Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Betale tilbake stipend

Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg har fått skoleplass og søkt stipend. Nå har jeg ikke planer om å begynne alikevel så spørsmålet mitt er: kan jeg si ifra til lånekassen og bare betale pengene tilbake, eller kommer jeg til å bli straffet for dette og at det blir til lån? Jeg hadde tenkt til å begynne når jeg søkte om stipendet, men har blitt litt forandring nå.

Altså: Jeg skal ikke begynne på skolen alikevel, men har søkt om stipend.

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du får av lånekassen er lån. Hvis du tar og består fag og er borteboer, så gjøres noe av det om til stipend. Med andre ord må du betale tilbake lån uansett hvordan du vrir og vender på det, og hvis du er meldt på som student, men ikke fullfører fag/dropper ut, så vil du bli bedt om å betale tilbake på vanlig måte, uten en spesiell form for straff. Såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det du får av lånekassen er lån. Hvis du tar og består fag og er borteboer, så gjøres noe av det om til stipend. Med andre ord må du betale tilbake lån uansett hvordan du vrir og vender på det, og hvis du er meldt på som student, men ikke fullfører fag/dropper ut, så vil du bli bedt om å betale tilbake på vanlig måte, uten en spesiell form for straff. Såvidt jeg vet.

Hva mener du? Grunnstipend er noe man får, noe man ikke betaler tilbake. Hvis du stryker i et fag, så må du betale for stipendet det semesteret. Sånn fungerer det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Hva mener du? Stipend skal ikke betales tilbake, det er noe du får.

Ja, så klart. Men når jeg ikke skal begynne på skolen likevel så må man jo nesten betale det tilbake?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, så klart. Men når jeg ikke skal begynne på skolen likevel så må man jo nesten betale det tilbake?

Har du i det hele tatt mottatt penger fra dem? Du trenger ikke betale tilbake penger du ikke har fått, da du ikke mottar penger før du har sendt inn ett brev du får tilsendt på skolen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Har du i det hele tatt mottatt penger fra dem? Du trenger ikke betale tilbake penger du ikke har fått, da du ikke mottar penger før du har sendt inn ett brev du får tilsendt på skolen.

Nei jeg har ikke mottatt noen penger ennå, men har fått "godkjent" søknaden om stipendet osv. Ifjor fikk vi brev på skolen, men i år fikk vi det i postkassen.. Kan jeg bare la være å sende inn det brevet eller bør jeg gi beskjed på en eller annen måte i tillegg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei jeg har ikke mottatt noen penger ennå, men har fått "godkjent" søknaden om stipendet osv. Ifjor fikk vi brev på skolen, men i år fikk vi det i postkassen.. Kan jeg bare la være å sende inn det brevet eller bør jeg gi beskjed på en eller annen måte i tillegg?

Er usikker, men jeg tror du skal ha et alternativ hvor du kan hake av på om at du ikke vil motta penger.

Logg inn på din side hos lånekassen, bør stå noe der.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...