d57a238a8c3435c530c0

Lenke til kommentar

Hudlegen sa at jeg måtte gå på noen Tetracyclin(?)-tabletter frem til rundt 10 september. Da skulle jeg møte hudlegen min igjen for å se om det har skjedd noen endringer. Han sa at jeg måtte over på roaccutane-kuren, men at siden det så såpass ille ut akkurat nå, så måtte jeg gå på disse tetracyclin-tablettene noen uker for å roe det litt ned. Dette var pga. at roaccutane-tablettene gir flere kviser i starten av kuren, og da hadde jeg sett virkelig gale ut. Dette ville han ikke at skulle skje.

Anonymous poster hash: 13bf8...a01
Lenke til kommentar

Flott at du velger den beste løsningen for deg. Det virker å være Tetracyclin og Roaccutan. Jeg har aldri opplevd at noen angrer på det. Kviseproblematikk er svært stigmatiserende. I ung alder gikk jeg også på slike kurer. I dag opplever jeg ikke mer kviser enn hva andre gjør. I tillegg slipper du den mengde arr du ville fått uten.

Lenke til kommentar

Flott at du velger den beste løsningen for deg. Det virker å være Tetracyclin og Roaccutan. Jeg har aldri opplevd at noen angrer på det. Kviseproblematikk er svært stigmatiserende. I ung alder gikk jeg også på slike kurer. I dag opplever jeg ikke mer kviser enn hva andre gjør. I tillegg slipper du den mengde arr du ville fått uten.

Jepp, er ganske lei av at folk ser på meg som om jeg er syk, eller smiler og halvveis ler av meg på grunn av noe jeg ikke kan noe for..

Har ikke oppdaget noe forbedring så langt, men så har jeg ikke gått på kuren så lenge, så får håpe det roer seg litt ned. Bare idag ble jeg tre ganger mint på kvisene mine.

:(

Lenke til kommentar

Har en ting jeg vil legge til.. Min Roaccutane-kur skadet vevet som gir fuktighet til leppene mine permanent, så jeg har blitt avhenigig av lypsyl resten av livet mitt.

Dosen A-vitamin i den medisinen er stor, og vil være en stor belastning for kroppen din. Du vet vel kanskje at du må inn til gjevnlige blodprøver for å sjekke om leveren din takler dosen?

Lenke til kommentar

Da er du forhåpentligvis klar over at Roaccutane kan være rimelig ubehagelig om det ikke passe deg...

Uansett, hva har du prøvd? Det er ikke alltid en har nødt til å lide seg gjennom en Roaccutane/Isotretinoin (det er vel erstatteren?) for å bli kvitt kvisene om de ikke er svært aggressive (Mulig jeg ikke har fulgt med og at ditt tilfelle er svært ille, da beklager jeg).

Jeg gikk gjennom flere forskjellige midler før jeg fikk Isotretinoin. Før det hadde jeg prøvd Lymecyclin + flere kremer (Og Lymecyclin er ikke akkurat svake saker det heller).

Lenke til kommentar

Pdd. så går jeg på Lymecyclin Actavis, og har gjort det i snart 1 uke.

Jeg har gått på nesten 3 kurer med Tetralysal(ga opp etter 2 og en halv boks), differin, kremer, basiron, ansiktsvask osv., og kan med stor sikkerhet si at det var KUN Tetralysal som fikset problemet noenlunde(mens jeg gikk på kuren, kom tilbake rett etter). Altså, all form ansiktsrens som jeg smører i trynet har null effekt, og gjør huden min veldig tørr noen steder, og veldig fett andre steder.

Lenke til kommentar

Jeg tror det beste bare er å bare være litt selvironisk med det. Kunne spøke om det med andre osv. Foreksempel kan du kjøpe klær fra klesmerket Acne. Slike ting kan oppleves som helt forferdelig for den som har det men for de som er rundt så trenger det ikke å bety noe særlig i det hele tatt. Humor, vennlighet, selvtillit, selvironi, interessante samtaler trumfer kviser hver eneste gang. Uansett om du i verste fall ikke skulle klare å venne deg til det så vil det uansett bare være en midlertidig tilstand. Alt vil bli lettere når tenårene er over, enten det er kviser, angst, sosiale vanskeligheter, bekymringer om småting og ditten og datten. Men ungdomstida kan være en veldig fin tid om man klarer å slappe av sammen med andre og ikke er så fryktelig redd for hva andre syns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...